Mitsubishi Lancer Ralliart (2009) - Op de rollenbank
Deze is in Nederland nooit geleverd, dus Kevin haalde hem uit Zwitserland
2 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Rard van der Hoeven
- Op de rollenbank
BMW heeft M en Mercedes-Benz heeft AMG. Minder bekend is Ralliart, de sportieve performance-afdeling van Mitsubishi. Kevin van Spreuwel uit het Brabantse Oirschot had wel oren naar zo’n dikke Lancer.
Het was even schrikken op weg naar de rollenbank. Kevin: “Op de snelweg reden er twee motoren voor mij die per ongeluk hun bagageboxen open hadden staan. Er vloog van alles tegen mijn auto aan.” Bij aankomst in Den Haag is de schade opgenomen: een aantal krassen op het deurpaneel. Gelukkig zijn Kevin en zijn vader heelhuids aangekomen, maar vervelend, dat is het zeker.
Jongensdroom
Als 19-jarige jongen wilde Kevin maar wat graag een Lancer Evolution X. Een echte droomauto, zegt hij zelf. “Maar ik kwam er al snel achter dat de aanschafprijs veel te hoog lag. Laat staan de verzekeringskosten.” Een paar maanden later zag Kevin bij een garage in Dongen deze Lancer Ralliart staan. “Met het model Lancer was ik bekend. Ik had alleen nog nooit van Ralliart gehoord. Toen ben ik me erin gaan verdiepen en bij de garage gaan kijken. De auto kwam uit Zwitserland, want het model is nooit in Nederland geleverd.”
Grote aankopen gaan niet over één nacht ijs. Dat besefte Kevin ook. Daarom kwam hij twee weken later terug voor een proefrit. Zelfs toen ging hij nog niet tot kopen over. “Ik heb er nog een week over nagedacht en toen de knoop doorgehakt.”
Het verzekeren van de auto had meer voeten in de aarde dan voorzien. “Omdat de Ralliart in Nederland niet echt bekend is, had de auto een cataloguswaarde van ruim € 210.000. Daarom heb ik een brief moeten schrijven naar de Belastingdienst met het bewijs van aankoop en de taxatie. Pas toen de waarde was aangepast, kon ik de auto verzekeren.”
Krachttoer
Kevin is zuinig op zijn spullen. Daarom staat zijn Japanner altijd netjes binnen gestald en komt hij alleen maar buiten bij mooi weer. Als dagelijkse auto voor woon-werkverkeer rijdt Kevin in een Mitsubishi Spacestar uit 2003. “Niet de mooiste wagen die er is, maar wel betrouwbaar. Het is starten en lopen met dat ding. En helemáál leuk is dat hij bij NedCar in Born is gemaakt.”
De Japanner van Kevin zou in theorie goed moeten zijn voor een vermogen van 177 kW (241 pk) bij 6500 tpm en een koppel van 366 Nm bij 3500 tpm. Als Ghisbert de Lancer heeft ingesnoerd en we allemaal onze koptelefoon hebben opgezet, kan de meting beginnen.
Na een rondje kalibreren gaat het gaspedaal naar de bodem en drijft rollenbankchef Ghisbert van Ginhovem de trots van Kevin tot het uiterste. Wat blijkt? De Ralliart doet het uitstekend: 257 paarden worden gemeten op de rollenbank. Tot volle tevredenheid van Kevin: “Ik ben er nog lang niet op uitgekeken, dus deze blijft nog even bij me.” Groot gelijk. Veilige terugreis!
Specificaties Mitsubishi Lancer Ralliart
Bouwjaar 2009
Gekocht in/voor/met 2019/187.000 km/12.500 euro
Motor 4 cilinder, in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Max. vermogen 177 kW (241 pk) bij 6500 tpm
Max. koppel 366 Nm bij 3500 tpm
Aandrijving vier wielen
Aantal versnellingen 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Remmen vóór/achter gev. schijven, gev. schijven
Gewicht 1.565 kg
0-100 km/h 6,3 s
Topsnelheid 242 km/h
*Gegevens volgens fabrieksopgave