Nissan X-Trail 2.5 4WD LE (2007)
Stoer compromis
Feit is dat ook de nieuwe X-Trail een bovengemiddelde stoerheid uitstraalt. Hoewel niet één stuk plaatwerk gelijk is gebleven, ben je toch vooral op de achter-steven aangewezen als je nieuw van oud wilt onderscheiden. Het lijkt wel of ze er gewoon een stuk aan hebben geschroefd. De kont is flink langer geworden, waarbij de D-stijl breder is. Ruim zeventien centimeter is de X-Trail in de lengte gegroeid; bij een vrijwel gelijkblijvende wielbasis betekent dat flink wat meer overhang, in dit geval volledig aan de achterkant.
De ruimtewinst komt dan ook vooral ten goede aan de achterpassagiers en de bagage, en dat is te merken. Was de oude X-Trail al geen auto voor mensen met pleinvrees, dit is een loungebank met geschakelde verhuiswagen. Helaas wel een waarin je de spullen goed moet vastsjorren, want de laadvloer is van gladde kunststof, waardoor de lading zelfs bij rustig genomen bochten gaat schuiven. Kleinere spullen kun je opbergen in de laden onder de dubbele bodem, met indeelbare vakjes.
Klokken waar ze horen
Vanbuiten mag aan de X-Trail dan weinig veranderd zijn, veel opvallender zijn de
verschillen met het oude model zodra je instapt. Het dashboard blijft herkenbaar Nissan X-Trail, maar het is allemaal net iets meer bij de tijd en de klokken zijn
terug waar ze horen: recht voor de neus van de bestuurder. Het interieur van de
X-Trail vooral uit in overzichtelijkheid en functionaliteit. Niet spannend, wel degelijk.
Nissan heeft flinke stoelen gemonteerd met vrij vlakke zittingen; niet geschikt voor stevig stuurwerk, maar daar is dit natuurlijk de auto ook niet naar. Zelfs in de laagste stand heb je een vrij hoge zit, maar dit soort auto's kan dat wel hebben. Het maakt de auto lekker overzichtelijk, vooral prettig voor diegenen die wat minder zelfvertrouwen hebben bij het inparkeren op krappe plekjes.
Bijspringen
Bij gewoon rechtdoor rijden op asfalt is de X-Trail voorwielaangedreven. Naar
behoefte stuurt de elektronica een deel van het koppel naar de achterwielen om het stuurgedrag zo neutraal mogelijk te houden. Verlaat je het asfalt, dan kun je met de knop voor het zogenaamde All-Mode 4x4-systeem de aandrijving optimaliseren.
Met het tussendifferentieel wordt het koppel 50-50 over de voor- en achteras verdeeld, iets wat mogelijk is tot een snelheid van 40 km/h. De hill assist helpt mee bij het wegrijden op steile hellingen, terwijl bij een steile afdaling de snelheid automatisch op 7 km/h wordt gehouden.
In het terrein brengt de X-Trail het er bovengemiddeld goed vanaf. Op de openbare weg is het onderstel net iets aan de zachte kant. Op bochtige wegen en bij veel optrekken en remmen merk je dat de koets soms wat deinerig wordt. Maar op lange ritten op de snelweg stoort dat niet en heb je aan de X-Trail juist een erg fijne, comfortabel afgestemde reisauto. Wat daar ook aan meewerkt, is het feit dat de motor lekker stil is. De X-Trail heeft bij deze motorisering (als je tenminste niet kiest voor de handbediende zesbak) geen gewone automaat, maar een CVT, continu variabel met zes voor-geprogrammeerde overbrengingsverhou-dingen, zodat desgewenst met de hand kan worden geschakeld.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail 2.5 4WD LE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 43.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 233 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.785 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.565 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 223 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail
