Nissan Note 1.4 Life+ (2009)

Geen strepentrekker

Nissan Note 1.4 Life+
In het segment van de stads-MPV'tjes is Nissan actief met de Note. Nadat die eerder al eens licht werd aangepast, volgde in 2008 een uitgebreidere facelift. Die kwam geen moment te vroeg, want het marktaandeel van de Note stond sterk onder druk. Kan de nieuweling daar iets aan doen?

Facelift of niet, in vergelijking met veel van zijn concurrenten in het segment bleef de Note een nette, maar vooral ingetogen auto. Aan de voorkant van de nieuweling vallen vooral de  nieuwe bumperpartij, grille en koplampunits op. Nissan wil de Note hiermee wat meer een 'premium' uitstraling meegeven. Daaraan moeten ook de iets donkerder 'boomerang' achterlichten bijdragen. Ook kwamen er een nieuw ontwerp voor de lichtmetalen wielen.

Hogere toerentallen

Onder de motorkap vinden we een 88 pk sterke 1,4-liter benzinemotor, die door Nissan op een aantal punten is gewijzigd. Daardoor daalde onder meer de CO2- uitstoot van 150 naar 139 gram per kilometer. In de dagelijkse praktijk blijkt het één-punt-viertje vooral in zijn element bij hogere toerentallen. Wie sportief wil rijden, zal de Nissan mogelijk ervaren als enigszins futloos, maar wie niet te veel verwacht, heeft heus voldoende kracht aan boord. Doordat de krachtbron niet overbemeten is en graag toeren draait, springt de Nissan niet bepaald zuinig

om met de brandstof. Wij kwamen in  de testperiode uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. En dat voor een 1.4-tje met 88 pk! Dat doen sommige concurrenten beter. Over de transmissie in de Nissan niets dan lof. De handbediende vijfversnellingsbak schakelt werkelijk snaarstrak. Met de facelift heeft Nissan ook wat veranderingen aan het onderstel doorgevoerd. Dat werd iets comfortabeler, maar tegelijkertijd scherpte Nissan de besturing iets aan. De Note rijdt verrassend strak voor een auto van dit kaliber. Dat dankt hij met name aan zijn stugge vering en nogal harde demping.

Nadeel is dat je op klinkerwegen bijna alle hobbels onder de wielen voelt doorgaan en wie een drempel te hard neemt, krijgt een tik onder z'n kont. De besturing geeft je in alle gevallen voldoende gevoel. Het interieur oogt weliswaar niet overdreven luxueus, maar is wel netjes

afgewerkt. Het interieur van onze Life+- uitvoering is uitgevoerd in rood met zwart. Opvallend is ook de kleine tunnel waarin de klokken zijn ondergebracht. De Note scoort verder prima cijfers qua ergonomie en overzichtelijkheid. Wel schieten de stoelen in bochten tekort wat zijdelingse steun betreft.

Bij dit soort auto's draait het vooral om praktische gebruiksmogelijkheden. Zo is ook de Note voorzien van een neerklapbare en verschuifbare achterbank. Daardoor kan worden gekozen voor meer beenruimte of meer ruimte voor bagage. In neergeklapte toestand is er een fors vrachtruim van 1.332 liter beschikbaar. Handig is ook het opbergvak voor spullen ín de rechter voorstoel.

Verrassend compleet

De Nissan Note is een verrassend compleet karretje, al is het ontbreken van tractie- en stabiliteitscontrole een misser. ESP en gordijnairbags zijn pas leverbaar op de duurdere Acenta. In de Life+-uitvoering biedt-ie onder meer standaard automatische airconditioning, parkeersensoren achter, 16-inch lichtmetaal en zelfs een Bluetooth-voorziening voor de mobiele telefoon.

Signalement

Merk Nissan
Model Note 1.4 Life
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.386 cc
Maximaal vermogen 65 kW / 88 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.100 mm / 1.690 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.067 kg
Laadvermogen 479 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 760 kg / 510 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,6 s (fabrieksopgave: 13,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,8 s / 10,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 14,0 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.