Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI (2000)

Damesmobieltje?

Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI (2000)
Ferme jongetjes, stoere knaapjes. Mitsubishi heeft z'n Pajero verkleind en richt zich met de Pinin als ladykiller met name op avontuurlijke dames. Landveroveraar als hartveroveraar, een geslaagde metamorfose van het 4x4-concept?

Hoewel ze net zo vaak in de file staan als suffe gezinsauto's, stralen terreinauto's Het Avontuur uit: het goede buitenleven van ondernemende mensen. Toch zijn ze in volwassen formaat behoorlijk onhandig, zwaar en verbruiken ze een sloot brandstof. Mitsubishi biedt daarom nu ook de bij Pininfarina gebouwde Pajero Pinin. Hij moet volgens Mitsubishi vooral vrouwen aanspreken die zijn uitgekeken zijn op hun sportwagentje en iets anders aparts willen hebben. Is de Pajero Pinin dan niets voor mannen?
Tot in alle hoeken gespoten plaatwerk en kunststof, lichtmetalen velgen en een tijdloze vormgeving: de Pajero Pinin is te mooi voor regenwouden en Alpenrotsen. Wel imposant met zijn grote koplampen en schuine front, maar hij mist het formaat van zijn 100%-broer om een verpletterende indruk te maken. Dat heeft zijn voordelen, want de Pinin past in elke normale parkeerplaats en door de goede overzichtelijkheid is hij er ook makkelijk in te manoeuvreren.
Toegang tot het binnenste verschaft de auto via de centrale vergrendeling die op afstand bediend wordt. Elektrische ramen en spiegels zitten er eveneens in en Mitsubishi verwent z'n inzittenden ook nog met airconditioning. De vormgeving is vrij hoekig en stoer. Aluminiumachtige versierselen laten zien dat er zorg is besteed aan de modieuze smaak van de potentiële kopers. De bestuurdersstoel is geen toppunt van genoegen. Hij is weliswaar in hoogte verstelbaar, maar de zitting is aan de korte kant en de rug krijgt aan alle kanten te weinig steun. Gevolg: kans op pijn in de rug.
Achter is het nogal problematisch. Trots meldt de folder dat er rechts een walk-in systeem op de stoel zit. Maar voor ons is het niet helemaal duidelijk wat er gebeurt: de leuning klapt altijd naar voren en komt in uitgangspositie terug, maar de zitting gaat soms wel naar voren, soms niet en indien wel dan is het niet zeker of hij weer in zijn oorspronkelijke positie terugkeert. Daar komt bij dat het gaatje waardoor je naar de achterbank moet erg, eh, pinin is en de beenruimte zeer beperkt. De laadruimte is te bereiken door een grote, rechts scharnierende deur. Niet alleen zitten de scharnieren aan de verkeerde kant, de ruimte houdt ook niet over. Tijdens het wekelijkse boodschappenrondje moeten de kids naar de oppas, want mamma (m/v) moet de bank neerklappen.

GDI met drankprobleem

Mitsubishi heeft gekozen voor de 1,8-liter GDI-motor uit de Carisma. Hij heeft 120 pk en het maximum koppel van 174 Nm wordt bij 3500 tpm bereikt. Hij moet dus makkelijk trekken bij lage toeren. Vanaf stationair toerental pakt hij inderdaad zonder slikken op en dat is belangrijk in het terrein. Het stoplichtsprintje naar de 100 lukt de Pajero Pinin in 11 seconden. Van 80-120 in vijf kost 16,1 s. De Mitsubishi GDI blijkt luidruchtig. Stationair draaiend zijn duidelijke verbrandingsgeluiden te horen, maar ook op snelheid is de motor altijd aanwezig. Bij 120 meten we zelfs 74,5 dB.
Belangrijkste nadeel van de 1,8-liter GDI is echter zijn dorst: 1 op 8,3 tijdens onze test! Het gevolg van de 200 kg gewicht extra ten opzichte van de Carisma en de luchtweerstand van een schuurtje. Zelfs een rustige autobaanrit lukt maar net in 1 op 9.
De Pajero Pinin biedt volwassen terreintechniek. Dat betekent vijf straatversnellingen die naar keuze via de achterwielen of alle wielen de kracht op de straat brengen. Verder een tussendifferentieel en vijf terreinversnellingen.
Als het wat winderig is of bij een nat wegdek schakel je bij de Pajero Pinin al snel de vierwielaandrijving in, want dan spoort hij veel stabieler. Zijn meesturende starre achteras beperkt het onderstuur zodanig dat je met achterwielaandrijving rijdend zelfs overstuur met het gaspedaal kunt opwekken. Dat doet hem makkelijk de bocht insturen, maar je moet wel bedacht zijn op een drift. Met vierwielaandrijving stuurt hij neutraal. De starre achteras van de Pinin zorgt wel voor de nodige bodemspeling in ruw terrein, maar is minder gunstig qua comfort op de weg. De Pajero Pinin probeert best in de buurt van een personenauto te komen, maar dat lukt niet helemaal. Verder missen we ABS, want de hoge carrosserie met korte wielbasis is niet erg stabiel bij een noodstop. Echter: het is niet alleen niet standaard, maar zelfs niet leverbaar.
Laten we duidelijk zijn: de Pajero Pinin is net zo leuk voor mannen als voor vrouwen. Toch moeten we Mitsubishi wel gelijk geven dat ze met name een trendy publiek zullen aanspreken. Voor een echte terreinbeul is de Pinin te mooi en zijn carrosserie te kwetsbaar.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Pajero Pinin 1.8 GDI
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 24.071

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.834 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 3.735 mm / 1.695 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.280 mm
Massa leeg 1.260 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 680 kg
Banden215/65SR16Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 217 g/km