Mercedes-Benz SL 500 (2004)
Afstandelijk type
Met z'n lange neus, achterover getrokken front, z'n ver naar achteren gepositioneerde cabine en relatief korte achterhand, valt de SL 500 bij velen in de smaak. De lage, brede koets geeft de Mercedes ook zeker sportwagenlooks. De SL 500 heeft een stalen kap, en is dus een coupé en een cabrio tegelijk. Houd de greep op de middenconsole vast en er begint van alles te bewegen. Dakstijlen en achterruit verdwijnen binnen zestien tellen volledig in de kofferbak. Daar rest dan ook niet veel ruimte voor bagage als het dak opgeborgen is. Bovendien kun je er moeilijk bij; de dakdelen dekken de bagage af. Daar heeft Mercedes overigens wel iets op gevonden: met behulp van een knopje in de kofferbak kun je het dak een beetje kantelen, zodat de spullen beter bereikbaar zijn. Wie met de SL op vakantie gaat, moet bedachtzaam inpakken, want als de bagageruimte vol ligt, kan het dak niet meer open.
Beschaafd
'n Pure sportauto kunnen we de SL niet noemen. Daarvoor mist hij het strakke, Spartaanse karakter. De SL is een Gran Turismo, die in relatieve rust en in alle comfort kilometers kan vreten. Zijn 306 pk sterke V8 klinkt als een Amerikaanse motor; de roffel blijft altijd beschaafd op de achtergrond. Hij schept wel enige afstand tot z'n bestuurder. De SL klaart elke klus met gemak, maar betrekt z'n berijder daar maar beperkt bij. De besturing werkt te licht en met weinig gevoel. Van een sportauto verlang je toch meer communicatie. Het onderstel is vooral afgestemd op comfort. Zelfs in de sportstand blijft het elektronisch regelbare onderstel tamelijk soft van karakter. Het elektronische stabiliteitsprogramma zorgt dankzij remingrepen of door knijpen van het koppel dat de zaak nimmer uit de hand kan lopen. Active Body Control (ABC) past het veerkarakter van de SL aan de rijomstandigheden aan, zodat de carrosserie onder alle omstandigheden rustig blijft.
De vijftrapsautomaat waarmee onze testauto is uitgerust doet feilloos z'n werk en schakelt voorbeeldig. Hij staat standaard in de sportstand, maar kent ook een winterstand. Hij laat zich tevens manueel schakelen, maar je bent nooit sneller dan wanneer je de techniek het zelf allemaal laat uitzoeken. De Mercedes is voornamelijk gebouwd voor de relaxte cruiser. Grote asfaltlinten verslindt 'ie probleemloos in hoog tempo, maar fluks bochten ronden vindt 'ie maar lastig. Hij draaft liever gewoon door dan dat 'ie zich in het zweet werkt op een bochtig parcours. Aan boord is het luxe wat de klok slaat. De leren zetels zijn in alle richtingen elektrisch verstelbaar, en de rugleuning masseert je onderweg. De hoge, brede middenconsole geeft de indruk van twee cockpits, een voor de bestuurder en een voor de passagier.
Het dashboard is heel overzichtelijk. Een voorname plaats is ingeruimd voor het display, waarvan het navigatiesysteem, de audio-installatie, het verwarmings- en ventilatiesysteem en de optionele tv gebruikmaken. Veel functies zijn in de SL 500 van af het stuur te bedienen. Voorin valt van alles te beleven, maar achterin heeft niemand iets te zoeken. De SL is een echte tweezitter. Er zijn twee rudimentaire zitjes achterin, maar slechts peuters kunnen er zitten. Je kunt uiteraard wel bagage kwijt op het achterbankje.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | SL 500 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 142.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.966 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 460 Nm bij 2.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.535 mm / 1.815 mm / 1.298 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.745 kg |
Laadvermogen | 395 kg |
Banden | 255/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 304 g/km |