Opel Monterey LTD 3.1 TD (1994) - Test
Grommende diesel, fluitende turbo
Sinds de merknaam 'Isuzu' definitief voor het oude vertrouwde 'Opel' verruild is, zijn er twee Duitse 4x4's extra: de Opels Monterey en Frontera. Beide terreinwagens met behoorlijke capaciteiten. Voor deze test reden we de grootste, de Monterey.
Als zelfs Opel er niet voor terugdeinst om zijn gerenommeerde merknaam op Japanse auto's te plakken, kun je er met een gerust hart van uitgaan dat de Monterey kwaliteit biedt.
Overigens past het uiterlijk absoluut niet bij zijn ware aard, want hij is ondanks zijn robuuste vormen een luxe auto.
De Opel Monterey is een evolutie van de Isuzu Trooper en die was wat comfort en uitrusting betreft niet de minste. Al bij het instappen is duidelijk dat deze Monterey op een heel ander publiek mikt dan zijn kleinere broer Frontera. Alleen al door de ruime uitrusting die varieert van armleuningen op de meervoudig verstelbare voorstoelen tot en met handige 4x4-details als schakelaars voor het intrekken van de antenne en het inklappen van de spiegels aan toe.
Het dashboard is compleet, zonder overbodige toestanden als graden- en clinometers. Als je te scheef gaat heb je dat tenslotte gauw genoeg in de gaten, want dan lig je op de zijkant. Veel aandacht is besteed aan geluidsisolatie. Van windgeruis is ondanks de weinig aërodynamische vorm bijna niets te merken, bandengeluid is bijna onhoorbaar en ook de dieselmotor is fluisterstil. In zijn klasse is de Monterey misschien wel de stilste.
Als dragend gedeelte vinden we een ladderchassis, met daaraan een duidelijk 'luxe' wielophanging: voor onafhankelijk met torsievering, achter star met schroefveren.
De Monterey heeft de zit van een echte terreinwagen: rechtop en ruim. De chauffeur zit hoger dan het overige verkeer, wat goed zicht vooruit garandeert.
Gekoelde kracht
De testwagen was voorzien van een dieselmotor met turbo en intercooler. Niet omdat we een hekel hebben aan benzinemotoren, maar omdat dieselmotoren in terreinwagens vanwege hun grote trekkracht bij lage toerentallen en hun zuinigheid het meest worden toegepast. De 3.1 tdi uit de Monterey is een evolutie van de 2.8 tdi Isuzu-motor en levert 84 kW/114 pk bij 3600 tpm en een bruut koppel van 260 Nm bij 2000 tpm. De turbo en intercooler zorgen daarbij voor het extra vermogen dat vooral bij het accelereren van pas komt, want de turbo komt in de Monterey al heel laag bij. Dit bepaalt sterk het motorkarakter, want bij zo'n 4000 toeren is de koek dan echt op.
Niet dat het uitmaakt, want per slot van rekening heeft de Opel zijn riante trekkracht in de lage toeren al op de ondergrond losgelaten. Al die trekkracht staat borg voor een hoog aanhangergewicht: de Monterey mag tot 3000 kg voortsleuren.
Op de weg gedraagt de Opel zich beter dan bij terreinwagens gebruikelijk is. Hij is niet door vreemd stuurgedrag van de wijs te brengen en de carrosserie hangt in snelle bochten aanmerkelijk minder over dan je van een terreinwagen zou verwachten. De Monterey is gezien zijn hoogte en overige afmetingen zelfs verrassend stabiel. Alleen heeft hij door zijn grote oppervlakken flink last van windvang. Het is daardoor bijvoorbeeld moeilijk om aan de door de fabriek opgegeven topsnelheid van 150 km/h te komen. Zijn veercomfort is door zijn doordachte achterwielophanging en -vering verrassend goed. Remmen doet de Monterey veilig door de standaard toepassing van ABS.
In het terrein toont de Monterey meteen zijn kwaliteiten als luxe terreinwagen. De sterke turbodiesel is bij uitstek geschikt voor het betere graaf- en klimwerk, en door zijn lange veerwegen houdt hij in wat knobbelig terrein zijn wielen goed aan de grond.
Het 4x4-systeem is van het bekende soort: 2WD op de achterwielen en inschakelbare 4WD in hoge en lage gearing via een tussenbak. Sperdifferentieels op de voor- en achteras ontbreken en zijn ook niet leverbaar. De vrijloopnaven zijn bij de korte Monterey handbediend. De lange Monterey wordt standaard wèl met automatische vrijloopnaven geleverd.
Voor echt terreingebruik zijn de velgen en carrosserie te mooi en te weinig beschermd. Dus wie de Monterey echt als terreinwagen wil gebruiken zal enige aanpassingen moeten uitvoeren om de carrosserie te beschermen. Wat betreft techniek en motorkracht heeft hij echter voldoende in huis om buiten de de gebaande paden heel ver te komen, hoewel terreinwagens daar tegenwoordig in niet meer alleen voor worden gebouwd.
- +Luxe uitrusting
- +Goede terreinvaardigheid
- +Prima prestaties
- -Hoog verbruik
- -Enigszins windgevoelig
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Monterey LTD 3.1 TD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.242 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 3.059 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 114 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.545 mm / 1.745 mm / 1.840 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.985 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,6 s (fabrieksopgave: 16,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,6 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |