Mercedes CLA Shooting Brake vs. Peugeot 508 SW - Vergelijkende Test
Laag en plat, gaat de stationwagon zo overleven?
212 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Extinction Rebellion betekent zoiets als ‘verzet tegen het uitsterven’. In de autowereld wordt dat verzet gesymboliseerd door de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake en de Peugeot 508 SW, die met hun lage, platte en nu ook strakgetrokken koetsen lijnrecht tegen alle SUV-trends in zwemmen in een poging het leven van de stationwagon met een paar generaties te rekken.
Deze auto's zijn toch niet nieuw, waarom dan een dubbeltest?
De huidige generatie van de Mercedes-Benz CLA bestaat sinds 2019. Destijds bleef de auto trouw aan het ‘vierdeurs-coupé’-concept van zijn voorganger, die er ook al als ‘Shooting Brake’ was. Nieuw is die rebellie van Mercedes dus bepaald niet, maar dat geldt eigenlijk ook voor Peugeot. Dat merk deed bij de lancering van de huidige 508 een nog duidelijker stap door van een eens vrij behoudende D-segmenter ineens een veel lager, sportiever model te maken. Dat ging ten koste van wat ruimte en praktisch gebruiksgemak, maar dat was natuurlijk een heel doelbewuste keuze. Normale auto’s in dit segment worden eigenlijk alleen nog verkocht als ze extreem groot zijn en Skoda Superb heten, dus besloot Peugeot het doelbewust over een andere boeg te gooien. Dat lijkt te werken, want de 508 is op de Nederlandse wegen bepaald geen zeldzame verschijning. Wel een zeldzaam atletische verschijning, trouwens, en aan dat bijzondere uiterlijk heeft Peugeot nu het nodige veranderd. Nieuwe koplampen, een nieuwe grille, anders ingedeelde achterlichten en zelfs nieuwe logo’s maken de 508 rondom duidelijk anders dan voorheen, al oogt het geheel wat ons betreft nog steeds harmonieus. Ook de CLA is vernieuwd, maar daarvoor moet je een stuk beter kijken. Mercedes houdt het bij wat anders ingedeelde lichtunits en een nieuwe voorbumper, waarbij dat laatste ook weer gevolgen heeft voor de grille.
Zeker de plug-in hybride versies? Hoe ver komen ze elektrisch?
In beide gevallen is er ook onderhuids het nodige aangepast, althans in het geval van de plug-in hybride-uitvoeringen die hier schitteren. Verwacht geen totale revolutie, zoals we op het gebied van PHEV’s wel eens zien, maar de fijnslijperij levert in theorie toch wat extra kilometers elektrisch rijbereik op. In het geval van de Mercedes is dat nu een heel behoorlijke 78 kilometer, de Peugeot blijft steken op 62 kilometer. De 508 heeft dan ook een kleinere accu dan de Mercedes, maar in de praktijk loopt het verschil wel nog verder op en zul je met de CLA dus duidelijk vaker elektrisch rijden. Bovendien is de Mercedes ook daarna zuiniger dan de 508 én is de accu dankzij een 3-fasenlader en een optionele snellaadfunctie sneller weer vol, dus op dit vlak gaan de punten op alle mogelijke manieren naar Duitsland. De Peugeot slaat echter terug. Beter gezegd: de Mercedes-aandrijflijn heeft een verborgen nadeel. Dat komt pas bovendrijven als we de theorie verruilen voor de praktijk en echt op pad gaan met de auto’s, want de Mercedes-aandrijflijn is gewoon niet zo prettig in de omgang. Hij reageert vaak nukkig op het intrappen van het gaspedaal en laat zich geregeld van de wijs brengen tijdens het kiezen van een aandrijfvorm, terwijl de 1,3-liter viercilinder – bekend uit de CLA 200 – ook wat rauw klinkt. Ook met gas los zijn de schakelmomenten van de achttraps DCT-automaat – één verzet meer dan een benzine-CLA – duidelijk te voelen en gaat het allemaal verre van soepel. De Peugeot doet dat beter en dat verbaast ons enigszins, juist omdat aandrijflijnen met de veelgebruikte EAT8-automaat doorgaans ook wat nukkig zijn. In dit geval verloopt de samenwerking echter soepel, waarbij de bak natuurlijk wordt geholpen door de combinatie van een elektromotor en een relatief grote 1,6-liter turbomotor. Die combi levert in dit geval 225 pk (tegen 218 pk voor de Mercedes), maar de 508 is er sinds de facelift ook als 180 pk sterke plug-in hybride. Op basis van eerdere ervaringen met andere modellen met die aandrijflijn zou het best een goed idee kunnen zijn om daarvoor te gaan. De 225 pk-versie heeft in elk geval kracht genoeg. Dat geldt nog meer voor de aandrijflijn van de Mercedes, die vanuit stilstand toch nog wat sneller de 100 km/h bereikt. De mate van energie-recuperatie kun je bij de Mercedes instellen met de flippers aan het stuur, maar de auto kan het ook zelf bepalen aan de hand van de omstandigheden. In de 508 gaat dit op een wat minder geavanceerde wijze: er is een B-stand waarin de auto sterker afremt dan in D.
In deze video gaan we in op alle onderdelen van een vergelijkende test, wil je alle cijfers en prestaties en het complete verhaal zien, zorg dan dat je als ingelogde gebruiker de PDF uit het magazine downloadt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250e AMG Nightpakket Face Lift Plug-In Hybride | Panorama Schuif-Kanteldak | Burmester® | 360 gr Camera | Sfeerverlichting | Keyless GO | Stuur- en Stoelverwarming | Inclusief 24 maanden Mercedes-Benz Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 8.435 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e Business Solution AMG | Trekhaak | AMG Line Plus pakket | Nightpakket | Parkeerpakket met 360°-camera | Antidiefstalpakket GUARD 360° Plus | EASY PACK achterklep | KEYLESS-GO |
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e Business Solution AMG | Trekhaak | Nightpakket | Parkeerpakket met achteruitrijcamera | Spiegelpakket | EASY PACK achterklep | MULTIBEAM LED | USB pakket plus | Sfeerverlichting |
- 2025
- 15 km
Lezersreacties (212) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.