Peugeot 207 CC 1.6-16V VTi (2007)

Volwassen kind

Peugeot 207 CC 1.6-16V VTi
De Peugeot 206 CC bood als eerste een betaalbare, elektrisch bedienbare harde vouwkap. De 206 CC bleef het ijkpunt dat we er steeds bij haalden als er een nieuwe concurrent uitkwam. Nu is er de 207 CC. Kan hij de concurrentie aan en het succes prolongeren?

De 207 in dit verhaal is een wat merkwaardige vogel. De oplettende lezer zal allerlei zaken ontdekken die doen vermoeden dat het 'n Sport-uitvoering betreft, terwijl andere zaken suggereren dat hier een Féline staat. In werkelijkheid hebben we een basis-CC die is voorzien van diverse extra's, en die vooral opvalt door zijn kleur: 'jaune Lacerta'.
De Fransen hebben de overgang van de 206 CC naar de 207 CC voorzichtig aangepakt en dat is verstandig. De meeste coupé-cabriolets zijn op zijn zachtst gezegd geen feest om naar te kijken. De concessies die aan het ontwerp zijn gedaan om de dakconstructie te kunnen herbergen, zorgen vaak voor gedrochten met een kleine neus en een enorme achterpartij. Maar de 207 CC is heel aardig geslaagd.
Open is het een mooie auto, mede doordat de dimensies beter kloppen, terwijl de grote oppervlakte van het achterdek gecamoufleerd wordt door onder meer 'n aluminiumkleurige strip. Achter het passagierscompartiment staan twee verchroomde rolbeugeltjes te glimmen. Die haddenvan ons weggelaten mogen worden, maar ze hebben een functie: bij een koprol schieten ze omhoog om de inzittenden te beschermen.
Dat de 207 CC niet zo dikkonterig oogt, heeft er ook mee te maken dat hij ten opzichte van de 206 CC maar liefst twintig centimeter groeide. Dat resulteerde in veertig liter meer kofferruimte en meer interieurruimte; verwacht overigens ook nu geen bruikbare achterbank. Ook werd de stijfheid van de carrosserie verbeterd, volgens de makers met maar liefst 30 procent. Dat was het goede nieuws, want de 207 CC is ruim tweehonderd kilo aangekomen en dat brengt hem op 1.327 kg.


Chic
In de 207 CC moet je opletten dat je je hoofd niet stoot, maar de voorruit strekt zich niet zover naar achteren dat dat ten koste gaat van het cabriogevoel. Eén ding is duidelijk als je plaatsneemt: het kwaliteitsniveau. Het ziet er allemaal goed en degelijk uit, en lichte accenten geven het interieur een hoogwaardig uiterlijk. Opvallend zijn de stoelen. Ze zijn stevig genoeg, maar toch lekker zacht, en bieden veel steun.
Alles bij elkaar heb je in de kleine Fransoos meteen het gevoel in een heel volwassen auto te hebben plaatsgenomen. Voorin tenminste. Maar dan dat hoge gewicht. Voor een auto van dit formaat zou 120 pk voldoende moeten zijn, maar de prestaties vallen ons tegen. De motor van de 207 moet door dat hoge gewicht flink op toeren worden gehouden. Tot 3.500 tpm gebeurt er weinig. Je voelt dat de motor moeite heeft het tempo te verhogen en de 207 CC is met deze machine dan ook vooral een auto om relaxt mee te toeren. Jammer, want qua weggedrag is hij zeker tot meer in staat.
Ook in bochten blijft de torsie beperkt, wat erg gunstig is voor het stuurgedrag. De auto blijft lang controleerbaar en glijdt geleidelijk over de voorwielen weg. De achterkant blijft daarbij netjes op koers. 120 pk zou voldoende moeten zijn, maar de prestaties van de 207 CC vallen ons toch wat tegen.

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 CC 1.6-16V VTi
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.037 mm / 1.750 mm / 1.397 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.327 kg
Laadvermogen 393 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.040 kg / 600 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 8,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km