Opel Adam Rocks 1.0 Turbo (2014)
Opgeruigde stadsrakker
Ook bij kleine auto's vinden consumenten het tegenwoordig belangrijk dat ze er stoer uitzien. Alsof ze je ook door het ruigste terrein veilig kunnen thuisbrengen. Vandaar dat Opel de Rocks-versie van de kleine Adam heeft geïntroduceerd. Die wekt de indruk alsof hij zonder enige moeite de Himalaya oversteekt, maar vierwielaandrijving heeft hij niet. Wel schuilt er onder dat stoere uiterlijk een nieuwe turbomotor.
Die moderne 1,0-liter driecilinder beschikt over directe benzine-inspuiting en een turbocompressor. Bovendien monteert Opel een balansas. Daardoor worden de typische driepitstrillingen grotendeels geneutraliseerd. Als het op beschaving aankomt, gooit de motor hoge ogen. Ook de prestaties mogen er zijn; uit slechts één liter inhoud haalt de Opel 90 pk en 170 Nm. Het koppel is vroeg beschikbaar en daardoor is de motor behalve vlot, ook heel beschaafd. Opmerkelijk genoeg is de driecilinder standaard aan een zesversnellingsbak gekoppeld. Die zorgt ervoor dat het toerental op de snelweg vrij laag ligt en bovendien dat het gemiddeld benzineverbruik binnen de perken blijft (1 op 16,7).
Ook met z'n onderstel maakt de Adam indruk. De nadruk ligt op dynamiek, maar omdat de Rocks wat langere veren heeft, is hij minder stuiterig dat de normale Adam. Wat blijft, zijn de hyperdirecte besturing en de stevige demping. Het resulteert in een auto die in de stad watervlug voelt en op buitenwegen aangenaam lichtvoetig is. Dat maakt de Adam tot een goede allrounder; je waant je onderweg af en toe in een grotere auto. Totdat je de bagageruimte opent. Die is met een inhoud van 170 liter echt minuscuul. Hetzelfde geldt voor de achterbank. Als je daar passagiers laat plaatsnemen, is dat een effectieve manier om hen te ontvrienden. En omdat de Adam er alleen maar als driedeurs is, is de instap naar achteren ook nog eens behoorlijk lastig. Voorin zit je een stuk beter, al zijn de stoelzittingen aan de korte kant. Zowel de vormgeving als de materialen zijn goed voor elkaar. Alles ziet er gelikt uit en het geheel oogt fris.
Zonder extra's is de Adam Rocks met € 18.495 stevig geprijsd, maar daar staat een royale uitrusting tegenover. Met een stoffen schuifdak, bijvoorbeeld, en een automatische airco, cruisecontrol en 17-inch lichtmetaal.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe motor betekent een enorme verbetering voor de Adam en de Rocks-versie veert fijner dan het standaardmodel. Door zijn beperkte ruimte en forse prijs zal de kleine Opel nooit een allemansvriend worden.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Adam 1.0 Turbo 90pk Rocks |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.849 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 3.700 tpm |
Maximaal koppel | 166 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 38 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.747 mm / 1.720 mm / 1.493 mm |
Wielbasis | 2.311 mm |
Massa leeg | 1.041 kg |
Laadvermogen | 424 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 112 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.