Peugeot 207 Féline 1.6 THP (2010)
Turbo-power
Er zijn compacte geblazen motoren die al sinds hun aantreden enkel bejubeld worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 1,6-liter THP-motor die Peugeot in de 207 Féline heeft gemonteerd. De krachtbron levert in dit geval een vermogen van 150 pk en past goed bij deze auto, die net even sportiever en luxer is dan een normale 207.
Samenwerkingsproject
De 1,6-liter THP-motor is het resultaat van een samenwerkingsproject tussen BMW en PSA waaruit alleen maar kleine motoren zijn gekomen. Dan gaat het om een ongeblazen 1,4- en 1,6-liter en deze 1,6-liter THP, die is voorzien van een twinscroll-turbo. BMW gebruikt deze blokken alleen voor de jongste generatie van de Mini, het PSA-concern zet ze veel breder in. Van het B- tot het D-segment vinden we vooral de 1,6- liter turbomotor terug in allerlei auto's. Zo is die zelfs beschikbaar in een Citroën C5. En niet voor niets, want wat een fijne motor is dit, zeg! Het maximumkoppel wordt al geleverd bij 1.400 omwentelingen per minuut. De viercilinder is krachtig en vooral heel soepel. Bij 1.100 toeren in de derde versnelling gaan we vol op het gas en de 207 versnelt zonder morren. Wat een power! De auto wordt duidelijk geholpen door de twinscroll-turbotechniek, die zorgt dat het schoepen- wiel bijna onmiddellijk laaddruk levert zodra je gas geeft. De krachtsopbouw is vervolgens ook heel mooi. Het blok is er ook met 175 pk (bijvoorbeeld in de 308 Féline) en zelfs 211 pk (Mini John Cooper Works), maar met een 'bescheiden' 150 pk heb je in de 207 nooit het gevoel dat je iets tekortkomt, juist omdat de toerenopbouw zo prachtig is.
Dat al dit moois zijn prijs heeft, blijkt wanneer de brandstoftank moet worden gevuld. Het verbruik van de Peugeot 207 met de 1,6-liter THP-krachtbron valt namelijk tegen, zoals wel vaker het geval is met compacte turbomotoren. We hebben de acceleratieproeven buiten de metingen gehouden en heus niet constant als een wildeman gereden, maar dan nog is het eindresultaat niet om over naar huis te schrijven. De 207 kwam niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1 op 10,3, een heel verschil met de 1 op 14,3 die Peugeot opgeeft.
GT-gevoel
De 207 is niet heel erg sportief, maar ligt wel heel mooi in de bocht. Het overhellen blijft beperkt en bovendien is de zitpositie aangenaam. Omdat de auto wel relatief comfortabel is en ook een mooie klassieke cockpit heeft, krijgt je een beetje een GT-gevoel. De 207 is ook relatief stil en dat is op langere afstanden wel zo prettig. Met de vijfversnellingsbak in de Peugeot hebben we niet zulke fijne ervaringen, maar in de Féline is-ie minder storend dan we gewend zijn.
Binnen in de 207 valt er ook weinig te klagen. Sinds de opfrisbeurt van enkele jaren geleden loopt het interieur weer helemaal in de pas met dat zijn concurrenten. De knoppen voelen stevig aan en zijn voorzien van een keurig chroomkleurig randje. Opvallend zijn de klokken met witte wijzerplaten, die zijn ondergebracht in subtiele tunnels. Het algemene niveau van afwerking en materiaalgebruik is netjes, zeker voor een auto in het B-segment.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 Féline 1.6 THP |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.555 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.045 mm / 1.748 mm / 1.472 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.256 kg |
Laadvermogen | 444 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,6 s / 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,4 s / 6,8 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 164 g/km |