Mitsubishi Lancer Evolution MR (2008)
Gooi- en smijtauto
De Evolution is geen evolutie van de Evo IX, maar een volledig nieuwe auto: een nieuwe koets, nieuw chassis, nieuwe motor, nieuwe bak, nieuw aandrijfsysteem, noem maar op. Wat de uiterlijke veranderingen betreft vormt de grote achterspoiler de grootste blikvanger. Maar we zien ook flinke uitstroomopeningen op de aluminium motorkap, luchtroosters in de voorste wielkasten, dorpelverbreders en twee forse uitlaatpijpen die uit de diffusor onder de achterbumper vandaan priemen.
De Evolution staat op 18-inch lichtmetaal. De wielen zijn beslist fraai, maar er staat helaas iets te nadrukkelijk BBS op. De zitpositie achter het stuur grenst aan perfectie. De Evolution heeft uitstekend zittende Recaro-sportkuipen aan boord. Helaas is het lekker in de hand liggende driespaaks sportstuurtje louter en alleen in hoogte te verstellen; een axiale verstelmogelijkheid zou aan de zitpositie helemaal op topniveau brengen. Het dashboard kent een geinige stilering, met Alfa Romeo-achtige klokken, verborgen in separate kokers. Het blijft echter allemaal bij een niet onaardige uitstraling, want op het materiaalgebruik en de ergonomie valt nog wel wat af te dingen.
World Engine
Achter het gaaswerk van de Mitsubishi houdt zich een nieuwe 295 pk sterke aluminium tweelitermotor schuil. De trekkracht is fenomenaal; in 5,6 seconden brult de Evolution vanuit stilstand naar 100 km/h. De MR-versie heeft een Sport Shift Transmission (SST) aan boord en deze versnellingsbak werkt met een dubbele natte platenkoppeling. De bak heeft drie standen: Normal, Sport en Super Sport. De schakeltijden worden in iedere modus steeds iets korter en de reacties van het gaspedaal alerter. De SST kwijt zich prima van z'n taak. Hij is bij de pinken en zelf schakelen met de flippers achter het stuurwiel is volledig zinloos.
We vinden het jammer dat de krachtsexplosies van de Mitsubishi niet zo sterk auditief worden begeleid; daardoor blijft de echte sensatie uit. Op de snelweg ervaren we het rumoer als hinderlijk. Het centrale differentieel kent drie standen: asfalt, gravel of sneeuw. We kiezen de harde ondergrond, waarop de jongste Evolution naar alle waarschijnlijkheid het meest zal vertoeven. De Evo rijdt als op rails dankzij z'n indrukwekkende ondersteltechniek.
Het S-AWC-onderstel bestaat uit een actief centraal differentieel en Active Yaw Control, dat in bochten het koppel optimaal tussen de achterwielen verdeelt. Verder loodst Brake Control via remingrepen op de voorwielen de auto zo neutraal mogelijk de bocht door zodra een van de achterwielen al het maximale koppel gebruikt om te auto de bocht door te duwen. Eveneens nieuw is dat het stabiliteitssysteem traction control omvat. Al deze elektronica zorgt er eendrachtig voor dat de Evo op hoge snelheid probleemloos de bocht rondt.
Alle systemen kunnen uit, en dan verandert de Evolution in een gooi- en smijtwagen, die niet alleen in handen van een ervaren coureur tot leven komt, doordat onder- en overstuur goed in balans zijn en zich luid en duidelijk aankondigen. De demping is hard, de vering is daarentegen relatief soepel. Het sturen gaat zoals we gewend zijn in een Evo: exact, strak en met gevoel.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Lancer Evolution MR |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 72.999 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 217 kW / 295 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 366 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.505 mm / 1.810 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.565 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 550 kg |
Banden | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,5s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 250 g/km |
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.