Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 Privilège (2008)

Laatkomer

Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 Privilège
Het heeft even geduurd, maar toch kwam hij er: de Koleos, Renaults eerste echte SUV. Het merk is daarmee de allerlaatste grote Europese speler die dit segment binnenstapt. Het is geen echte Fransman, maar een onder handen genomen Koreaan met Japanse invloeden.

Renault meldt zich nu als een van de allerlaatste in het SUV-segment met de Koleos. De vraag is natuurlijk of het merk niet te laat is, maar zeker op de thuismarkt, waar men enig chauvinisme niet schuwt, kan het geen kwaad om alsnog met een 4x4-aanbieding te komen. Renault heeft weliswaar niet simpelweg een Aziaat genomen en deze van wat andere logo's en bumpers voorzien, maar een Aziaat is het wel. Veel van de techniek is afkomstig van de X-Trail van partner Nissan. De 4x4-techniek uit deze auto is te vinden in de duurdere versies van de Koleos. De auto wordt echter gemaakt door Samsung Motors in Zuid-Korea.
Renault heeft duidelijk geprobeerd de Koleos als Renault herkenbaar te maken. Dat is vanbinnen beter gelukt dan vanbuiten. De neus heeft nog wel wat weg van de Scénic, maar en profil kun je er bijna elk logo op plakken. Door zijn wat bolle vorm, ook veroorzaakt door de schuine C-stijl, komt de auto niet echt dynamisch over, eerder een tikje plomp. De verhoudingen lijken bovendien wat zoek, vooral door de relatief korte neus.
Binnenin heeft Renault vele onderdelen overgeheveld uit de Laguna, zoals de middenconsole en het bedieningspaneel van de navigatie op de middentunnel. En omdat de materialen uit de Laguna niet de minste zijn, geeft dit de auto zeker enig cachet. Alleen jammer dat het basismateriaal eromheen van echt Koreaanse snit is: keiharde kunststof die afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving. Hetzelfde geldt voor de omlijsting van het multimediascherm en de goedkoop aanvoelende plastic portiergrepen.


Vierwielaandrijving
Bij onze vierwielaangedreven Privilège gaat in principe alle kracht naar de voorwielen, maar bij gripverlies wordt er ook vermogen naar de achterwielen gestuurd. Je kunt deze verhouding eventueel vastzetten op 50:50 en ook is het mogelijk de aandrijving hoe dan ook alleen via de voorwielen te zetten. De Renault heeft ook een elektronisch afdalings systeem. Een echte terreinheld is de auto, vanwege het ontbreken van een lage gearing, niet.
De 2,0-liter diesel waarmee wij op pad zijn, produceert 175 pk. Daarmee sprint je in tien seconden naar de 100 km/h. Het is een heel geciviliseerde krachtbron, die echter in andere Renault-modellen stiller en prettiger zijn werk doet. Merkwaardig genoeg is de Renault alleen verkrijgbaar met een handbak. Daar zijn we niet onverdeeld gelukkig mee. De slag van het koppelingspedaal is erg lang, zodat je moet zoeken naar het aangrijpingspunt. De bak laat zich vervolgens uitermate vaag bedienen.
Het rijgedrag van de Renault is niet heel opwindend. Hij blijft erg stabiel bij het nemen van bochten, maar door het hoge zwaartepunt geeft dat soms meer ver trouwen dan veilig is. Het sturen gaat redelijk direct, alleen filtert de elektronische stuurbekrachtiging elk signaal van de voorwielen weg. Het is gokken waar je uitkomt. Met de vierwielaandrijving ingeschakeld merk je wel dat de auto een stuk minder onderstuurd is. Met ruim 42 meter heeft de Koleos wel een érg lange remweg. Bovendien voelt die auto tijdens een noodstop ook niet zo stabiel aan als je zou willen.

Signalement

Merk Renault
Model Koleos 2.0 dCi 16V 175 4x4 Privilège
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 40.000

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 127 kW / 175 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.520 mm / 1.855 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.630 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,9 s / 7,4 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 197 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum