AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Vectra 2.0i-16V Diamond (1999)

Als sport meer mans

Opel Vectra 2.0-16V Diamond
Autofabrikanten worden door de klanten in de middenklasse behoorlijk opgejaagd. De meestal zakelijke rijders mogen al na drie of vier jaar hun volgende auto uitzoeken, en dan willen ze iets nieuws.

Een merk dat dan nog hetzelfde model in de showroom heeft, verliest klandizie. Dus is een tussentijdse facelift welhaast onontkoombaar. Met een stripje hier, wat chroom daar, bumpertje zus en lampje zo, en dan nog een aantal onderhuidse verbeteringen wordt een model weer voor een paar jaar opgefrist. Dat is dus precies wat Opel eerder in 1999 met de Vectra heeft gedaan.
De facelift van de Vectra is subtiel, maar hij is er wel door opgeknapt. Door de nu volledig in kleur gespoten bumpers, de dikkere dorpels en het accentlijntje op de achterzijde staat er gewoon meer auto op het asfalt. De importeur verwende de testauto met een sportpakket, dat onder meer een verlaagd en steviger onderstel met 16-inch lichtmetalen velgen en sportstoelen omvat. Daarmee oogt de Vectra ranker, slanker en sneller. De Vectra geeft een compact gevoel. Het komt voornamelijk doordat het dashboard ietwat naar binnen neigt en de sportstoelen het lichaam stevig omsluiten zodat een 'cockpit-idee' ontstaat. De zijdelingse verdikkingen en de in lengte verstelbare zitting van die stoelen zorgen voor een uitstekende ondersteuning, daarmee zijn ze duidelijk te prefereren boven de normale stoelen. Al beschikken ook die al over verstelbare lendensteunen. Het Opel-meubilair is wel hard, maar niettemin comfortabel. Opel biedt een grote kofferruimte, maar het deksel heeft nog van die grote beugels die de bagage zo lekker kunnen kraken. De 2-litermotor is in het kader van de facelift ook onder handen genomen. Hij verbruikt 1 op 10,2. Netjes, en dus staat de Opel Ecotec-krachtbron terecht als zuinig te boek. De prestaties zijn keurig: 0-100 in 9,9 s (dat redt 'ie net in de tweede versnelling). Daarentegen maken die 'lange' versnellingen de Opel minder soepel. De sprint van 50 naar 80 km/h kost respectievelijk 5,9 (in 3) en 8,7 seconden (in 4). Op de 'Autobahn' meten we de 80-120 tussensprint en die is in 4 en 5 respectievelijk 11,0 en 15,0 seconden. We hebben wegens de slechte weersomstandigheden geen relevante geluidsmetingen kunnen doen, maar de Ecotec-motor lijkt zich keurig op de achtergrond te houden qua geluid en trillingen. Duidelijk het gevolg van de twee balansassen die na de facelift in de Opel-tweeliter te vinden zijn.

Top-onderstel

Om de kracht netjes op het asfalt te krijgen, is deze sedan rondom uitgevoerd met onafhankelijke wielophanging en stabilisatorstangen. Vooropgezet dat de Vectra geen verkeerd veercomfort en weggedrag heeft, kunnen we na een rondje met het standaard onderstel toch niet anders concluderen dan dat het toch voor verbetering vatbaar is. Dat verandert als de Vectra voorzien is van het sportonderstel. Natuurlijk neemt het veercomfort dan helemaal af, maar er is winst in dynamiek: hij stuurt iets steviger, reageert alerter op stuurbewegingen en de bereikbare bochtsnelheden liggen hoger.
De Vectra blijft met sportvering langer neutraal. Maar hij rammelt wel op wegoneffenheden, dat doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. De Vectra heeft met een tweelitermotor standaard een tractiecontrolesysteem. Remmen doet hij uitstekend, en de remmen zijn ook goed te doseren. Deze auto is een gewaagde concurrent in de middenklasse en maakt die reputatie best waar.
De prestaties zijn uitstekend en de binnenruimte is ook voor elkaar. Verder is hij compleet uitgerust, met ABS, tractiecontrole, vijf verstelbare hoofdsteunen en driepuntsrolgordels, automatische airco, audio-installatie met CD-speler, uitgebreide boordcomputer, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, in hoogte verstelbaar stuur, houtafwerking, lendensteunen links en rechts, en 15-inch lichtmetalen velgen.
Bij het sportpakket van zo'n 2.000 piek horen overigens 16-inch lichtmetalen velgen, verlaagd onderstel, sportstoelen en sportstuur.
De Opel Vectra overtuigt pas echt met het sportpakket en dan wordt het, niet verassend, een ware sportieveling. Goed, je levert wat veercomfort in, maar in ruil daarvoor stuurt de Vectra directer, ligt beter, zit je actiever en ziet hij er snel uit zonder overdreven racy te zijn. Het wordt een lekkere stuurauto met als extra pluspunt een grote kofferruimte.

Signalement

Merk Opel
Model Vectra 2.0i-16V Diamond
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.708

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 188 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.707 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.637 mm
Massa leeg 1.263 kg
Laadvermogen 597 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 680 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 15,0 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 207 g/km