Nissan Note 1.4 Life+ (2009)
Geen strepentrekker
Facelift of niet, in vergelijking met veel van zijn concurrenten in het segment bleef de Note een nette, maar vooral ingetogen auto. Aan de voorkant van de nieuweling vallen vooral de nieuwe bumperpartij, grille en koplampunits op. Nissan wil de Note hiermee wat meer een 'premium' uitstraling meegeven. Daaraan moeten ook de iets donkerder 'boomerang' achterlichten bijdragen. Ook kwamen er een nieuw ontwerp voor de lichtmetalen wielen.
Hogere toerentallen
Onder de motorkap vinden we een 88 pk sterke 1,4-liter benzinemotor, die door Nissan op een aantal punten is gewijzigd. Daardoor daalde onder meer de CO2- uitstoot van 150 naar 139 gram per kilometer. In de dagelijkse praktijk blijkt het één-punt-viertje vooral in zijn element bij hogere toerentallen. Wie sportief wil rijden, zal de Nissan mogelijk ervaren als enigszins futloos, maar wie niet te veel verwacht, heeft heus voldoende kracht aan boord. Doordat de krachtbron niet overbemeten is en graag toeren draait, springt de Nissan niet bepaald zuinig
om met de brandstof. Wij kwamen in de testperiode uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. En dat voor een 1.4-tje met 88 pk! Dat doen sommige concurrenten beter. Over de transmissie in de Nissan niets dan lof. De handbediende vijfversnellingsbak schakelt werkelijk snaarstrak. Met de facelift heeft Nissan ook wat veranderingen aan het onderstel doorgevoerd. Dat werd iets comfortabeler, maar tegelijkertijd scherpte Nissan de besturing iets aan. De Note rijdt verrassend strak voor een auto van dit kaliber. Dat dankt hij met name aan zijn stugge vering en nogal harde demping.
Nadeel is dat je op klinkerwegen bijna alle hobbels onder de wielen voelt doorgaan en wie een drempel te hard neemt, krijgt een tik onder z'n kont. De besturing geeft je in alle gevallen voldoende gevoel. Het interieur oogt weliswaar niet overdreven luxueus, maar is wel netjes
afgewerkt. Het interieur van onze Life+- uitvoering is uitgevoerd in rood met zwart. Opvallend is ook de kleine tunnel waarin de klokken zijn ondergebracht. De Note scoort verder prima cijfers qua ergonomie en overzichtelijkheid. Wel schieten de stoelen in bochten tekort wat zijdelingse steun betreft.
Bij dit soort auto's draait het vooral om praktische gebruiksmogelijkheden. Zo is ook de Note voorzien van een neerklapbare en verschuifbare achterbank. Daardoor kan worden gekozen voor meer beenruimte of meer ruimte voor bagage. In neergeklapte toestand is er een fors vrachtruim van 1.332 liter beschikbaar. Handig is ook het opbergvak voor spullen ín de rechter voorstoel.
Verrassend compleet
De Nissan Note is een verrassend compleet karretje, al is het ontbreken van tractie- en stabiliteitscontrole een misser. ESP en gordijnairbags zijn pas leverbaar op de duurdere Acenta. In de Life+-uitvoering biedt-ie onder meer standaard automatische airconditioning, parkeersensoren achter, 16-inch lichtmetaal en zelfs een Bluetooth-voorziening voor de mobiele telefoon.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Note 1.4 Life |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.386 cc |
Maximaal vermogen | 65 kW / 88 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.690 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.067 kg |
Laadvermogen | 479 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 760 kg / 510 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s (fabrieksopgave: 13,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,8 s / 10,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Schuiven met stoelen in een MPV voor €6.000
Test: Opel Meriva - Kia Venga - Nissan Note - Seat Altea
Test: Peugeot Bipper Tepee 1.4 – Nissan Note 1.4
Test: Citroën C3 Picasso - Honda Jazz - Kia Soul - Nissan Note - Renault Modus
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.