AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Space Runner 2.0 GLXi (1999)

Rennen! Maar waarheen?

Mitsubishi Space Runner 2.0 GLX
Inderdaad, merken met maar liefst 3 MPV-achtigen zijn er vrijwel niet. Stop maar met zoeken, want wij hebben er een gevonden. Mitsubishi zit met onmiddellijke ingang op 3: de Space Runner is er (weer).

De uiterlijke overeenkomsten van de Space Runner met Mitsubishi's 'full-size' MPV zijn niet toevallig, want beide auto's beschikken over hetzelfde platform. Met dien verstande dat dat van de Space Runner ten opzichte van de Wagon met 23 centimeter is ingekort. En daardoor past de Space Runner opeens in de klasse waarin de Scénic en de Zafira op dit moment hoofdrollen spelen.
Typisch Japans is dat de Space Runner alleen aan de rechterzijde een schuifdeur heeft voor de achterpassagiers. Dan de opstelling van het meubilair. Die is in de Space Runner conventioneel: twee stoelen voorin en een in twee delen neerklap- en uitneembare achterbank achter. Het enige bijzondere van het meubilair achter zit hem hier in dat de leuningen verstelbaar zijn. Wie wil, zit rechtop, maar even onderuitzakken kan ook. Overigens zijn de zitplaatsen alle dik in orde. Vooral voorin waren we onder de indruk van de riante zitplaatsen. Zeven stoelen als in de Opel Zafira zul je in de Space Runner echter niet vinden. Je bent maximaal met vijf en dan - dat moet gezegd - heb je meer dan voldoende ruimte voor alle bagage die op een doorsnee vakantie meegaat. De laadvloer is mooi vlak (ook als je de stoelen uitneemt) en voorzien van diverse sjor-ogen waardoor je je bagage indien gewenst ook nog eens klemvast bevestigt.

Snel

Een punt waarin de Space Runner zich nadrukkelijk van de concurrentie onderscheidt, vinden we onder de motorkap. De basismotor is namelijk een tweeliter zestienklepper met 136 pk. Daarnaast is er ook nog eens de 140 pk sterke 2,4 liter GDI. Maar zelfs de zwakste broeder (die wij reden) staat al genoteerd voor 185 km/h. Hebben we het toch bijna over een MPV GTI... En dat is nou precies waar Mitsubishi heen wil: de Space Runner is binnen de space-reeks, die verder bestaat uit de Space Star en de Space Wagon, echt de sportieveling. Mitsubishi probeert dat ook in het uiterlijk tot uiting te laten komen. Door de aparte koplampen bijvoorbeeld en door allerhande spoilers op de GLS-versie. Maar vooropgesteld dat de Runner geen sportwagen is, rijdt hij wel degelijk erg prettig en goed. Wij zijn na de eerste kilometers vooral onder de indruk van het harmonieuze veergedrag. De Japanners hebben een uitstekende mix tussen comfort en wegligging bewerkstelligd. Goed, de koets helt wat bij kort bochtenwerk, maar de manier waarop de vering korte en lange oneffenheden absorbeert, verdient beslist een pluim. Ook over de wegligging zijn we zeer tevreden. We kennen nogal wat MPV's die enthousiast ondersturen, maar deze doet dat bijna niet. Vooral in korte bochten schuift hij uiteindelijk wel over de voorwielen weg, maar wie dat voor elkaar krijgt, zal ongetwijfeld voor langere tijd in ernstige onmin met de passagiers leven. De Runner is vrij precies te plaatsen en gaat vervolgens prettig onverstoorbaar door de bocht. Als we het hier over een GTI gehad zouden hebben, dan kreeg de besturing een sneer in verband met een lichte vaagheid, maar aangezien we nog steeds Runnen, zullen we daar verder geen woorden aan vuil maken. Dat doen we wel aan de plaatsing van de versnellingspook die mooi onder handbereik zit. Het siert Mitsubishi dat het een lekker kleurige stofje gebruikt voor de stoelen. Het is echter jammer dat je geen keus hebt: welke van de buitenkleuren je ook kiest, je krijgt altijd het blauw dat op de foto's zichtbaar is. Overigens is het dashboard wel in diverse tinten grijs uitgevoerd, maar we zijn we niet erg onder de indruk van de kunststofsoorten die Mitsubishi gebruikt, maar zó erg is dat ook weer niet. Wat we wel erg vinden, is de prijsstelling van de Space Runner. De basisversie - zoals gezegd de door ons gereden 2.0 GLX - kost de lieve somma van 50 mille. Daar krijg je wel die lekkere tweeliter en een goed weggedrag voor, maar geen ABS en dat categoriseren we toch echt als schandalig. Wij kunnen ons voorstellen dat veel kopers in dit segment niet op topprestaties zitten te wachten. Volgens ons doet Mitsubishi er dan ook verstandig aan een basisversie met een minder sterke motor uit te brengen. Zo niet, rennen potentiële klanten ondanks de kwaliteiten van de Runner ongetwijfeld naar de concurrentie.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Space Runner 2.0 GLXi
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.290 mm / 1.695 mm / 1.650 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 570 kg
Banden205/65HR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,2 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km