Test: Nissan Qashqai (2010)
Meer dan luxe melkkoe
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Nissan heeft het in de buitengewoon weerbarstige markt van afgelopen jaar nog heel redelijk gedaan. Voor een belangrijk deel is dit te danken aan de Qashqai, die al sinds z'n verschijning drie jaar geleden fors bijdraagt aan het succes van de Japanners. Geen wonder dat ze de facelift van het model met de nodige voorzichtigheid aanpakken.
Bij Nissan vonden ze ooit het segment waarin auto's als de Volkswagen Golf, de Ford Focus en de Opel Astra de lakens uitdelen maar conservatief. En om de door de Japanners aan het C-segment toegedichte saaiheid te doorbreken, introduceerde Nissan de Qashqai. Het merk wilde met het model laten zien dat het alle geldende conventies in de compacte middenklasse overboord zette. En dat hebben ze met succes gedaan, weten we nu. De Qashqai sloeg direct aan bij het publiek en aanvankelijke kritiek op de binnenruimte pareerde Nissan met de +2-uitvoering van de auto, met twee inklapbare extra zitplaatsen. Tot nu toe heeft de Nederlandse importeur 18.000 Qashqai's weten te slijten. Geen wonder dat het met smart zat te wachten op de gemoderniseerde versie van z'n melkkoe – zo je wilt cashcow – om 'm nog meer te gelde te maken. Bovendien heeft de concurrentie het licht inmiddels ook gezien; de Peugeot 3008 en Skoda Yeti, bijvoorbeeld, vissen nadrukkelijk in dezelfde vijver als de Nissan Qashqai. En om zich te verzetten tegen de heviger tegenstand is een opgefriste Qashqai voor Nissan meer dan alleen luxe.
Gladder
Hoewel de huidige Qashqai wel wat vroeg wordt afgelost – drie jaar is een tamelijk korte cyclus voor een model – mag het resultaat gezien worden. Het uiterlijk knipoogt hier en daar nog altijd naar dat van de Murano. Zo doet de sterk stijgende onderste raamlijn van de Qashqai denken aan z'n grote broer. De geaccentueerde schouders en de geprononceerde wielkasten geven de Qashqai een onverzettelijke indruk. Hij heeft net als de Murano een stoere uitstraling met z'n krachtig ogende flanken. De auto als geheel oogt wat gladder en gepolijster dan de Qashqai van vandaag. Die stompe neus kent de meest opvallende wijzigingen. De motorkap, de spatborden, de voorbumper, de grille en de koplampen zijn allemaal opnieuw gemodelleerd. Vooral dankzij de vorm van de koplampunits oogt de Qashqai Europeser dan voorheen. Maar natuurlijk ontkwam de achterzijde evenmin aan een oppoetsbeurt. Hier springen vooral de achterlichten met LED-technologie in het oog.
Gefixeerd
In het interieur heeft Nissan eveneens huisgehouden, maar ook hier weer met dezelfde terughoudendheid. Er zijn nieuwe kleuren en materialen leverbaar, en bijzonder chique oogt de verlichting van de voetenruimte. Het instrumentarium kent een gewijzigde opzet, en Nissan heeft zogenaamde back lit-wijzerplaten toegepast, met een zwarte achtergrond in combinatie met witte cijfers en rode wijzers. Dit om de afleesbaarheid te vergroten. Tussen met een chroomkleurige rand getooide snelheidsmeter en toerenteller in zit een display dat info geeft over het actuele brandstofverbruik, het gemiddeld verbruik en het bereik. Ook verstrekt het display informatie over het gebruik van de cruise control en de inschakelbare snelheidsbegrenzer, een nieuwe voorziening van de Qashqai. De bedieningsorganen zitten netjes geclusterd op het middendeel van het dash, waaraan niet langer in optische zin afbreuk wordt gedaan door een knoepert van een scherm ten behoeve van het optionele navigatiesysteem. In de huidige Qasqai zit dat boven op het dashboard, en nog gefixeerd ook; je kunt het niet laten verzinken in het dashboard. Het beeldscherm met touchscreen-bediening is nu keurig in het middendeel van het dashboard geïntegreerd.
Start/stop
Op motorisch gebied is er weinig nieuws onder de zon. Want ook voor de nieuwe Qashqai heeft Nissan vier motoren op het menu; twee benzinemotoren met een inhoud van respectievelijk 1,6- en 2,0-liter en twee common rail-diesels, een 1,5- en een 2,0-liter. De benzineversies zijn hoofdzakelijk door de Japanners ontwikkeld, de zelfontbranders komen van Renault. In september komt Nissan met een start/stop-systeem voor de 1,6. De instap-Qashqai ontvangt hiervoor een B-label en komt in aanmerking voor de 20 procent bijtellingregeling. De kleinste krachtbronnen levert Nissan louter en alleen met voorwielaandrijving. De beide tweelitermotoren kunnen met tweewielaandrijving geleverd worden of met vierwielaandrijving, het van Nissan bekende all mode 4x4-systeem. Het principe ervan kent dan ook geen verrassingen; onder normale omstandigheden drijft het slechts de voorwielen aan, maar als een wiel grip verliest, dan wordt tevens vermogen naar de achterwielen gestuurd. Maximaal gaat vijftig procent van de aandrijving naar achteren. Het is bovendien mogelijk tot op een snelheid van 30 km/h met permanente vierwielaandrijving te rijden. Binnenkort arriveert de vernieuwde Qashqai op de redactie en voelen we 'm uitgebreid aan de tand. Voor een kennismaking met de auto kiezen we de versie met de 1,6-liter benzinemotor, volgens Nissan de meest populaire uitvoering. De 115 pk sterke motor komt niets te kort en weet de Nissan tot prestaties aan te sporen die je niet van je stoel doen vallen van ontzag, maar waarvoor hij zich niet hoeft te schamen. De zestienhonderd laat zich schakellui rijden en de pook van de vijfversnellingsbak gaat probleemloos door het H-patroon. Het koppelingspedaal werkt erg licht, maar het aangrijpingspunt laat zich goed bepalen. Het stuurwiel draait voldoende zwaar. Nissan heeft de elektrische stuurbekrachtiging nagezien en bij hogere tempi voelt de boel veel minder vaag aan dan voorheen. Alleen rond de middenstand verlangen we wat meer communicatie van het stuur. De Qashqai presenteert zich als stabiel en helt in bochten weinig over. Hij neigt naar vertrouwenwekkend onderstuur als het wat te hard gaat in de bocht. Ondersteltechnici van Nissan hebben onder andere de achterdempers een grotere slag gegeven, zodat de Qashqai comfortabeler aanvoelt. Nieuwe lagers van de schokdempers weren geluiden van het onderstel uit het interieur. Vanuit het motorruim horen we evenmin veel. De benzine-Qashqai's hebben nu dezelfde isolerende materialen onder de kap als eerst alleen de dieselmotoren hadden. Nu was de Qashqai nooit een schreeuwlelijk, maar in de tweede generatie is het zeker rustig aan boord.
Voor de Qashqai heeft Nissan een viertal uitrustingsniveaus; Visia, Optima, Connect Edition en Tekna. Alle hebben ze af fabriek ABS, airco, radio/cd-speler met stuurwielbediening, Bluetooth voor handsfree bellen, airbags voor bestuurder en passagier, zijairbags en curtainairbags. Voor de vernieuwde Qashqai vraagt Nissan minder dan voor de editie die dezer dagen wordt afgelost. Het model verlangt een minimale investering van E 22.300.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+
Nissan Qashqai vs. Skoda Yeti - Occasion Dubbeltest
Vergelijkende Test: Suzuki SX4 S-Cross - Nissan Qashqai
Nissan Qashqai 1.6 Connect Edition (2012)
Test: Nissan Qashqai - Citroën C4 Aircross - Mitsubishi ASX
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.