Opel Astra TwinTop 1.9 CDTi 150pk Temptation (2007)
Driedelig open
De Astra TwinTop heeft een uit drie delen bestaand klapdak, waardoor er helaas een ontsierende naad midden op het dak zichtbaar is. Maar tegenover dit esthetische nadeel staan wel voordelen. De kap verlangt in opgevouwen toestand uiteraard minder ruimte dan een kap die uit minder delen bestaat; de bips van de Astra is dus compacter.
Arm in de lucht
Het 'ombouwen' van de Astra TwinTop neemt zo'n dertig seconden in beslag. Voor je gevoel duurt de metamorfose nog langer, want je brengt het dak in beweging met behulp van een druktoets ter hoogte van de binnenspiegel, die je gedurende de hele exercitie moet vasthouden. Je zit dus bijna een halve minuut met je arm in de lucht. Maar goed, je bent wel getuige van een schitterend schouwspel. Begeleid door zoemende geluiden van diverse elektromotoren breekt het dak zich in drie stukken, die in het wilde weg door de lucht lijken te vliegen. Kunststof delen, die later de afdekkap zullen vormen, scharnieren ogenschijnlijk lukraak alle kanten op. Je vraagt je een moment af of het nog goed komt met het klapdak. Maar uiteindelijk valt alles keurig op z'n plaats en ligt de kap keurig opgeborgen onder de achterklep.
Cabriogevoel
Eenmaal achter het stuur, ervaar je in de Astra het cabriogevoel. In de Opel neem je plaats op hoog gemonteerde stoelen en heeft de wind vrij spel met je haardos. Aan boord van de auto heb je, vooral als het harder gaat, meer last van windwervelingen in het interieur. De koude laat zich maar moeizaam uit het binnenste van de Astra verdrijven. Uit de ventilatieopeningen komen dunne luchtstralen die slechts de handen warm houden.
Het meubilair van de Astra biedt een prettige zit en de stoelen zijn goed instelbaar, een prima combinatie met het stuurwiel dat je lekker dicht naar je toe kunt halen. Kritiek op de Astra betreft de bediening van de hendels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers. Die moet je met exact de juiste druk aantippen, zodat ze precies dat doen wat je wilt. Het dashboard is zakelijk. De vouw in de motorkap lijkt doorgetrokken in het dashboard. De gebruikte materialen voelen prettig aan en ook erg stevig. Een ergonomisch minpunt is de plaatsing van de bedieningsknoppen voor de klimaatbeheersing. Deze zitten erg laag in de middenconsole en om ze te bedienen moet je je blik net iets te lang van de weg houden.
Springerig
In de Opel hebben kraakjes en piepjes de overhand wanneer de ondergrond niet al te strak is. Week is het onderstel van de Astra TwinTop niet. Bulten in het wegdek geeft het onderstel nadrukkelijk door aan de inzittenden. Die oneffenheden maken de TwinTop soms enigszins springerig en het is ook vooral dan dat het torderen van de carrosserie opvalt. Het stuurgedrag valt te kenschetsen als minder communicatief dan sommige concurrenten. En ook de stuurinrichting voelt minder direct aan dan de concurrentie en bewaart meer afstand tot wat er onder de voorwielen gebeurt.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra TwinTop 1.9 CDTi 150pk Temptation |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.300 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.476 mm / 1.759 mm / 1.414 mm |
Wielbasis | 2.614 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |