Renault Talisman TCe 150 (2016)

Franse slag

Renault Talisman
Renault TalismanRenault TalismanRenault TalismanRenault TalismanRenault Talisman
Renault had het in de middenklasse lastig met de Laguna, die werd geassocieerd met mankementen. Vandaar dat het die naam na twee decennia inruilde voor Talisman. Is het daarmee ook een betere auto?

Met z'n uitgesproken front en gespierde lijnen is de Talisman in elk geval een imposante auto. Dat onderscheidend vermogen vind je ook terug in het interieur. Sfeerverlichting in het dashboard, een groot verticaal multimediascherm en een digitale klokkenwinkel: het ademt allemaal hightech. Alleen is de uitwerking niet altijd geslaagd. Zo is het onduidelijk wanneer je de centrale controller moet bewegen of eraan moet draaien om naar een volgende keuze te gaan en sneltoetsen voor bijvoorbeeld de airco zouden welkom zijn. Erger is dat de navigatie regelmatig meent dat de auto zich 100 meter voor de afslag bevindt, terwijl je die allang bent gepasseerd. De afwerking verdient daarentegen een pluim. Alles wat je ziet en aanraakt staat op een hoog plan.

Renault levert de 150 pk sterke 1,6-liter turbomotor in combinatie met een automaat: een moderne transmissie met zeven versnellingen en twee koppelingen, alleen niet heel verfijnd. Meestal gaan de schakelmomenten voorbeeldig snel, maar af en toe twijfelt de elektronica en gaat er een schokje door de aandrijflijn. Het vaakst merk je dat als je in de file rijdt en plots het gas loslaat, maar ook met enthousiast gas geven bij het wegrijden weet de techniek zich even geen raad. De motor zelf is alert en smeert zijn prestaties uit over een breed toerengebied.

De Talisman heeft instelbare schokdempers en het 4Control-systeem zorgt ervoor dat de achterwielen op lage snelheden tegensturen en bij hogere snelheden meesturen. Het resultaat is een erg kleine draaicirkel en een auto die gemakkelijk de bocht om gaat. Wel even wennen, want zelfs een geringe stuuruitslag heeft een vrij grote koersverandering tot gevolg. Helaas is de harmonie tussen vering en demping minder goed. Renault mikt duidelijk op comfort, maar de vering is zo zacht dat de Talisman op drempels op z'n aanslagrubbers belandt. Kortom: de technologie is erg interessant en geeft de auto iets unieks, de uitwerking is voor verbetering vatbaar.

Oordeel

4 sterren

Geen doodgewone middenklasser, maar een die opvalt zonder opdringerig te worden. Renault biedt met de Talisman veel hightech, wat resulteert in een fijn rijdende auto.

Signalement

Merk Renault
Model Talisman TCe 150 Intens
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.618 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.848 mm / 1.869 mm / 1.463 mm
Wielbasis 2.808 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 130 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum