Peugeot Partner Combispace VTC 1.6-16V (2001)
VTC: uw partner?
Van de tweeling Berlingo en Partner was de Citroën altijd de jolige van de twee. Met de nieuwe VTC stopt Peugeot ook wat plaisir in z'n omgebouwde besteller. Maar voor wie precies is zo'n stoer opgeleukte VTC nu de ideale partner?
"n Schot in de roos: veel praktische ruimte voor een schappelijke prijs. Als je maar genoegen neemt met een bestelwagen-uiterlijk. Dat is een deel van de verklaring van het succes van de Berlingo, de Partner en de Kangoo van Renault. Wat ook meespeelt: de instap van dit soort auto's is in de regel op MPV-niveau. Da"s lekker makkelijk om kleine kinderen in te laden, maar ook fijn voor die groeiende groep senioren. Fikse ruimte moet optimaal toegankelijk zijn. En dat is "ie nu. De schuifdeuren links en rechts laten zich lekker rollen en dichtsmijten, alleen merk je als bestuurder als je links over je schouder kijkt een fikse B-stijl. De VTC-versie (Véhicule Tous Chemins, de Nederlandse importeur noemt "m Vrije Tijds Concept) is er met "n 1,6-litermotor van 110 pk of de 2-liter HDI van 90 pk. Wij reden de eerstgenoemde versie. Echt gretig komt de 1600-Partner niet over. Toch, dat is vooral een gevoel. Vanwege het holle concept en de hoge, bestelwagenachtige zitpositie, is snelheid en top-acceleratie het laatste waar je aan denkt. Als je echter de stopwatch raadpleegt, blijkt dat deze opgedirkte Partner heus goed mee kan komen. Als je veel van de 4-cilinder vraagt, krijg je best wat optreklawaai voor je kiezen. Maar toch past deze krachtbron eigenlijk prima bij deze auto. Vlot genoeg, soepel genoeg en economisch verantwoord: 1 op 12,8 reden we ermee. Een VTC-Partner heeft een versterkte wielophanging (merk je niets van) en staat iets hoger op de poten (merk je ook niet, want hij "s al hoog). Verder zit er een beschermplaat onder motor en bak, en zijn de voor- en achterlichtunits voorzien van beschermende roosters. Doel: de auto beter geschikt maken voor ruig terrein. Verwacht geen terreinautocapaciteiten, zover gaat dit pretpakket beslist niet. Een VTC is f 1.600/e 726 duurder dan een Combispace en heeft in verhouding ook een schuifdeur meer.
Minder uiterlijk vertoon
Waar gaat het vooral om bij deze auto? Ruimte en praktisch gebruiksgemak. Daarvan heeft zo"n Partner heel veel. Z"n hoogte is eigenlijk het meest opmerkelijke van de vierwieler. Strikt genomen heb je niet zo gek veel aan die decimeters boven de kruin, maar het maakt de ruimtebeleving en het ruimtegevoel helemaal top. Het is leuk dat je boven de voorruit nog het een en ander kunt stouwen als je met vakantie gaat. Maar voor het dagelijkse gebruik heb je al zoveel bergruimte, dat wij die bovenin niet gebruiken. Helemaal achterin, in de bagageruimte, word je verwend met een optimale toegankelijkheid (door die gigantische achterklep), een behoorlijk ruimte-aanbod en ook hier weer: imposante hoogte. Wie een rek zet achter de achterbank (die plaats biedt aan drie man), kan laden tot het dak en dan echt veel verstouwen. Een kinderfietsje met zijwielen, een kinderwagen, wandelbuggy, ja, zelfs een vaatwasmachine kan achterin gewoon rechtop staan. Da"s reuze. Maar verwacht geen uitneembare, draaibare losse stoelen of een extra achterbankje dat uit de vloer kan opdoemen. U moet het doen met een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning. Verder zijn de zittingen opklapbaar en heeft de Partner twee (geheime!) opbergvakken in de vloer voor de achterbank. En grootse portiervakken zowel vóór als in de schuifdeuren. Als u Frans comfort verwacht, een beetje hellen in bochten kunt verdragen en vindt dat de vakantie feitelijk al begint met de lange reis heen, dan is die Partner het helemaal voor u. Een fijne zitpositie (al zijn de zittingen wat kort), een voor de hand liggende bediening en een verrassend onderstel dat alleen qua rommelgeluiden van onderaf misschien iets aan een bedrijfsauto doet denken. Toch: het onderstel is heus verzorgd (niks geen starre as of zo) en biedt comfort én wegligging. Nee, als je je schikt in het Nederlandse verkeersbeeld en niet wakker ligt van de aanblik van wat stukjes blik binnenin je auto, dan is zo"n Partner een interessante optie. De VTC-uitvoering is vooral leuk, biedt niet bijster veel extra nut (het is echt geen terreinauto), maar het tilt de Partner net uit boven alleen maar "verstandig" en "praktisch". Jammer, dat Peugeot behoorlijk het mes zet in de uitrusting. De basisprijs van deze VTC is heus goed. Je krijgt een ruime, praktische, lekker rijdende auto voor 35 mille (e 15.880). Maar dan heb je geen airco, ABS of zelfs maar één airbag. Heel jammer wel.
- +Goed comfort
- +Veel ruimte
- +Stoer uiterlijk
- -Geen airbags
- -Karige uitrusting
- -Korte voorzittingen
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | Partner Combispace VTC 1.6-16V |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.380 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.141 mm / 1.719 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.252 kg |
Laadvermogen | 528 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 620 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 22,5 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 175 g/km |