Mazda CX-7 (2008) - Op de rollenbank
Stijlvol ruimteschip met spierballen
28 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met een dochter van net dertien dagen, Faylinn, heeft Sven Janssen uit Schalkhaar momenteel een vrij druk schema. Want er loopt thuis ook nog een jochie van twee rond, Djayden. Sven is dus maar wat blij dat wij hem uitnodigen voor een rollenbanktest: even lekker ertussenuit met zijn Mazda CX-7!
De motor in deze Mazda CX-7 zit ook in de 6 MPS
Er was een tijd dat MPV’s serieus meededen in autoland, maar inmiddels is dat segment wel verdampt vanwege een overvloed aan SUV’s en cross-overs. Gelukkig rijden er nog wel wat rond, zoals de exclusieve Mazda CX-7 van Sven Janssen. Ken je die auto nog? We hebben in elk geval de leukste, die met 2,3-liter turbomotor.
Het avontuur van Sven met de CX-7 begint niet heel erg rooskleurig. “Ik was toe aan een nieuwe auto en ik had drie eisen: het moest een Mazda zijn, veel ruimte bieden en lekker wat power hebben”, vertelt hij. Behalve een Mazda 6 Sportbreak kun je dan ook denken aan bijvoorbeeld een Mazda 5 . “Mwah, dat vind ik niet zo’n geslaagd model. Beetje suf”, aldus de man uit Schalkhaar. Toen viel zijn oog op een CX-7, een exemplaar met een dikke turbomotor. “Die motor zit ook in de Mazda 3 MPS en de 6 MPS, dus daar had ik wel oren naar.”
Geen garantie nodig
In Emmen, niet heel erg ver uit de buurt, vond Sven de familieauto die hij zocht. De ruime Japanner is bestemd voor de kleine prins en prinses thuis en moeder de vrouw. “We hebben nog een oude Fiat Punto uit 2004 voor de deur en die pak ik om naar mijn werk te gaan”, aldus Sven, die van beroep vrachtwagenchauffeur is en voornamelijk in Noord-Nederland rijdt.
Op de teller stond 143.000 kilometer, de motor heeft 260 pk, je kunt lekker hoog zitten en er is ruimte in overvloed. Hoewel een CX-7 door zijn sierlijke koets niet de allerruimste SUV is op de markt, is het wel riant. En het is een Mazda, dus extra garantie vond Sven niet nodig. Dat nu pakte vervelend uit. “Toen ik voor de eerste keer olie ging peilen, zat er geen olie aan de peilstok. Oei. Ik vulde natuurlijk bij, maar aan de motor was niets te merken.”
Sven was in eerste instantie opgelucht, maar in september 2021 hoorde hij een schurend geluid van onder de motorkap. “Ik naar de Mazda-garage en onderzoek wees uit dat er een scheur zat in een van de cilinderwanden”, vertelt hij. Ellende, want dat betekende nieuwe cilinderbussen, nieuwe zuigers en lagers en distributieketting, kortom een fikse revisie en … geen garantie dus. “Ik zat met een auto die niet meer reed en dus ook niets meer waard was, dus heb ik hem toch maar laten repareren.” Dat kostte hem nog geen €6.000, maar wel meer dan €5.000.
Toen de turbo
De 2.3 was toen Sven de auto kocht al gechipt. Na de revisie van de motor moest die voor de garantie weer ‘terug naar normaal’. “Toen dat jaar garantie om was, heb ik hem opnieuw laten chippen. Gewoon bij mij voor de deur met een laptop ging het blok van de standaard 260 pk naar ongeveer 300, als het goed is, want ik ben nog niet eerder op de rollenbank geweest met de auto”, aldus Sven. Er volgde nog een brokje ellende tussendoor. De turbo moest ook nog worden vervangen. “Toen zijn er meteen sterkere lagers in gezet om herhaling te voorkomen.”
Naast technische issues is het gelukkig ook genieten geblazen in de CX-7. “Zelfs in een ruimte-auto weet Mazda je toch een sportief gevoel mee te geven.”
En nu dan de rollenbank op met deze best wel exclusieve, sportieve MPV uit Japan. Hoe doet hij het? Uitstekend, met een fijne 280 pk en daarnaast een slok meer koppel dan origineel.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-7 2.3 DISI Turbo TS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.261 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 69 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.870 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.670 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.450 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 243 g/km |
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.