Nissan Patrol Wagon GR 2.8 Turbo D (1994)
Een beul van een trekker
Een BE-rijbewijs is altijd een vereiste om de Nissan Patrol GR Wagon tot het uiterste te mogen belasten, want voor de B-rijder geldt onder andere dat zijn combinatie nooit zwaarder mag zijn dan 3500 kg. Een dergelijk gewicht alleen mag de Patrol als aanhangergewicht geremd aan de trekhaak hangen, en dat eist nogal wat van de auto. Niet alleen moet hij zelf over het nodige gewicht beschikken - want een dergelijke vracht gaat met een lichtere auto geheid aan de wandel - maar ook moet hij de motor en overbrenging hebben om de combinatie van zijn plaats te krijgen. De inmiddels wijd en zijd bekende locomotiefcapaciteiten van de 2.8 zescilinder turbodiesel van de Nissan lijken daarop uitstekend berekend.
Waar het op aankomt is koppelverloop en overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Wat die overbren- gingsverhoudingen betreft heeft de Nissan dat met name in de lagere versnellingen prima voor elkaar. De eerste versnelling is behoorlijk kort, wat hem geschikt maakt om een zware combinatie snel op gang te brengen. En dat is maar goed ook, want als je voor extra optrekkracht de lage overbrenging inschakelt, schakelt de Patrol automatisch op 4wd. En bij een inschakelbare vierwielaandrijving betekent dat een vaste verbinding tussen voor- en achteras, met alle risico's voor de aandrijflijn vandien. Allemaal te danken aan de standaard gemonteerde automatische vrijloopnaven. Bedoeld als luxe accessoire, maar feitelijk alleen maar beperkend voor de mogelijkheden van de auto.
De Patrol dankt zijn koppel niet zozeer aan zijn turbo. Het levert hem wel extra trekkracht, maar zonder de aanjager zou de robuuste zescilinder de vracht ook wel van zijn plaats krijgen. De turbo is meer aanwezig op snelheid. Dat is op de snelweg goed te merken, want het ding houdt nooit op met fluiten. De Patrol rolt ongeladen al vanaf 600 tpm (!) in de eerste versnelling zonder protesteren weg en met volle aanhanger begint hij vanaf 1600 tpm vrolijk vaart te maken - nog zonder turbo. Op snelheid gedraagt de Patrol zich uitstekend. Ondanks het nog betrekkelijk lage gewicht blijft hij goed in het spoor en laat hij zich niet verleiden tot slingeren als de lading aan de zwier gaat.
Interieur
Als je alles bij elkaar optelt is de oude Patrol eigenlijk een bijzonder complete auto. Het interieur doet verouderd en plastikkerig aan. Het wordt tijd dat hier een binnenhuis-architect op wordt losgelaten.
De Patrol beschikt over een compleet dashboard, compleet met twee extra metertjes voor accuspanning en oliedruk. Er zijn maar weinig opbergmogelijkheden; die worden in het dashboard allemaal opgeslokt door de verwarming- en ventilatie-knoppen- en openingen voor de passagiers. De inrichting van de auto is tekenend voor de manier waarom hij wordt gebruikt. De Patrol is vrij makkelijk 'afwasbaar' en lijkt goed bestand tegen ruw gebruik. Misschien de reden dat Nissan nooit de moeite heeft genomen om het interieur te moderniseren.
Het comfort achterin is niet optimaal. In de Patrol kunnen 7 man mee. Hij doet dat met een kleine tweede achterbank die nog een beetje laadvolume overlaat. Nog afgezien van de vraag hoeveel van dat laadvolume je kan benutten als je maar 680 kilogram mag laden en met zeven man in een auto zit... hoe kom je in hemelsnaam op die achterbank? Eenmaal gezeten blijkt de ziplaats echter niet tegen te vallen. De achterste raampjes kunnen zelfs worden opengeschoven.
De achterbanken kunnen zonder moeite worden dubbelgevouwen en voorover gekiept. Alleen moeten er wel vier hoofdsteunen worden verwijderd en heel wat hendels omgehaald voor de eerste bank dubbelgevouwen en voorovergeklapt tegen de voorstoelen rust en de tweede bank de vrijgekomen ruimte van de eerste bank heeft opgevuld. Het resultaat mag er dan wel wezen: een laadvloer als een balzaal waarin plotseling ogen voor sjorbanden aanwezig blijken te zijn. Het laten zakken van de extra zitplaatsen is overigens niet van enige invloed op het zicht in de achteruitkijkspiegel, want dat blijft bij de Patrol door de gedeelde achterdeur onder de maat. Dat wordt overigens goed-gemaakt door uitstékende zijspiegels.
Samengevat kunnen we zeggen dat de Patrol prima presteert, maar op het financiële vlak wat steekjes laat vallen. Hij is behoorlijk duur en verbruikt een flinke hoeveelheid brandstof.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Patrol Wagon GR 2.8 Turbo D |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 41.593 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.826 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 95 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.820 mm / 1.800 mm / 1.790 mm |
Wielbasis | 2.970 mm |
Massa leeg | 2.020 kg |
Laadvermogen | 680 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 215/80R16Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.