Mitsubishi Pajero Lang 3.2 DiD GLS (2003)

On en off road thuis

Mitsubishi Pajero Lang 3.2 DiD GLS
De Pajero's in ons land zullen veruit de meeste kilometers op het asfalt afleggen, maar ook in het terrein is de Japanner tot heel veel in staat. In de Mitsubishi krijg je al snel het gevoel dat niemand je iets kan maken.

Tuurlijk, aannemer, paardenfokker of boswachter lijken ons beroepen waarin je écht iets hebt aan een dergelijke vierwielaandrijver. Als je echter ziet hoeveel van dit soort auto's als een soort statussymbool bij een villa of woonboerderij staan, kun je je afvragen waar díe mensen ze voor gebruiken. Maar om een compleet beeld te kunnen schetsen, hebben we besloten om met de Pajero niet alleen het asfalt, maar óók het onverhard op te gaan.Wat voor vlees hebben we precies in de kuip? De Pajero is al vanaf 1986 op de markt. De derde generatie zag in 2000 het levenslicht en kreeg onlangs een facelift. We kunnen stellen dat de Mitsubishi met zijn moderne neus met dikke voorbumper plus de ronde vormen een sportief en uitgebalanceerd voorkomen heeft. Maar hij valt wel degelijk in de categorie 'stoere binken'. Onder de motorkap ligt een door een vijftrapsautomaat aangedreven 3,2-liter dieselmotor met 160 pk en 373 Nm. Maar dat is in het terrein niet het belangrijkst. Daar gaat 't om grip en absorptievermogen van het onderstel.De Pajero heeft een monocoque-carrosserie met geïntegreerd subframe en onafhankelijke wielophanging rondom. Het 4x4-systeem met lage gearing biedt alle wenselijke mogelijkheden. Tractie- en stabiliteitscontrole zitten er van huis uit op. De Pajero is trouwens ook alleen op achterwielaandrijving aan te drijven. Na een middagje off road bonken en schudden concluderen we dat de Mits tot héél veel in staat is. De terreinkwaliteiten overtreffen waarschijnlijk 99,9 procent van de problemen die je in Nederland buiten het asfalt zult aantreffen. Het is een geweldig terreinbeest, met veel dieselkoppel bij lage toeren en een automatische bak die te fixeren is in een gewenste versnelling. Kuilen, gleuven en grote gaten worden door de Pajero echter niet optimaal geabsorbeerd; hij is stijf en hard geveerd en begint daardoor te bonken. Ook is de Japanner door z'n lange wielbasis wat minder wendbaar.
 

Luxe
We hebben de meest luxe uitvoering, dus het is aardig toeven in de Pajero. Het interieur van de Japanner is modern en ergonomisch. Het oogt niet alleen lekker, ook het bedieningsgemak is groot. Bij Mitsubishi moet je voor leren bekleding en een audio-installatie bijbetalen, maar daar staat tegenover dat de Pajero is voorzien van een derde zitrij. Ook is de GLS uitgerust met zij-airbags vóór, cruise control en een automatische airco met een apart systeem voor de achterpassagiers. De 'terreinuitrusting' omvat onder meer een 12-voltaansluiting in de kofferbak, diverse opbergvakken, sjorogen voor de bagage en een ontwasemingsinstallatie voor de zonwerende achterruiten. Ruimte heeft ons testmodel in overvloed. De achterbank is wegklapbaar en verstelbaar, je kunt er samen met de neergeklapte voorstoelen zelfs een bed van maken. Cruisend over de A4 voelen we ons King of the Road. Het zitcomfort is hoog. Je kijkt riant uit over de gemiddelde medeweggebruiker en krijgt al snel het gevoel dat niemand je iets kan maken. Schakelen doet de Sports Mode-automaat – naar keus met de hand te bedienen – eveneens goed. Ook het stuurgedrag op asfalt is in orde. Niet dat 'ie als een sportwagen de hoek om knalt, maar hij voelt mede door z'n relatief moderne onderstel en lage wagengewicht strak aan. De Pajero 3.2 DiD Long Body Sports Mode kost € 60.645 inclusief automaat.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Pajero 3.2 DiD GLS
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 60.645

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.200 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 373 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.895 mm / 1.855 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 2.170 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.300 kg / 750 kg
Banden265/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,6s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km
CO2-uitstoot 268 g/km