Nissan Pathfinder 3.3 V6 SE (2000)
Gatvinder
De Nissan Pathfinder is heus imposant, heeft grappige accenten, maar vooruitstrevend of zelfs maar eigentijds kunnen we hem niet noemen. Dat is van buiten zo, maar voor het interieur geldt hetzelfde. De Nissan Pathfinder wordt in de Verenigde Staten gebouwd en is vooral bestemd voor die markt. De f 115.000 die de Nissan moet opbrengen, zien we er niet direct aan af. Misschien als we op pad gaan?
Een Cherokee van Jeep, dat is de auto waar we het eerste aan moeten denken als we zoeken naar vergelijkend materiaal om de best unieke Pathfinder tegen af te zetten. Want we treffen niet bijster veel autoraffinement aan ín en met de Nissan. Motor, aandrijflijn en onderstel kunnen allemaal wat verfijnder, het is allemaal net niet af. Dat betekent niet dat het slecht is. We leggen "t uit.
Aan de bediening schort het in elk geval niet. De besturing is wat indirect maar daar is goed mee te leven. Knoppen en hendels hebben gelukkig hun Japanse afkomst behouden en dat betekent dat ze licht en precies werken. De afwerking van Japanse Nissans (of Engelse) slaan we een tikkeltje hoger aan dan in deze Pathfinder. Niet dat het slecht is, maar andere Nissans komen iets doortimmerder over.
De Pathfinder-aandrijflijn dan, die is wel bijzonder. Over de zescilinder voorin hebben we weinig te mopperen. De motor brult het uit bij kick-down maar loopt voor de rest zijdezacht mooi rond. Niet superzuinig maar de Nissan weegt dan ook een beste partij kilo"s. Jammer genoeg verloopt die aandrijving niet echt geruisloos. Het is een vaker gehoorde opmerking bij vierwielaangedreven auto"s, maar ook de Pathfinder ontkomt niet aan extra bijgeluiden vanwege extra aandrijfassen en bakken.
Echte 4x4
Deze Nissan is dus niet zomaar een SUV met vierwielaandrijving. Hij heeft meer mogelijkheden en dat maakt de auto interessant. Via een simpele, licht werkende draaiknop even boven de keuzehendel van de bak kan de bestuurder zijn eigen aandrijving regelen. Is het droog en verhard, dan is de achterwielaandrijving goed genoeg. Bij nat, modder of andere ellendige ondergrond kiest de Pathfinder achter het stuur voor de stand 4WD waarbij de auto zelf de verdeling maakt over de vier aangedreven wielen. Ook is er een lage gearing-stand voor het ultieme bagger- en trekwerk. Dat All Mode-systeem, zoals Nissan het in de Pathfinder-brochure noemt, werkt naar behoren. Het gemak dient de mens en dat past helemaal in de SUV-sfeer: een terreinauto-achtige reisauto met luxe en comfort. Als 4WD is de Nissan op niveau. Luxe en comfort, daar mag je bij een Amerikaans getinte SUV wat van verwachten. Hoe zit het daarmee?
Deze SUV mist een cruise-control, en dat voor een (halve) Amerikaan! Voor de rest missen we niets. Airco, een fijne automaat (met sport- én winterstand), elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, in leer gehuld. Ook de achterbank (in delen neerklapbaar) is met leer bekleed. Verder biedt de Nissan dingen als een kompas, een apart te openen achterruit en zogenaamd "privacy-glas" voor de mensen achterin. Geinige Amerikaanse accenten.
We zitten goed, de vering is over het geheel zacht genoeg om de Pathfinder comfortabel te laten zijn en het weggedrag is voorspelbaar en braaf. Als je niet te hard gaat, want zo uitgebalanceerd is het onderstel ook weer niet dat de Nissan onder alle omstandigheden blijft plakken aan de vloer. Minnetjes zijn de slechte verwerking van korte oneffenheden en het windgeruis valt tegen. Vooral vanaf zo"n 120 km/h laat de vierkante koets zich duidelijk horen en dat maken we nog zelden mee.
Hij is heus groot, die Nissan, maar verwacht geen wonderen van de binnenruimte. Op de achterbank is het ruimte-aanbod helemaal niet bijzonder. En ook de bagageruimte houdt niet echt over als je het afdekzeil respecteert. Maar ruim voldoende is het allemaal wel.
Wat moeten we nu met die Pathfinder van Nissan? Hoe je het ook wendt of keert: hij is uniek. Door z"n All Mode 4WD-systeem en zijn hele pakket van benzinemotor, automaat en z"n uitrusting. Hij onderscheidt zich van de Patrol door een gladder uiterlijk en natuurlijk z"n motorisering. De Patrol, een behoorlijk pure, onbehouwen terreinauto, is er alleen als diesel, de Pathfinder alleen met deze benzinemotor.
De Pathfinder voorspellen we geen grootse carrière. Daarvoor is zijn overredingskracht onvoldoende. Heus leuk en lekker om te rijden, compleet, voldoende comfortabel en, je kan zeggen wat je wil, behoorlijk exclusief. Maar ons over de streep trekken? Nee dus.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Pathfinder 3.3 V6 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 55.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.274 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 266 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 79 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.640 mm / 1.820 mm / 1.750 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.950 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 255/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 166 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 12,3s |
Brandstofverbruik | 13,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 331 g/km |