Test: Mercedes-Benz S-klasse (2003)
Stijlvol, sterk, snel, super
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Je moet heel goed kijken om de verschillen tussen de oude en de nieuwe S-klasse op te merken. Ook in het interieur vallen de vernieuwingen nauwelijks op. Je kunt het verschil wel goed voelen als je gaat rijden met de 500 pk sterke V12.
Na een paar dagen rondtoeren met een Mercedes-Benz S55 AMG ben je helemaal verpest. Wat een kracht, wat een comfort, wat een luxe. Heerlijk!
Niks meer aan veranderen.
Maar ja, daar gaat het juist om. We bereiden ons voor op de facelift van de S-klasse. Want het schijnt toch weer beter en mooier te kunnen. En veiliger, niet te vergeten. Over dat laatste onderwerp hebben we het enkele weken geleden al gehad. Pre-Safe. Het systeem zorgt er voor dat in noodsituaties automatisch de veiligheidsgordels worden aangespannen, eventueel geopende ramen en open dak zich sluiten en de stoelen in een positie worden gezet die de inzittenden zoveel mogelijk steun geven bij een mogelijke aanrijding. Prima natuurlijk, maar er is veel leuker nieuws.
Eerst nog even de belangrijkste wijzigingen aan het uiterlijk, het gaat tenslotte om een facelift. Model 2003 heeft gewijzigde voorbumpers. De grille is groter geworden. Het glas van de koplampen is helder. De buitenspiegels zijn iets anders vormgegeven. Zo dat is de nieuw gestileerde voorkant.
Draaien we de S om dan zien we dynamisch ogende achterlichten. Op het kofferdeksel een nieuw handvat. Heb je niet eens nodig, want de koffer opent en sluit zich door een druk op een knop. New-look aluminium velgen en de mogelijkheid een andere metallic lak te kiezen complementeren de 'lijst' met veranderingen aan het exterieur.
Binnen is veel meer gebeurd. Het interieur heeft ruim 40 wijzigingen ondergaan. Echter ook hier geldt dat de aanpassingen bepaald niet direct in het oog springen. De schakelaars op het instrumentenpaneel zijn van een vernieuwd design. Het display van het COMAND info- en entertainmentsysteem is vergroot van 5 naar 6,5 inch. Er zit een andere armsteun in het midden. Het dashboard kan worden afgewerkt met diverse soorten hout en chroomlijsten. Het is allemaal iets mooier en iets beter, maar zo onopvallend dat zelfs een kenner uren bezig zal zijn met een spelletje Zoek De Verschillen.
250 km/h
Eigenlijk zit het grootste nieuws onder de glanzende neus van MB's topsedan. Laten we meteen maar beginnen met the-state-of-the-art V12. Die motor is in eerste instantie ontwikkeld voor het allernieuwste product van DaimlerChrysler, de Maybach, en gaat daarom als Maybach-motor door het leven. Maar nu leren we hem toch eerder kennen in een Mercedes-Benz.
De 12-cilinder bi-turbo levert 500 pk en heeft een koppel van 800 newtonmeter. Het is voldoende om de 2.135 kg zware limousine vanuit stilstand in 4,8 seconde naar de 100 km/h te knallen. Houd je het gaspedaal tegen het schutbord, dan blijft de V12 er met evenveel kracht aan sleuren. De koppelkromme bestaat eigenlijk uit twee lijnen. Een bijna verticale die van 0 naar 1.800 tpm gaat waarbij de krachtbron het hoogste koppel haalt. Dan een horizontale streep tot 3.500 tpm. Zolang houdt de V12 dat hoge koppel vast. Daarna neemt het af tot een nog steeds respectabele 700 Nm bij 5.500 tpm. Het betekent dat de auto van 0 tot 250 km/h blijft gaan als een Boeing 747. Dat er ondertussen geschakeld wordt door de 5-traps automaat voel je nauwelijks. Uiteraard is ook die door de technici van MB verder geoptimaliseerd. Pas als de begrensde top van 250 km/h is bereikt, merk je dat er aan de enorme trekkracht een einde komt.
Sensationeel!
Supersnel razen we over de Autobahn. Bij zo'n snelheid moet je geconcentreerd zijn van top tot teen. Vooral in deze auto. Hij blijft zo stabiel. Zo comfortabel. En zo rustig. Je hebt niet echt het gevoel dat het verschrikkelijk hard gaat. De kilometerteller geeft het aan en het overige verkeer lijkt, op een enkeling na, stil te staan. De S600 zoeft voort alsof er niets aan de hand is.
Wat 'n remmen!
En dan moeten we remmen. Ook dat is een belevenis. Onze fotograaf roept vol bewondering uit: 'Het lijkt wel of m'n ogen uit m'n hoofd rollen. Wat 'n remmen, zeg. Fantastisch!' Daarna vervolgen we de route met een gangetje van ongeveer 160 km/h. Het is alsof je stilstaat…
In de bergen van het Zwarte Woud mag de Benz later zijn kwaliteiten in de bochten tonen. ABS, BAS, ESP, ABC, Airmatic, ADS; alle systemen die het rijden met het vlaggenschip van MB makkelijker en vooral veiliger maken, spreken we aan. Je blijft je verbazen over wat deze auto allemaal kan. We zitten echt te genieten. Naarmate de introductiereis vordert, raken we er steeds meer van overtuigd dat dit een perfecte auto is.
Wij kunnen niet bedenken wat er aan de S600 nog verbeterd zou kunnen worden. Toch dient er zich vanzelf iets aan waarover de heren technici zich nog eens moeten buigen. De sensor van de automatische ruitenwisser is af en toe in de war. Soms duurt het iets te lang voor hij begint, een enkele keer vegen de wissers over een kurkdroge ruit.
De persvoorlichter, die meereist, belooft onze opmerking door te geven. Hij zegt: 'Dan moet de regensensor eventjes beter worden afgesteld.'
Andere motoren en 4MATIC
Naast de V12 zijn er ook de andere motoren voor de vernieuwde S-klasse onder handen genomen. De V6 van de S350 is vergroot tot 3,7-liter, waardoor de prestaties 12,5 procent zijn toegenomen, terwijl het brandstofverbruik beperkt blijft tot 11,1l/100 km. In de S320 CDI staat de tweede generatie common rail-diesel die nu 204 pk en 500 Nm op zijn cijferlijst heeft staan. Voor de 400 CDI is de vertrouwde V8-diesel verder verbeterd. De S430 en 500 zijn weer uitgerust met de bekende, maar uiteraard ook aangepaste V8-motoren. Later dit jaar volgt huistuner AMG met een nieuwe S55, die dV8 met compressor uit de SL55 AMG krijgt.
Nieuw voor de S-klasse met V6- en V8-benzinemotoren is de mogelijkheid dat ze kunnen worden uitgerust met 4MATIC, het permanente vierwielaandrijvingsysteem. Dat kost € 5.100 extra.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 55 Lang (500pk) - stoelkoeling (4x) - softclose - schuif-/kanteldak
- 2004
- 80.723 km

Mercedes-Benz S-klasse 55 Lang UNIEK LAGE KM STAND!
- 2003
- 75.330 km

Mercedes-Benz S-klasse 600 Lang Youngtimer | Leer | Stoelkoeling/verwarming | Bose | Keyless | Schuifdak
- 2003
- 285.131 km