Peugeot 207 Féline 1.6 THP (2010)

Turbo-power

Peugeot 207 Féline
Kleinere turbomotoren zijn bezig aan een opmars. Waar vroeger een dikke motor lag te snorren, doet nu vaak een compacte turbokrachtbron zijn werk. Zo voorzag Peugeot zijn 207 Féline van de 1.6 THP, een van de beste turbomotoren van dit moment.

Er zijn compacte geblazen motoren die al sinds hun aantreden enkel bejubeld worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 1,6-liter THP-motor die Peugeot in de 207 Féline heeft gemonteerd. De krachtbron levert in dit geval een vermogen van 150 pk en past goed bij deze auto, die net even sportiever en luxer is dan een normale 207.

Samenwerkingsproject
De 1,6-liter THP-motor is het resultaat van een samenwerkingsproject tussen BMW en PSA waaruit alleen maar kleine motoren zijn gekomen. Dan gaat het om een ongeblazen 1,4- en 1,6-liter en deze 1,6-liter THP, die is voorzien van een twinscroll-turbo. BMW gebruikt deze blokken alleen voor de jongste generatie van de Mini, het PSA-concern zet ze veel breder in. Van het B- tot het D-segment vinden we vooral de 1,6- liter turbomotor terug in allerlei auto's. Zo is die zelfs beschikbaar in een Citroën C5. En niet voor niets, want wat een fijne motor is dit, zeg! Het maximumkoppel wordt al geleverd bij 1.400 omwentelingen per minuut. De viercilinder is krachtig en vooral heel soepel. Bij 1.100 toeren in de derde versnelling gaan we vol op het gas en de 207 versnelt zonder morren. Wat een power! De auto wordt duidelijk geholpen door de twinscroll-turbotechniek, die zorgt dat het schoepen- wiel bijna onmiddellijk laaddruk levert zodra je gas geeft. De krachtsopbouw is vervolgens ook heel mooi. Het blok is er ook met 175 pk (bijvoorbeeld in de 308 Féline) en zelfs 211 pk (Mini John Cooper Works), maar met een 'bescheiden' 150 pk heb je in de 207 nooit het gevoel dat je iets tekortkomt, juist omdat de toerenopbouw zo prachtig is.
Dat al dit moois zijn prijs heeft, blijkt wanneer de brandstoftank moet worden gevuld. Het verbruik van de Peugeot 207 met de 1,6-liter THP-krachtbron valt namelijk tegen, zoals wel vaker het geval is met compacte turbomotoren. We hebben de acceleratieproeven buiten de metingen gehouden en heus niet constant als een wildeman gereden, maar dan nog is het eindresultaat niet om over naar huis te schrijven. De 207 kwam niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1 op 10,3, een heel verschil met de 1 op 14,3 die Peugeot opgeeft.

GT-gevoel
De 207 is niet heel erg sportief, maar ligt wel heel mooi in de bocht. Het overhellen blijft beperkt en bovendien is de zitpositie aangenaam. Omdat de auto wel relatief comfortabel is en ook een mooie klassieke cockpit heeft, krijgt je een beetje een GT-gevoel. De 207 is ook relatief stil en dat is op langere afstanden wel zo prettig. Met de vijfversnellingsbak in de Peugeot hebben we niet zulke fijne ervaringen, maar in de Féline is-ie minder storend dan we gewend zijn.
Binnen in de 207 valt er ook weinig te klagen. Sinds de opfrisbeurt van enkele jaren geleden loopt het interieur weer helemaal in de pas met dat zijn concurrenten. De knoppen voelen stevig aan en zijn voorzien van een keurig chroomkleurig randje. Opvallend zijn de klokken met witte wijzerplaten, die zijn ondergebracht in subtiele tunnels. Het algemene niveau van afwerking en materiaalgebruik is netjes, zeker voor een auto in het B-segment.

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 Féline 1.6 THP
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.555

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.045 mm / 1.748 mm / 1.472 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.256 kg
Laadvermogen 444 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 600 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,6 s / 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,4 s / 6,8 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km