Lexus LS 400 (1994)

Wie het breed heeft...

Lexus LS 400
Inmiddels is de Lexus LS400 al weer heel wat jaartjes in produktie. Ooit bejubeld als de stilste auto aller tijden heeft hij er sindsdien de nodige concurrenten bijgekregen. AutoWeek keek hoe hij het er nu van af brengt.

De Lexus LS400 is het vlaggeschip van Toyota's luxe-divisie. De auto is inmiddels een ouwe getrouwe, want hij is alweer zo'n vijf jaar onder ons. Aanvankelijk werd hem een gebrek aan status verweten, maar inmiddels heeft hij zijn sporen wel verdiend. In Nederland omvat de markt voor de luxe klasse slechts 1000 auto's per jaar. Lexus pakte in de eerste twee jaren meteen een aandeel van zo'n 10% en dat is lang niet slecht in een segment dat wordt beheerst door gevestigde namen als Mercedes, BMW en Jaguar.
Voor de LS400, die eind 1992 al werd gemoderniseerd met gordelspanners, een tweede airbag, bredere wielen, grotere remschijven en aangepaste vering en demping, staat inmiddels al een opvolger te trappelen. Het 1995-model, dat de codenaam 250T draagt, gaat eind '94 in produktie. Verwacht wordt dat de grote Lexus niet drastisch zal veranderen, maar dat hij wel een grotere wielbasis krijgt om de achterpassagiers meer ruimte te bieden.
Nòg meer ruimte moeten we eigenlijk zeggen, want in de Lexus zit je niet bepaald opgevouwen, achterin noch voorin. Het is echt een auto waarin de inzittenden genieten van de luxe die hen omgeeft. Echt hout en veel leer verschaft minstens een deel van de chic die bij zo'n dure, grote auto past. Overigens zijn die edele koeiehuiden de enige luxe-optie op de Lexus. Niet zo vreemd, want de LS400 heeft zowat alles aan boord wat een verwende automobilist zich maar kan wensen. Wat dacht u van airconditioning, die door de bestuurder en de passagier afzonderlijk kan worden ingesteld? Verder beschikt hij over cruise-control, evenals elektrisch in hoogte verstelbare gordelgeleiders, die samen met de stoelinstelling (in alle richtingen) met een geheugeninstelling voor twee personen programmeerbaar is. Ook de hoofdsteunen, het elektrisch verstelbare stuur en de verwarmde buitenspiegels nemen daarbij op commando hun geprogrammeerde stand in. Afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling is niet alleen makkelijk, maar ook veilig. Net als de knop om van binnenuit in één keer alle portieren te vergrendelen. De Lexus heeft een automatisch verlichtingssysteem, dat zichzelf inschakelt als de sensor in het dashboard meet dat 't donker wordt. De auto's is verder voorbereid op de installatie van hands-free telefoonapparatuur. Alles overziend is de cockpit van de Lexus erg logisch en overzichtelijk ingericht.

Zweven in stilte
In de Lexus is het met draaiende motor doodstil. Maar ook als je gaat rijden hoor je nog steeds geen motorgeluid en zweef je als het ware in stilte voort. De vierversnellingsautomaat met overdrive van de Lexus is daarbij een bijzonder plezierige assistent. Hij schakelt absoluut onmerkbaar. Via een keuzeschakelaar kun je kiezen voor sport, economy of normaal. Met 245 pk kom je in de Lexus niet echt vermogen te kort. Ook het koppel - minstens zo belangrijk voor het gevoel van kracht als de pk's - mag er zijn: 350 Nm bij 4400 tpm. Daarbij wordt 90% van de trekkracht al vanaf 2000 tpm geleverd.
De wegligging van de Lexus is zeer evenwichtig. De luchtvering met automatische niveauregeling op de testwagen is niet standaard, maar veel Lexus-kopers kiezen voor deze optie. Het systeem zorgt voor een uitstekende combinatie van demping en vering en voor een goede stabilisering. Bovendien heeft de bestuurder de keuze uit twee standen voor de demping én voor een grotere rijhoogte. De luxueuze Japanner heeft met slechte wegdekken absoluut geen moeite en is toch niet te comfortabel geveerd voor een pittige rijstijl. Al nodigt hij daartoe niet echt uit, je kunt met de Lexus enorm hard de bocht om. En het duurt reuze lang voordat je in het grensgebied komt. Dat begint met een eerste indicatie van de voorwielen. Gas minderen is de remedie om hem weer in het juiste spoor te brengen. Voor tractiecontrole betaal je bij de Lexus extra. Zo is het dus goed mogelijk om de Lexus van bijna 170 mille op te waarderen tot ruim f 190.000.
Samengevat is de Lexus een vrij onopvallende, ingetogen sedan. Zijn prijs zie je niet meteen aan het uiterlijk af. Het is dan ook begrijpelijk dat de bescheiden Lexus aantrekkelijk is voor bevoor-rechte mensen die minder willen opvallen.

Signalement

Merk Lexus
Model LS 400
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 75.872

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.969 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.005 mm / 1.830 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.796 kg
Laadvermogen 464 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60ZR16Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum