Mitsubishi Galant 2300 GLX Turbo Diesel (1983) - Klokje Rond Klassiek
Vroege turbodiesel met slechts 49.000 kilometer op de klok
59 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een youngtimer met een dieselmotor in deze rubriek is eerder uitzondering dan regel. Toch is de Mitsubishi Galant met turbodiesel bijzonder genoeg om die hier voor het voetlicht te brengen, helemaal als het een exemplaar betreft met nog geen 50.000 kilometer op de klok. Mitsubishi-liefhebber in hart en nieren Leon Agelink zorgt goed voor dit kroonjuweel.
Klokje rond?
Ja, deze rubriek heet Klokje Rond, dat klopt. Bij AutoWeek Classics hanteren we echter een andere norm en de tellerstand is totaal niet relevant. Of misschien ook wel, zoals in dit geval. Er brandt namelijk maar één vraag op onze lippen en waarschijnlijk ook op die van de lezers: een diesel van 41 jaar oud met iets meer dan 49.000 kilometer op de klok, dat kan toch niet waar zijn? Je hoeft het verhaal erachter eigenlijk niet eens aan te horen zodra je de rank gelijnde Galant in het echt ziet. De nieuwigheid straalt ervan af, in elk detail. “In 2008 zag ik hem te koop staan bij een dealer in Duitsland”, vertelt Leon Agelink. “Alle alarmbellen ging af bij mij. Op de motor na was het exact de auto die mijn vader ooit had. Dat was een 2000 GLS. Alleen dat was al genoeg reden om meteen contact op te nemen met de garagehouder in kwestie. Daar hoorde ik dat de eerste eigenaar niet zo lang plezier heeft gehad van zijn auto. Een paar jaar na aanschaf overleed hij en de Mitsubishi bleef in de garage staan. De weduwe was van plan om er zelf mee te gaan rijden, maar na een oogoperatie was zij in eerste instantie niet meer in staat om te rijden. Lang hoopte ze op verbetering en zo vergingen de jaren. Uiteindelijk heeft haar auto twintig jaar stilgestaan en kwam die vervolgens weer bij de dealer terecht, waar hij met 27.000 kilometer op de klok stond te glimmen in de showroom. Een gebruikte diesel is fiscaal gezien misschien niet zo handig, maar in dit geval duurde het nog een paar maanden voordat de Galant wegenbelastingvrij zou worden. Waarschijnlijk had ik hem zonder die maatregel ook gekocht.”
Verkocht en teruggekocht
De trouwe lezers van AutoWeek kunnen zich Leon misschien wel herinneren. In januari 2007 hadden we hem en zijn blauwe Galant 2000 GLS van 1987 op visite voor AutoWeeks populairste rubriek. Dat stuk gestaalde perfectie had bijna drie ton op de klok en bleek in uitstekende conditie. “Die auto kocht ik in 1996 van de tweede eigenaar en heb ik nog steeds. Wat hem extra leuk maakt, is het feit dat mijn vader de eerste eigenaar was. Met de turbodiesel hebt ik iets soortgelijks. Voor het mooie heb ik direct een setje lichtmetalen wielen van de GLS aangeschaft. In mei 2008 kwam het Nederlandse kenteken erop. Wij waren toen nog niet de grens overgestoken en woonden nog in Nederland. De techniek heb ik ook meteen aangepakt, dus een nieuwe distributieriem, een grote onderhoudsbeurt en een apk. Zo nu en dan maakte ik er een ritje mee en stiekem bleef het verlangen naar een Galant V6 knagen. Die kwam vrij onverwacht voorbij, nog geen vijf maanden nadat ik de diesel kocht. Een dilemma, maar gelukkig kende ik een liefhebber die hem wilde overnemen. Met de belofte dat hij mij als eerste een berichtje zou sturen in geval van verkoop. En ja hoor, in 2011 kwam het telefoontje. De TD was weer te koop. Er zat echter ook een voorwaarde aan vast: ik moest er een 1600 GLX bij nemen. Dat heb ik gedaan en gelukkig kon ik die vrij snel weer verkopen. Voor dagelijks gebruik had ik een Outlander en gelukkig bestond de mrb-vrijstelling voor klassiekers van 25 jaar en ouder nog steeds.”
Scheurtjes in cilinderkop
Na een paar jaar afwezigheid was de Galant in 2011 weer onder de veilige hoede van Leon. Een klein half jaar later, bij tellerstand 38.773, volgde een onaangename en vooral ook onverwachte verrassing. “Het viel mij op dat er koelvloeistof verdween en bij een nadere inspectie zag ik het borrelen in het expansievat. Dan weet je eigenlijk al hoe laat het is en mijn vermoeden klopte: er was iets mis met de cilinderkop. Tussen cilinder twee en drie zaten scheurtjes. Er werd een nieuwe cilinderkop gemonteerd en een nieuwe thermostaat. Vorig voorjaar had ik weer een probleempje met het koelsysteem. Toen barstte de voorste waterleiding, wat met een enorme knal gepaard ging. Ik schrok me rot, maar de schade bleek beperkt. Zo is er wel vaker een lekkage. Typische ouderdomskwaaltjes, maar daar valt mee te leven.”
Zoals je ziet, staat de Mitsubishi (weer) op een Duits kenteken, met de letters KLE van Kleve, de gemeente waar Leon woont. GA staat voor Galant, daarna 83 als bouwjaar en de H aan het eind duidt op de zogeheten H-Zulassung. Elke auto van dertig jaar en ouder komt daarvoor in aanmerking en moet eerst door een erkende instantie worden gekeurd. In elk geval moet de auto in kwestie in originele staat zijn en aan alle veiligheidseisen voldoen. Krijg je de H, dan kun je je auto als oldtimer verzekeren en betaal je een vast tarief voor de wegenbelasting van €191,37 per jaar. Normaal zou dat €629 zijn. “In 2019 zijn we naar Duitsland verhuisd, net over de grens. De originele Duitse kentekenpapieren had ik nog, dus het inschrijven was zo gebeurd. Rijden is nog altijd genieten. Sinds drie jaar staat er weer een Galant V6 uit 2002 in de garage, van de eerste eigenaar, en binnenkort komt er nog een Galant 2.4 EXE uit 1987 bij met 79.000 kilometer op de klok. Van dat Mitsubishi-virus kom ik nooit meer af.”
Geschiedenis Mitsubishi Galant
Voor de eerste Mitsubishi Galant moeten we terug naar de jaren zestig, toen het Japanse merk nog niet actief was op de Nederlandse markt. Dat liet nog tot 1974 op zich wachten, alle reden dus voor een feestje dit jaar bij de Nederlandse importeur. Als eerste modellen rolden de Lancer en de Galant van de boot, iets later volgde al de Celeste. Datsun, Mazda, Subaru en Toyota waren op dat moment al actief in Nederland. Stokpaardje van de Japanners was in die tijd vooral meer waar voor je geld. Denk aan een klokje, een dagteller, elektrische ruitensproeiers, een radio en dat soort zaken. En snelle modelwisselingen, zo om de drie à vier jaar. Zo ook bij de Galant. In 1980 waren we al aan de vierde generatie toe, sinds 1969. Qua opzet nog altijd een beetje old skool, met zijn achterwielaandrijving en starre achteras, hoewel dat bij de andere merken ook vaak het geval was, met uitzondering van Honda. Opmerkelijk: de 2000 GLS heeft wél onafhankelijke achterwielophanging met schijfremmen. Met de turbodiesel baarde Mitsubishi in 1981 opzien. Sterker, een diesel in een Japanse auto was een zeldzaamheid. De Galant 2.3 TD was dan ook de eerste personenauto met turbodiesel uit dat land en in de prijslijst van 1981 zien we alleen maar de Mercedes 300 TD Turbo (3.0-vijfcilinder met 125 pk) en de Peugeot 604 Diesel Turbo (2.3-viercilinder met 80 pk). Bij zijn marktintroductie stond de Galant GLXD voor net geen 22.000 gulden in de prijslijst. Ook in dat opzicht was het een sensatie. Een jaar later was dat al vierduizend euro meer. Generatie 5 kwam in 1983, met voorwielaandrijving en onder meer een 1,8-liter turbodiesel.
Eigenaar
Naam Leon Agelink
Bouwjaar 1973
Beroep Aftersales-adviseur, magazijnbeheerder, garantieafhandelaar bij een Mitsubishi-dealer in Duitsland
Eerste auto Mitsubishi Colt 1.2 GL 1982
Droomauto “Die heb ik niet specifiek, maar zeker geen EV. Die mist karakter.”
Onderhoudshistorie
- 27.230 km Grote onderhoudsbeurt, distributieriem en apk
- 30.328 km Oliekoelerslang en oliedrukzender
- Accu vervangen
- 33.982 km Olie ververst, oliefilter vervangen
- 37.826 km Onderste koppelingscilinder vervangen
- 38.773 km Cilinderkop vervangen (scheurtje) en nieuwe thermostaat
- 39.174 km Olie ververst
- 40.761 km Olielekkage stuurhuis verholpen
- Accu vervangen
- 46.183 km Olie ververst en oliefilter vervangen
- 47.668 km Bovenste radiateurslang, thermostaat en radiateurdop vervangen
- 48.842 km Remklauwen voorwielen gereviseerd en remvloeistof vervangen
- 49.158 km Fuseekogelhoezen en stuurkogels vervangen vanwege hoezen
De mening van Carrec Technocenter
Dennis Koldewijn: “Je hebt ze vast wel eens zien staan, de huidige jongeren die gewapend met camera’s op een druk kruispunt supercars proberen vast te leggen. Ik denk dat ze vaker een supercar spotten dan een Mitsubishi Galant GLX uit 1983, zeker als het een 2300 TD betreft met net geen 50.000 kilometer. De tijd heeft weinig grip gehad op deze auto. De onderkant is bijna nieuw en al rijdend merk je aan alle bedieningselementen dat er nog geen sprake van slijtage is. Mooi dat wat eens alledaagse auto's waren uiteindelijk ook exclusieve klassiekers worden.”
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Galant 2300 GLX Turbo D |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.611 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.346 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.680 mm / 1.370 mm |
Wielbasis | 2.530 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 600 kg |
Banden | 165SR14Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,0 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (59) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.