Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake – Op de rollenbank
Auto is niet van scheurneus en ook niet getuned maar dik boven fabrieksvermogen
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Etienne Estourgie is geboren in het jaar van de Watersnoodramp. Voor wie dat niets zegt, stof je boeken nog even af. Hij deed vlak voor zijn zeventigste zijn tandartsenpraktijk van de hand en hing zijn schort aan de wilgen. Een nieuwe fase, en daar hoort natuurlijk een bloedsnelle Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake bij.
Etienne Estourgie en zijn partner Mary-Ellen Janssen maken bepaald een fashionable entree bij Beek Auto Racing in Den Haag. Beiden zijn ze getooid met een opvallende, vrolijk gekleurde bril op de neus en dito kleding. Ze stappen uit een raszuivere AMG in het bekende Mercedes-Benz-grijs-zilver. Etienne kocht de CLA 45 AMG Shooting Brake van bouwjaar 2020 als jonge occasion in 2022 met een bescheiden 12.000 kilometer op de klok.
Praktisch en toch mooi: daarom Mercedes CLA Shooting Brake
“Ik had in 2020 een CLA Shooting Brake gekocht met een gewone benzinemotor”, legt Etienne uit. “Omdat ik drie kleinkinderen heb, wilde ik een beetje een praktische auto, maar ik wilde per se geen SUV, want dat vind ik meer iets voor oudere mensen”, grapt de voormalige tandarts. Etienne kon zich helemaal vinden in de aanvliegroute die Mercedes-Benz met de CLA coupé en Shooting Brake voor ogen had: een beetje praktisch, maar vooral niet ten koste van het sierlijke lijnenspel. “Ik vind het een erg geslaagd ontwerp. Vier portieren en een grote achterklep, maar toch een mooie auto om te zien.”
Bij wachten tijdens beurt viel Etienne voor de 45 AMG
Op enig moment was Etienne bij de dealer voor een servicebeurt van zijn ‘gewone’ CLA. Hij moest wachten en kwam in de showroom een jonge, gebruikte, uit Duitsland geïmporteerde Shooting Brake tegen, maar dan in AMG-trim, van bumper tot bumper. “Die auto riep naar je”, grapt partner Mary-Ellen. En dat klopte wel. Toch hield Etienne zijn zenuwen in eerste instantie in bedwang en sloeg hij niet meteen toe. Hij gunde de gedachte wat tijd en stelde zich voor hoe het zou zijn om dit stijlvolle bommetje op vier wielen van goede komaf aan te schaffen. En hakte vijf minuten later dan toch de knoop door. Voor een prijs die ver boven modaal ligt als je een nieuwe auto zou kopen, deed Etienne zich een AMG cadeau. Met een krachtbron met 387 pk en een trekkracht van een puike 480 Nm. Een gepensioneerde tandarts zonder haast in een CLA 45 AMG, logisch toch?
Stenen uit de straat
“Nee, ik ben geen scheurneus, ik heb het potentieel van de auto nog niet aangesproken. Ik heb eigenlijk nooit haast en ga niet lopen pushen met deze auto. Ik geniet van het invoegen op de snelweg, lekker snel weg bij het verkeerslicht en de wetenschap dat je veel, heel veel reserve onder je rechtervoet hebt”, zegt hij. Waarom naar de rollenbank? “Ik wilde wel eens weten of dat er nu ook werkelijk in zit”, verklaart Etienne zijn aanmelding.
Schooltandarts en ziekenfonds
We krijgen niet elke dag een tandarts met meer dan dertig jaar ervaring voor de camera, dus de gelegenheid om twee belangrijke zaken te bespreken, grijpen we met beide handen aan. Is het echt zo dat mensen tegenwoordig besparen op tandartskosten en niet op hun AMG door simpelweg minder vaak te gaan of prijzige behandelingen te schrappen omdat alles zoveel duurder is geworden? “Niet in mijn praktijk (in Megen; red.). De grote kentering kwam toen het ziekenfonds werd afgeschaft en iedereen zelf een ziektekostenverzekering moest afsluiten, want toen is die negatieve spiraal ingezet”, aldus Etienne. En waarom hebben bijna alle mensen van vijftig plus een trauma overgehouden aan het fenomeen ‘de schooltandarts’? “Op zich was die schooltandarts een goed initiatief, maar de fout was dat er daarvoor allerlei oudere tandartsen werden ingezet die helemaal niet konden omgaan met die kinderen.”
Even door de programma’s heen om AMG op scherp te zetten
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven heeft de AMG vastgesnoerd en zoekt nog even in de programma’s van het motormanagement. Die heeft zo’n AMG namelijk. Je kunt hem afstellen op ‘normaal’, maar je kunt ook gaan voor ‘maximaal’. Dat is het motto vandaag natuurlijk. De CLA overtuigt deze middag. Met vlag en wimpel schieten we door de barrières van de fabrieksopgave. Etienne kan gerust zijn: deze AMG staat zijn mannetje volledig.
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.