Renault Grand Scénic TCe 130 Privilège (2009)
Nieuwe troef
De Scénic en de Grand Scénic zijn heel belangrijke auto's voor Renault, dat zich met de voorgangers van deze modellen een goede positie in het segment van midi-MPV's heeft verworven. Zoals gebruikelijk is de Scénic een vijfzitter en de Grand Scénic een zevenzitter.
De auto's zijn technisch gebaseerd op de nieuwe Renault Mégane. Daarbij is de Grand Scénic 22 centimeter langer dan zijn vijfpersoons broer. De nieuwe Grand Scénic loopt uiterlijk helemaal in de pas met de rest van het modellengamma van het Franse merk.
Gezellig interieur
Ook qua interieur scoort de Grand Scénic beslist punten. Zijn leefomgeving valt uitstekend in de smaak en dat is niet zo vreemd; de lichte bekleding en interieurdelen zijn een stuk gezelliger dan het zakelijke zwart-grijze dat we in andere auto's vaak zien. De commandopost van de Scénic is prettig van opzet, wat je ook op het conto mag schrijven van de mooie two tone kleurstelling en het gebruik van fraaie, zachte materialen en afgeronde vormen. Het Privilège-uitrustingsniveau zorgt voor een prettige ambiance, een huiselijk geheel waarin je jezelf snel thuis voelt. Wel valt op dat het leer niet heel strak gespannen over de stoelen zit.
Jammer genoeg zitten de instrumenten centraal op het dashboard, waar we ze toch het liefste gewoon recht in het blikveld hebben staan. Daarbij zijn de getallen nog digitaal ook. Opvallend is dat die cijfers bij de nieuwe Scénic mooi 'zacht en vloeiend' zijn. Je kunt zelfs uit een aantal verschillende lay-outs van het kleurendisplay kiezen. De bedieningsknoppen van audio en ventilatie zitten overzichtelijk centraal op het dashboard geplaatst, de navigatie bedien je met het eilandje knoppen dat voor de middenarmsteun is geplaatst.
Overigens is de complete unit van de middenarmsteun (met opbergvak) verschuifbaar.
Onder de motorkap zit een relatief bescheiden 1,4-liter-viercilindermotor, die er dankzij zijn turbo toch een pittig vermogen uitperst. Met 130 pk en een maximumkoppel van 190 Nm kom je in de Grand Scénic zeker niets tekort met deze krachtbron. Wat een fijn ding is dat!
Aanzienlijk verschil
Als we kijken naar het brandstofverbruik, kunnen we concluderen dat de Scénic de officiële cijfers van Renault niet haalt; gaat de fabriek nog uit van 7,1 liter per 100 kilometer (1: 14,1), wij komen op één liter benzine slechts 11,1 kilometer ver. Dat is toch een aanzienlijk verschil.
Het schakelen gaat heel soepel en de besturing is stukken minder 'kunstmatig' dan voorheen bij Renault het geval was. Hij nodigt zeker niet uit tot sportief rijgedrag. De vering en demping van de Grand Scénic zijn zacht afgestemd, met een overdosis Frans comfort als resultaat. Het onderstel is stil en ook de geluidsproductie van de turbomotor blijft netjes binnen de perken.
Onze testauto was de uitbundigste versie van de Grand Scénic TCe 130, de Privilège. Daar schroefde de importeur nog een aantal opties (waaronder mooie donkerbruine leren bekleding, Pack Eclipse en navigatie) op.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic TCe 130 Privilège |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.560 mm / 1.845 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.420 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 745 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro
Renault Scénic - Occasion Aankoopadvies
Renault Grand Scénic DCI 130 Privilége
Test: Citroen Grand C4 Picasso - Ford S-MAX - Mazda 5 - Peugeot 5008 - Toyota Verso - Renault Scénic
Citroen C4 Grand Picasso – Renault Grand Scénic – Toyota Verso - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.