Nissan GT-R Spec V P700 - Op de Rollenbank

Speciaal voor de Ring

57 reacties

Video
AutoWeek 33 2019
AutoWeek 33 2019

Je leest het in AutoWeek 33 2019

Meestal vergelijken we het vermogen van een auto met de fabrieksopgave. Maar de komende tijd doen we het anders en kijken we of getunede auto's hun beloftes waarmaken. We beginnen met een Nissan GT-R met P700 pakket, in theorie goed voor 700 pk.

Een Nissan GT-R hebben we een aantal jaren geleden ook al eens op de rollenbank gehad. Toen vielen we zelf door de mand, omdat die rollenbank niet in staat was om die vierwielaangedreven auto te meten. De elektronica die voor zo’n meting uitgeschakeld moet worden, liet zich niet foppen.

Inmiddels heeft Ghisbert een nieuwe rollenbank die deze auto wél kan meten. En natuurlijk volgde na onze oproep voor 500 pk+ auto’s ook de aanmelding van iemand met een getunede GT-R. Mark Scholten, in het dagelijks leven werkzaam op de helpdeskafdeling van elektronicaproducent Asus, heeft de GT-R al als droomauto sinds de dag dat die op de markt kwam. “Na lang sparen werd het mogelijk om die droom te realiseren”, vertelt hij trots als hij ons rond zijn bijzondere Nissan leidt. “Het is ook nog een Spec V. Die heeft een grotere turbo dan de standaard GT-R en dus meer potentie voor het tunen. Drie jaar geleden heb ik hem gekocht. Toen was hij al van de standaard 485 pk naar 600 pk getuned. Daarna is hij voorzien van een standaardpakket van TCT Tuning. Daarbij zijn de injectoren, de brandstofpomp en de computer aangepast. Dat pakket heet P700 en moet 700 pk opwekken.”

Als Ghisbert de GT-R heeft ingesnoerd, herinneren we hem nog even aan de vorige keer dat we zo’n auto hadden opgetrommeld. “Maar dit keer gaat het zeker goed”, belooft hij ons. Kort na de start breekt hij de meting echter weer af. “Toch nog een beetje ruzie met de traction control,” zegt hij. Maar als dat probleem is verholpen, kan de GT-R zijn benen strekken en komen er algauw veelbelovende cijfers in beeld. Mark krijgt bovenop de beloofde 700 pk nog eens 14 pk extra. Reken maar dat hij daar blij mee is.

Na de meting is de vraag natuurlijk wat de verdere plannen zijn met de auto. “Natuurlijk zou het leuk zijn om nog meer vermogen te hebben. Maar verder tunen wordt me te duur. En zeg nou zelf: 714 pk is toch voldoende?”

Dat brengt ons bij de volgende vraag: wat doet Mark eigenlijk met zijn GT-R? “Ik heb hem speciaal gekocht voor de Nürburgring. Daar maak ik regelmatig mijn rondes. Dit jaar gaan we op vakantie in het gebied waar het circuit ligt. Dan gaan we met twee auto’s op pad”, zegt hij. Dan rijdt hij met zijn GT-R achter de leaseauto van z’n gezin aan.

Wat voor auto van de baas heb je dan, willen we tot slot weten. “Je raadt het nooit. Een Citroën DS5 Hybrid!” Dat moet een boeiend tafereel opleveren op de oprit van de Scholtentjes.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Nissan
Model GT-R Base
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 120.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.799 cc
Maximaal vermogen 357 kW / 485 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 588 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 74 l
Lengte / breedte / hoogte 4.650 mm / 1.895 mm / 1.370 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.740 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/40R20Prijzen
Banden achter285/35R20Prijzen
Topsnelheid 310 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,5 s
Brandstofverbruik 12,4 l/100km
CO2-uitstoot 298 g/km

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.