Peugeot 206+ 1.1 XR (2009)
Encore! Encore!
We kunnen ons voorstellen dat u bij het zien van deze auto in verwarring raakt, want wat staat hier eigenlijk? Is het nu een 207 of een 206? Maar het is dus toch een 206, Peugeots bestseller van weleer, die je in elke woonwijk wel een paar keer tegenkomt. Dit is de 'nieuwe', een auto die net als de 205 Génération destijds tot een soort comeback-Peugeot is verworden, ook al is opvolger 207 er alweer een hele tijd. Maar het merk met de leeuw heeft de 206 niet zomaar een plusje toegekend.
De comeback-artiest werd 'vertweenulzevend' en kreeg een vergelijkbare klokkenwinkel (zij het iets simpeler van opzet). Ook is er een heuse 207-neus. Voor de autospotters: ook de achterlichten zijn iets anders en zo is er nog een aantal verschillen te ontdekken. Een compliment aan de ontwerpers van toen en nu. De auto ziet er na meer dan tien jaar 206 nog steeds niet gedateerd uit. Nadat de cosmetische operatie was voltooid, kreeg de 206+ op het Peugeotpalet een plekje tussen Toyota Aygo-broer 107 en de grotere 207.
Laten we deze vertegenwoordiger van de oude Peugeot-garde in het B-segment eens vergelijken met zijn opvolger. Dan zie je dat de 207 groter is en een luxere indruk maakt met z'n modernere design. Ook valt op dat de 207 meer comfort biedt en meer aanvoelt als een grote auto (dat is-ie natuurlijk ook). Dat heeft echter ook een schaduwzijde: de 207 heeft (te) veel vet aan het lijf. Het is een zware auto en dat merk je vooral bij fel stuur- en remwerk. Lichtvoetigheid is de 207 vreemd en juist hier weet de 206 te scoren; hij heeft dat kwikzilverige dat je van een kleine Peugeot mag verwachten, terwijl hij toch vrij volwassen overkomt. Een fijn gooi-en-smijtbakkie.
Strompelen
Jammer is wel dat je genoegen moet nemen met een nogal vreemde zitpositie. Het stuur en de stoel zijn niet in hoogte verstelbaar, waardoor je een beetje moet 'opzitten'. De rijeigenschappen zijn verder gelijk aan die van de 'oude' 206: aardig, maar vergeleken met moderne concurrenten munt de auto nergens in uit. Wat opvalt, zijn de nogal lange, rubberachtige halen die je met de versnellingspook maakt (net als in de 207) en de erg indirecte besturing; bij het parkeren draai je het stuurwiel een behoorlijk eind in de rondte.
Onder de motorkap zit een ouderwetse achtklepper met een inhoud van 1,1 liter. De krachtbron levert een vermogen van 60 pk en zorgt ervoor dat deze 206+ niet meer dan drie sterren incasseert. Hij is – om maar niet om de hete brij heen te draaien – niet vooruit te branden en strompelt in alle rust (16,5 seconden) naar de 100 km/h. Irritant, zelfs voor mensen die je bij het horen van de term 'vlotte acceleratie' vragend aankijken.
Kortom: wie een beetje soepel met het overige verkeer mee wil komen, zou de versie met 1,4-litermotor moeten overwegen. Maar ja, daar wringt de schoen, want de kale 1.1'tjes zijn juist interessant vanwege hun aantrekkelijke prijs. Die zit namelijk mooi tussen die van de 107 en de 207 in. Ga je voor een aangeklede 1.4, dan verschijnen de modernere representanten van het B-segment plots weer prominent op de bühne.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206+ XR 1.1 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.124 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.872 mm / 1.655 mm / 1.446 mm |
Wielbasis | 2.445 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 417 kg |
Aanhangermassa geremd | 760 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,5 s (fabrieksopgave: 16,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,8 s / 9,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,5 s / 25,2 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Peugeot 206+ 1.4 XS (2011) - Test
Test: Chevrolet Aveo - Hyundai i20 - Kia Rio - Opel Corsa - Peugeot 206+
Vergelijkende Test: Hyundai i20 - Peugeot 206+
Test: Lynk & Co 08 - Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.