Mitsubishi Space Star 1.6 Family (2001)
Ruimte voor de familie
Eindelijk heeft de Japanse fabrikant (die de Star in Nederland bouwt!) het grote gat tussen de 1.3-instap-versie en de 1.8 GDI-variant opgevuld met een 1,6-litermotor. Plezierig voor de kopers, die nu meer keus hebben. Plezierig voor Mitsubishi, omdat ze hiermee kopers kunnen aantrekken die een 1.3 te "mager" vinden en de 1.8 GDI te sterk of te duur. De Space Star is een ruimte-auto. Dat uit zich vooral in de hoge koets, dus uiterlijkheden. Ruimte genoeg voor benen en kruin, zowel voor als achter. Daarbij ook een bagageruimte die werkbaar is. Geinig van de Space Star is dat die bagageruimte is uit te breiden op verschillende manieren: bank (in delen) neer óf de achterbank verschuiven. De Mitsubishi ziet er wat serieus uit. Niks frivools, gewoon een functionele koets. De tekenaar is blijkbaar behoorlijk gemaand tot voorzichtigheid: niet te gek - niet te extreem. Mitsubishi springt zelden uit de band, en dat heeft het merk bij de Star ook weer niet gedaan. "Netjes", dat is wellicht de term die de lading het beste dekt. Wat betreft het interieur zouden we gaan voor: zakelijk tot saai. Tuurlijk, het bekledingsstofje aan de binnenkant van de portieren is leuk, maar dashboard en middenconsole lijken al behoorlijk be-daagd. Daar zit niet veel sjeuïgheid aan. De afwerking is netjes en hij voelt met hendels, knoppen en een handvat links en rechts kwalitatief goed aan. Mitsubishi gaf de Space Star een dashboard met een heel gebruikelijke indeling. Het instrumentenpaneel zit, heel simpel, onder een koepeltje links, en boven op de middenconsole bevindt zich een uitleesscherm. Dat toont de tijd en de buitentemperatuur maar kan ook dienen als display voor de autoradio.
Motor/bak
Dan het onderdeel motor/bak. Ons gevoel bij deze auto is dat hij zeker voldoende gemotoriseerd is. Hij zet goede prestaties neer en blijft daarbij redelijk stil en geciviliseerd.
Het is een beetje behelpen geblazen wat betreft het "corneren". Want de Star is geen bochtenridder van hoog niveau. Je laat het wel uit je hoofd om hard in te sturen; want om niets gaat de Star al uitgebreid op één oor liggen. Hangen in bochten heeft de Mitsubishi tot kunst verheven, en of ze daar achterin nu zo blij mee zijn... De zitpositie is een tikkeltje vreemd. Voor in de Space Star zitten we goed (stoelen zijn toppie), maar als bestuurder zitten we wel aan een behoorlijk vlak geplaatst stuurwiel te sjorren.
De Space Star voelt in zijn geheel aan als een auto van een redelijk zwaar kaliber. In rechte lijn is het onderstel goed op zijn taak berekend en de voorstoelen zijn ronduit bovengemiddeld. Dat staat buiten kijf. Maar dat hangen in bochten moet minder, dat stuur staat te vlak en de vijfbak is niet van het flitsende type dat we gewend zijn van Japanners. De Space Star is meer een lange-afstands-renner dan een sluip-door-kruip-door auto. Jammer: bij 120 echte kilometers laat de Mits opeens middels een opdoemende gons extra van zich horen. Dan de uitrusting. Airco is standaard, zo langzamerhand onmisbaar voor een gezinsauto, maar ABS of bijvoorbeeld zij-airbags ontbreken. De eerste is een optie van f 2.075 (Û 942), de tweede van f 825 (Û 374). Een bekerhouder voorin is standaard, evenals een boordcomputer. Buitenspiegels elektrisch verstellen of verwarmen? Dat kost je f 350 (Û 159) en zit in een pakket. Centrale vergrendeling is standaard, maar voor de afstandsbediening moet je weer extra aftikken. Getint glas is er wel, en dat zullen de familieleden plezierig vinden. Het scheelt wellicht een fractie bij het wagenziek worden van (kleine) inzittenden. Die beschikken achter meteen over verstelbare hoofdsteunen. De bestuurder heeft een in hoogte verstelbaar stuur en de heerlijke stoel is in hoogte verstelbaar. Helaas moet je zwengelen voor het openen van de ramen. Elektrisch kan en dat kost dan f 1.030 (e 467). En wie zijn Space Star nog een beetje kek wil aankleden kan nog kiezen voor de opties van metallic lak (f 925/e 420), mistlampen vóór (f 525/e 238) en verschillende soorten lichtmetalen velgen. Dat maakt de serieuze Mitsubishi tenminste iets frivoler.
Wil je wat meer ruimte en wat meer variatiemogelijkheden in het interieur, maar toch een wagen die dicht in de buurt blijft van een "gewone" auto, dan is de Space Star een potentiële keuze.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Space Star 1.6 Family |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.584 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.715 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.135 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 15,5 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 171 g/km |
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star
