Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2000)
4WD verplicht
De splinternieuwe Mitsubishi is zorgvuldig gestyled - en lijkt dus meer geschikt voor de 'gewone' weg: alle hoogte-, lengte- en breedteverhoudingen worden door het design aardig in balans gebracht. Goed gevulde wielkasten met contrasterende gekleurde randen zorgen ervoor dat hij niet zo hoog lijkt en grote koplampen maken de neus compacter. Kortom, met de Pajero kun je heel aardig voor de dag komen - al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat niemand die circa f 96.500 er vanaf zag.
Voor rijden in het terrein is een motor met flink wat koppel van levensgroot belang. De Pajero heeft een motor met 3,2 liter slagvolume. Deze viercilinder is Mitsubishi's eerste directdiesel en hij heeft twee bovenliggende nokkenassen. Hij levert een vermogen van 165 pk bij 3800 toeren en veel belangrijker een koppel van een niet misselijke 373 Nm bij 2.000 tpm.
Bij Mitsubishi heeft een ontwerper zich zeker druk gemaakt om het interieur. Zoals in de bekleding met een bijzonder 'ruig' stofje erop. Ziet er oerdegelijk uit en is nog mooi ook. De klokken zitten allemaal in hun eigen 'tunneltje' en hebben paarsrode wijzerplaten. Erg verzorgd mogen we wel zeggen. Verder is er een volautomatische climate control. Voor relaxed snelweg rijden zit er een cruise control in. Ook zijn er elektrisch bediende ramen en spiegels, lichtmetalen velgen en centrale vergrendeling met a.b. Op veiligheidsgebied biedt hij buiten de twee frontairbags en ABS nog zijbags en een derde hoofdsteun middenachter.
Wat we heel erg missen is een 'geheugen' op de voorstoelen. Moet je keer op keer je stoel opnieuw instellen. Ook de naar rechts toe openende achterdeur is niet altijd even handig. Hij is namelijk wel erg lang en je staat dus gauw klem tussen de auto achter je.
Mooie vierwieldrift
We kiezen de 4HLC-stand van de elektronisch bediende tussenbak. Deze afkorting staat voor 4WD met hoge gearing én geblokkeerd middendifferentieel. Dat moet de beste stand zijn hier in de groeve - pas als we echt door hele dikke modder gaan rijden of een extreem steile en gladde helling opgaan, dan kunnen we de lage gearing nog inschakelen voor nog meer trekkracht.
We beginnen op een grindpad dat even later overgaat in een zandweg. Niet al te moeilijk, dus een beetje vlot kunnen we er wel overheen. Hebben we op de normale weg het overhellen en het stuiteren van de carrosserie nog vervloekt, een echt slechte weg als deze wordt gladgestreken. In een gewone personenauto zou je allang een deuk in het dak hebben gehobbeld. In een lange bocht zetten we een mooie vierwieldrift in. Even door naar vier en met een flink tempo scheuren we door de groeve. Fijne stofwolk erachteraan. Dit is leuk! Als je zo een beetje aan het stoeien bent met de Pajero, valt meteen een minpuntje op. Je stuurt je helemaal ongans. Je moet nogal wat omwentelingen maken met dat wiel. Veel meer dan bij andere auto's.
Ook helling op gaat goed. Gebrek aan vermogen of koppel zal niet gauw een probleem zijn. Het zullen eerder de banden zijn die je opbreken. Want het standaard-schoeisel is natuurlijk zo comfortabel mogelijk gekozen, omdat je meestal toch op verhard blijft. Ook afdalen is geen enkel probleem - zeker met de lage gearing ingeschakeld om op de motor af te remmen.
Het toppunt van offroad-comfort zijn de verende stoelen. Met een draaiknop onder de stoel kun je instellen hoe hard of zacht je graag afgeveerd wil worden. Is prettig hoor als je aan het stoeien bent.
Tot besluit gaan we een lekker stuk rijden op de gewone weg. Want op klinkers, asfalt en verkeersdrempels daar zal de Pajero zich het meest bevinden. Verwacht bij een grote 4x4 als deze twee geen personenauto-achtig weggedrag. Hobbels in de weg worden nauwelijks gladgestreken en alles komt twee keer harder aan dan je gewend bent. In bochten hang je met z'n allen naar een kant en op verkeersdrempels springen je boodschappen even omhoog. Hoe voorzichtig je ook rijdt, je hobbelt en wiebelt meer dan normaal. Bij een 4WD moet je nu eenmaal wat concessies doen aan het comfort.
Toch rijdt de Pajero best lekker op de weg. Hij hobbelt relatief beperkt, is stil en snel. De stoelen geven voldoende steun én kunnen meeveren waar je niet alleen in het terrein profijt van hebt.
De Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS biedt veel waar voor z'n geld, is wat ons betreft erg mooi door de voorbeeldige keuze van materialen en een gebalanceerd ontwerp. De nieuwe directe diesel is van grote klasse: stil, krachtig én zuinig.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Pajero 3.2 DiD GLS |
Carrosserie | 3-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.195 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.200 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 373 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.875 mm / 1.845 mm |
Wielbasis | 2.545 mm |
Massa leeg | 1.915 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.800 kg / 750 kg |
Banden | 265/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 251 g/km |