Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank
Alles is veranderd
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat de Mazda 3 MOS van Matthijs van Son naar de rollenbank komt. is als een lopend vuurtje door het bedrijf van Ghisbert gegaan. “Die auto is heel bekend in het tuningwereldje. Het schijnt dat er meer dan 500 pk in zit, maar dat lijkt me een erg sterk verhaal.”
Dat de Mazda 3 van Matthijs van Son naar de rollenbank komt. is als een lopend vuurtje door het bedrijf van Ghisbert gegaan. “Die auto is heel bekend in het tuningwereldje. Het schijnt dat er meer dan 500 pk in zit, maar dat lijkt me een erg sterk verhaal.” Tuning heb je dus in allerlei soorten en maten. Het begint vaak bij het inbouwen van een andere chip.
Maar Matthijs zit aan de andere kant van het spectrum. Hij bouwde zijn auto bijna helemaal opnieuw op. “Alles wat mogelijk is, is er aan gedaan. Het blok is o pnieuw opgebouwd en er zijn nieuwe zuigers, drijf stangen en injectoren gemonteerd. Verder is hij zo’n beetje op alle mogelijke manieren getuned. Ik doe dat samen met een Amerikaan die tot over zijn oren in de tuningscene zit. Daar rijdt een soortgelijke Mazda rond met 1.098 pk.”
HOOGSTE VERMOGEN
De grote vraag is natuurlijk wat Matthijs bezielt om zijn auto zo op te bouwen. “Bij de eerste tuning die werd gedaan, ging de turbo kapot. Toen was het hek van de dam. Ik ben steeds groter en gekker gegaan. Nu is het zelfs zo ver dat ik mijn eigen software heb geschreven.” Daarmee is hij in feite een vakbroeder van Ghisbert geworden, die min of meer hetzelfde werk doet. Op de vraag waarom hij uitgerekend voor deze Mazda heeft gekozen, krijgen we een duidelijk antwoord. “Omdat het geen Golf is. Ik wil een unieke auto en deze zie je niet zo vaak. Als het goed is, is dit de Mazda 3 MPS met het hoogste vermogen in Nederland.”
De rollenbanktest laat zien dat daaraan hoogstwaarschijnlijk geen woord is gelogen. Of weet jij er eentje te vinden met meer dan 562 pk? De meting gaat zelfs de verwachting van Matthijs te boven. “Ik had ingezet op maximaal 550 pk, dus dit is een leuke opsteker voor mij.”
Tot slot vragen we Matthijs hoe zijn auto eigenlijk rijdt met al dat vermogen. “Ik heb wielspin tot in de derde versnelling, dus je moet er wel mee om weten te gaan. Maar dat is eigenlijk van ondergeschikt belang. De hobby is om er zo veel mogelijk kracht uit te krijgen. Als er iets stuk gaat, begin ik weer opnieuw en probeer ik het nog beter te doen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 2.3 DISI Turbo MPS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.261 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.505 mm / 1.770 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.360 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 224 g/km |
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.