Peugeot 205 Cabriolet 1.4i (1994)
Charmante kanarie
Al in 1983 begon de compacte 205 aan zijn zegetocht in autoland. Een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie en een rijk modellenaanbod waren de ingrediënten voor een snel stijgende populariteit van de 'deux-cent-cinq'.
Het succes werd zelfs zo groot dat Peugeot zich voor ernstige problemen geplaatst zag. De opvolger van de 205 was al klaar, maar de verkopen vertoonden nog geen dalende lijn. De introductie van de 106 werd een paar jaar verschoven en inmiddels rijdt ook de 306 al vrolijk rond. Samen moeten ze de 205 aflossen, maar die heeft nog steeds een ruime kring van aanhangers.
Wel is het aanbod minder uitgebreid dan vroeger, maar de cabrio bestaat nog steeds. Hij wordt nu nog in één versie geleverd die simpelweg 205 Cabriolet heet. Hij heeft een grote voorspoiler in carrosseriekleur met een paar flinke ventilatie-openingen. De wieldoppen hebben een ander model gekregen en de spotter zijn oog valt onmiddellijk op de vierkante zijknipperlichtjes. Verder bleef alles bij het oude en daar is niets mis mee. De 205 Cabriolet is nog steeds een heel charmante verschijning. Wel nieuw is de oogverblindend gele kleur waarin de testauto was gespoten. Een tikje opzichtig, maar het staat hem prima.
Het inwendige van de Cabriolet zal de 205 XS-rijder heel bekend voorkomen. Het dashboard is identiek aan die uit het programma geschrapte kruising tussen gewoon en GTI. De prima zittende kuipstoelen komen eveneens uit de XS, maar zijn overtrokken met het stofje uit de 106 XSi 1.4. Vervolgens strooide Peugeot nog een handvol standaard accessoires door de auto. Zo heeft de Cabriolet centrale vergrendeling en elektrisch bediende ruiten in de portieren.
Als extra was dit proefkonijn voorzien van een elektrisch bediende kap. Voor krap drie mille zorgen een paar elektromotoren ervoor dat de zonnestralen binnen 20 seconden het inwendige van de 205 veranderen in een zonovergoten paradijsje op wielen. De kaphoes werd alleen gebruikt voor de foto's; je bespaart je het nodige geklungel door het ding gewoon in de kofferbak te laten.
Eindeloos rijplezier
Met zijn vieren op stap levert geen enkel probleem op in de 205.
Achterpassagiers hebben voldoende beenruimte en met kap op zitten ze zelfs niet met hun hoofd tegen de kapvoering. Van het kwartet geniet de bestuurder toch wel het meest van de trip: hij mag een prima op elkaar afgestemde motor en versnellingsbak bedienen. De 1,4 liter is goed voor 75 pk en beschikt tevens over een flinke portie souplesse. Hij reageert rap op wisselingen in de stand van het gaspedaal en produceert niet te veel geluid. In combinatie met het niet te hoge gewicht maakt dat van de 205 Cabriolet een lekker kwiek autootje. Maar ook het weggedrag van de Cabriolet scoort hoog. Zonder dralen laat dit zonnige typetje zich door de bochten sleuren waarbij overmatig gekreun van de dakloze koets achterwege blijft.
Accoord, je merkt dat dit ontwerp minder stijf is dan de recent ontwikkelde modellen, maar echt hinderlijk wordt het niet. Wie dat wil kan een overstuurreactie opwekken; met een klein beetje tegenstuur danst de 205 dan weer vrolijk via de opgelegde koers naar de volgende curve. Ondertussen weet het onderstel de meeste onregelmatigheden in het plaveisel voor de inzittenden goed te verbergen. Slechts de scherpste hobbels en bobbels worden vrij hard doorgegeven. U begrijpt het al, dit 205-je is gewoon een heerlijk rij-autootje. Hij ziet er daarnaast smakelijk uit, loopt in sommige opzichten achter op de concurrentie, maar wint duidelijk als het aankomt op karakter. Met zijn prijs van bijna 44 mille is het geen koopje; sterker nog, de basis Volkswagen Golf Cabriolet kost minder, is solider, veiliger en ruimer. Zijn amusementsfactor ligt echter een stuk lager en daarom is er zeker een plaats op de markt voor misschien wel de meest uitgebalanceerde open 205 uit de historie van dit succesnummer.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 205 Cabriolet 1.4i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.939 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 111 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.705 mm / 1.572 mm / 1.376 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 385 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 165/70TR13Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.