Opel Adam 1.4 Slam - Doorgelicht
Degelijk, maar nog geen Mini
Jam, Glam, Slam, Black Jack, GNTM of Unlimited: de Opel Adam is er in zo veel smaken, dat je al gauw geen trek meer hebt. Althans, dat gevaar zit erin. Maar voor de marketeers van Opel moet de komst van de superdwerg in 2013 weinig minder dan een feest zijn geweest.
Eindelijk konden ze de grauwsluier afwerpen die het merk al jaren draagt en eens heerlijk uitpakken. Dat was geen overbodige luxe. Gezien de crisis waarin Opel verkeerde, móést de kleine broer van de Corsa, vernoemd naar de stichter van de fabriek, gewoon scoren. En om zich te kunnen meten met de standaard in dit segment, de Mini, diende Opel alles uit de kast te trekken. Na vijf jaar is nu duidelijk dat het niet genoeg was: er worden maar half zoveel Adams verkocht als Mini’s van concurrent BMW. Hoge kortingen waren noodzakelijk om de verkoop aan te zwengelen. Dat is een buitenkansje voor wie een gebruikte Adam zoekt, want de waardevastheid raakte daardoor in de knel. Nu kun je instappers uit de eerste serie al voor ruim zes mille op de kop tikken. Dan krijg je de Jam-uitvoering met een degelijke, maar weinig inspirerende 70 pk-motor zonder turbo onder de kap. De door ons geteste 1,4-litermotor met 86 pk is evenmin een uitslover. In het beste geval levert hij doorsnee prestaties, maar als Euro 5 en met zijn vijfbak is hij niet meer bij de tijd. Dan is de in 2014 geïntroduceerde 1,0-liter driecilinder met turbo met 90 of 115 pk een betere optie. Wel zijn er bij die motor soms klachten over de turbo en over schokkerig optrekken. Eenmaal op gang gedraagt de Adam zich ‘normaal’. Je zit hoger dan in een Mini en de pook is vrij ver naar voren geplaatst. De elektrische stuurbekrachtiging is direct genoeg, maar van het kartgevoel van zijn grote voorbeeld is nauwelijks sprake – en van diva-gedrag evenmin. Op het gebied van betrouwbaarheid doet de Adam het juist beter en daarom eindigt hij in dat opzicht net boven de Mini. Zo weet Opel toch nog BMW af te troeven.
WEINIG PROBLEMEN, OPEL HEEFT ZE OPGELOST
De degelijk gebouwde Adam werd eigenlijk niet geplaagd door kinderziekten. De atmosferische viercilinder kennen we uit de Corsa. Bij de driecilinder moest Opel even warmdraaien, maar uiteindelijk is dat de betere keuze. Wie een gebruikte Adam zoekt, doet er goed aan even te kijken of de dealer geen interessante aanbieding voor een nieuwe heeft. Soms zijn de kortingen zó hoog, dat het verschil tussen nieuw en gebruikt niet zo groot is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Qua rijeigenschappen kan de Adam niet aan de Mini tippen, maar voor minder geld koop je met de Adam wel een betere gebruikte auto. Degelijkheid heeft zo zijn goede kanten.