Nissan GT-R Spec V P700 - Op de Rollenbank
Speciaal voor de Ring
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meestal vergelijken we het vermogen van een auto met de fabrieksopgave. Maar de komende tijd doen we het anders en kijken we of getunede auto's hun beloftes waarmaken. We beginnen met een Nissan GT-R met P700 pakket, in theorie goed voor 700 pk.
Een Nissan GT-R hebben we een aantal jaren geleden ook al eens op de rollenbank gehad. Toen vielen we zelf door de mand, omdat die rollenbank niet in staat was om die vierwielaangedreven auto te meten. De elektronica die voor zo’n meting uitgeschakeld moet worden, liet zich niet foppen.
Inmiddels heeft Ghisbert een nieuwe rollenbank die deze auto wél kan meten. En natuurlijk volgde na onze oproep voor 500 pk+ auto’s ook de aanmelding van iemand met een getunede GT-R. Mark Scholten, in het dagelijks leven werkzaam op de helpdeskafdeling van elektronicaproducent Asus, heeft de GT-R al als droomauto sinds de dag dat die op de markt kwam. “Na lang sparen werd het mogelijk om die droom te realiseren”, vertelt hij trots als hij ons rond zijn bijzondere Nissan leidt. “Het is ook nog een Spec V. Die heeft een grotere turbo dan de standaard GT-R en dus meer potentie voor het tunen. Drie jaar geleden heb ik hem gekocht. Toen was hij al van de standaard 485 pk naar 600 pk getuned. Daarna is hij voorzien van een standaardpakket van TCT Tuning. Daarbij zijn de injectoren, de brandstofpomp en de computer aangepast. Dat pakket heet P700 en moet 700 pk opwekken.”
Als Ghisbert de GT-R heeft ingesnoerd, herinneren we hem nog even aan de vorige keer dat we zo’n auto hadden opgetrommeld. “Maar dit keer gaat het zeker goed”, belooft hij ons. Kort na de start breekt hij de meting echter weer af. “Toch nog een beetje ruzie met de traction control,” zegt hij. Maar als dat probleem is verholpen, kan de GT-R zijn benen strekken en komen er algauw veelbelovende cijfers in beeld. Mark krijgt bovenop de beloofde 700 pk nog eens 14 pk extra. Reken maar dat hij daar blij mee is.
Na de meting is de vraag natuurlijk wat de verdere plannen zijn met de auto. “Natuurlijk zou het leuk zijn om nog meer vermogen te hebben. Maar verder tunen wordt me te duur. En zeg nou zelf: 714 pk is toch voldoende?”
Dat brengt ons bij de volgende vraag: wat doet Mark eigenlijk met zijn GT-R? “Ik heb hem speciaal gekocht voor de Nürburgring. Daar maak ik regelmatig mijn rondes. Dit jaar gaan we op vakantie in het gebied waar het circuit ligt. Dan gaan we met twee auto’s op pad”, zegt hij. Dan rijdt hij met zijn GT-R achter de leaseauto van z’n gezin aan.
Wat voor auto van de baas heb je dan, willen we tot slot weten. “Je raadt het nooit. Een Citroën DS5 Hybrid!” Dat moet een boeiend tafereel opleveren op de oprit van de Scholtentjes.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | GT-R Base |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 120.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.799 cc |
Maximaal vermogen | 357 kW / 485 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 588 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 74 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.650 mm / 1.895 mm / 1.370 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 255/40R20Prijzen |
Banden achter | 285/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 310 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,5 s |
Brandstofverbruik | 12,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 298 g/km |
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.