Peugeot 207 RC (2007) - Test
De leeuw is los
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Peugeot heeft met de 207 Turbo al een goede aanbieding in huis voor liefhebbers van hete hatchbacks. Maar een echte GTI... die moest nog komen. Het duurt nu niet lang meer, want de 207 RC zal begin mei bij de dealers en in het Peugeot Experience Center arriveren. Daarop hoeven wij niet te wachten, want de snelste 207 stond al voor ons klaar in het zuiden van Frankrijk.
GTI-fans hebben alweer even uitgekeken naar de komst van de Peugeot 207 RC. Zij hoefden 't weliswaar niet helemaal zonder snelle versie van de 207 te stellen, want Peugeot introduceerde in oktober, een half jaar na de marktintroductie van de 207, de Turbo-variant met 150 pk. Toch was hij geen optie voor degenen die beseften dat er méér pk's in het verschiet zaten. Want de Turbo, intussen omgedoopt tot Féline THP, mag dan snel zijn, hij is niet sportief genoeg voor een optreden in het GTI-circus.
De verwachtingen zijn vooral hooggespannen, omdat Peugeot in het verleden heeft bewezen zijn kleine auto grootse kwaliteiten te kunnen meegeven. Denk maar aan de legendarische 205 GTI uit de jaren '80 of aan zijn opvolger, de 206 GTi, die later nog gezelschap kreeg van de RC. Bij de 207 is er een vergelijkbare situatie, naast de Féline moest er een echt snelle versie komen als opvolger van de 206 RC.
Tijdens de eerste kilometers achter het stuur van de 207 RC willen we een indicatie krijgen of deze hatch net zo 'hot' zal worden als zijn voorgangers. De RC is uitgerust met dezelfde motor als de Turbo, maar de 1,6-liter viercilinder levert nu 175 pk. Het koppel is met 240 Nm weliswaar gelijk, maar kan in de RC bij 'overboost' tot maximaal 260 Nm gaan.
Wie de dubbeltest heeft gelezen van de 207 Turbo en de Mini Cooper S (AutoWeek 9), zal gezien hebben dat de 1.6-motor is ontwikkeld door BMW in een samenwerkingsverband met PSA. De Duitsers introduceerden hem als eerste, in de Mini Cooper S. De krachtbron is een technisch kunststukje, met variabele kleptiming, directe inspuiting en een twinscroll-turbo.
Dezelfde configuratie, maar dan zonder turbo, wordt door beide fabrikanten gebruikt in respectievelijk de Mini Cooper en in de 207 1.6 VTi en levert dan 120 pk. Ook staat er een 1.4 VTi op stapel, die alleen de Fransen vanaf juni zullen aanbieden. Die variant zal tussen 75 en 95 pk leveren en op termijn de huidige twee 1,4-litermotoren met 75 en 95 pk vervangen.
Tafeltje
Terug naar de top van het 207-gamma, waar de RC dus de eer van Peugeot moet gaan hooghouden. Hij gaat in april in productie en zal vanaf begin mei in de showrooms arriveren. De 207 RC sprint in 7,1 seconden van 0-100 km/h en ook voor de tussenacceleratie van 80-120 km/h geeft Peugeot tijden op die er mogen zijn: in de vierde versnelling doet hij er 5,5 s over en in het vijfde verzet ben je in zeven tellen je voorligger voorbij. De top ligt op 220 km/h, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik volgens de fabriek moet uitkomen op 7,2 l/100 km. Dat is vijftien procent zuiniger ten opzichte van het verbruik (8,6 l) van de 206 RC.
Maar wie denkt er aan benzineverbruik als je in de kersverse RC stapt? Geen mens; wij dus ook niet. In de bergen in de buurt van Nice trappen we de jonge leeuw op zijn staart. Het lijkt of hij zijn prooi allang in de smiezen had en van enig dralen om aan te vallen is geen sprake. Bij de minste druk op het gaspedaal sprint hij vooruit en dan merk je dat hij heel gewillig doet wat van hem verwacht wordt.
Het koppel van 240 Nm is beslist respectabel en het feit dat het beschikbaar is tussen 1.600 en 4.500 tpm zorgt ervoor dat de krachtontwikkeling mooi gelijkmatig verloopt. De koppelkromme ziet er in dat gebied uit als een tafeltje: compleet vlak. Bij 6.000 tpm is er trouwens altijd nog 204 Nm koppel beschikbaar. De 207 RC bereikt zijn maximum toerental bij 6.800 tpm en daarna is het 'blubblub', want dan wordt de benzinetoevoer beknot.
De zogenaamde overboostfunctie geeft de RC nog 20 Nm extra. De overboost is in feite aan de kickdownfunctie van de versnellingsbak gekoppeld en werkt alleen bij volle belasting in de drie hoogste versnellingen. Daarbij wordt de turbodruk tijdelijk verhoogd van 0,8 bar tot 1 bar voor meer koppel.
Heuvelklm
In de bergen heeft de 207 het beslist naar zijn zin, maar heuvelop missen we toch wel een zesversnellingsbak. Niet dat de RC moeite heeft met de heuvelklim, want het koppel is zijn redding. Maar de eerste versnelling is te lang en een zesbak met kortere verhoudingen zou ideaal zijn.
Op onze vraag aan Peugeot waarom het kleine bommetje niet is uitgerust met zo'n transmissie, was het antwoord dat "er industriële beperkingen zijn". Met andere woorden de ontwikkeling van een zesbak voor kleine motoren is kostbaar. "Op de middellange termijn staat zo'n transmissie dan ook niet in de planning," aldus de woordvoerder.
Het gemis is minder als we later in wat glooiender terrein over de bochtige wegen rijden. Daar voelt de RC zich absoluut thuis. Dan hangt hij gretig aan het gas en van een turbogat is geen sprake. Hij reageert razendsnel op de voet op het gaspedaal en ook op de handen aan het stuur. De (aangepaste) elektrische stuurbekrachtiging mag, wanneer je vanuit stilstand wegrijdt, misschien een beetje licht aanvoelen, daarvan is geen sprake meer als je eenmaal onderweg bent. Dan is de besturing van het bommetje snel en precies. Jammer, dat het donkere uitlaatgeluid een beetje is weggeïsoleerd, maar wie er oren naar heeft, zal zich erdoor laten inspireren.
In de Franse bergen laat de 207 RC merken dat zijn wegligging uitstekend is. De schokdempers zijn duidelijk harder afgesteld dan die van de Turbo, maar de vering is niet té hard, zodat het geheel goed uitgebalanceerd overkomt en berekend is op de prestaties van de snelle motor. Je kunt fraai met het gas zijn kontje een beetje sturen en zelfs in een korte vierwieldrift komen, zaken die de ware liefhebber zullen aanspreken. En rij je in de stad? Dan loopt de motor zijdezacht en gedraagt de 207 zich niet als een weerbarstig snelheidsmonster dat 't alleen maar naar zijn zin heeft met ingetrapt gaspedaal.
Negeren
In de 207 RC is het standaard stabiliteitssysteem gecombineerd met SSP, Steering Stability Programme. Het is een belangrijke nieuwe functie waarbij het ESP, dat trouwens door de bestuurder volledig uitgeschakeld kan worden, tijdens een onstabiele situatie als het ware een handje geholpen wordt om de auto op ongelijk wegdek in het rechte spoor te houden en zo de optimale remweg te bereiken. Daardoor wordt de remafstand tussen 4 en 10 procent verkort.
SSP stuurt niet automatisch tegen; de bestuurder kan de stuurcorrectie negeren en in dat geval fungeert het remsysteem als vanouds, dus voor optimale koersstabiliteit.
Het remsysteem van de RC is uitgevoerd met grotere en dikkere remschijven, terwijl de zuigers en remklauwen een grotere diameter hebben.
Uiteraard is ook het onderstel van de RC aangepast aan zijn sportieve kwaliteiten. Zo zijn de onderste draagarmen bevestigd met kogels in plaats van lagers en is de achterwielophanging verstevigd. De RC is achter 30 procent stijver dan de 207 Turbo. De auto staat op 9-spaaks 17-inchwielen met (stijve) Bridgestone Potenza-banden in de maat 205/45 R17.
De RC is verder standaard uitgerust met airco, een speciaal stuur, een instrumentenpaneel met klokken in waaiervorm en een radio/cd/mp3-speler. Goed gevormde en met alcantara beklede sportstoelen vóóroor en aparte kuipstoelen achter ontbreken niet, net zomin als aluminium pedalen.
Van buiten onderscheidt de 207 RC zich van zijn typegenoten met andere, dieper vallende bumpers, dubbele verchroomde eindpijpen en de achterspoiler. Die laatste zorgt voor 25 kg extra neerwaartse druk op de achterkant bij een snelheid van 200 km/h.
De prijs van de 207 RC, die volgende week ook op de AutoRai te zien zal zijn, is vastgesteld op € 26.990.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 RC |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 128 kW / 175 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.748 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.225 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,1 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 171 g/km |