Lexus GS 450h (2009)
Luxe hybride
In de GS 450h hebben de Japanners een 296 pk sterke 3,5-liter V6 gekoppeld aan een elektromotor, die maar liefst 200 pk opwekt. Dit betekent niet dat de Lexus bij elkaar een kleine 500 pk ter beschikking heeft. De benzine- en elektromotor geven hun maximumvermogen elk bij een ander toerental af. Toch geven de Japanners voor de GS 450h een indrukwekkende 340 pk als maximum op. Daarmee is de Lexus nog goed voor een C-label. De GS 450h doet zijn werk in stilte. Kalm wegrijden gebeurt vrijwel geruisloos. In eerste instantie doet de verbrandingsmotor niets en functioneert alleen de elektromotor, maar wanneer de benzinekrachtbron erbij komt, hoor je nog steeds niets. Het is hoofdzakelijk het bandengeruis dat je hoort. Vibraties en resonanties zijn volledig uitgebannen.
Aan de weldadige rust in het interieur komt een einde zodra je het gaspedaal tot aan het schutbord intrapt. De Lexus heeft een soort continu variabele transmissie, E-CVT genaamd, die dankzij bemoeienis van de elektromotor min of meer traploos werkt. Bij volgas optrekken wil de V6 door toedoen van deze transmissie wel behoorlijk gaan loeien.
Onmiddellijk bij de les
Als het moet, sprint de GS 450 in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h.
Dankzij de elektromotor, die z'n maximale trekkracht bij een minimaal toerental levert, is de Lexus onmiddellijk bij de les. Wel oppassen bij het gas geven in een bocht, want de achterkant wil direct gaan schuiven. Dat gebeurt zo snel, dat erop anticiperen lastig is. Gelukkig houdt de elektronica de Lexus in het goede spoor; een uitbraak van de achterkant blijft beperkt tot een korte kwispel.
De GS 450 heeft een zogenaamd actief onderstel, dat echter tamelijk hard is – opmerkelijk voor een auto die in eerste instantie vooral voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Het ideale samenspel tussen vering en demping is daardoor lastig te vinden in de Lexus.
Je kunt de grote Japanner met je pink de juiste richting op dirigeren, maar door de sterke mate van bekrachtiging voelt de besturing doods en gevoelloos aan. De enthousiaste bestuurder kan-ie door z'n kunstmatigheid maar moeilijk bekoren, de verwende wellicht des te meer.
Lexus heeft flink z'n best gedaan om de GS een luxe uitstraling mee te geven. Toch oogt de binnenzijde van de Lexus een beetje plastic-achtig. Pas wanneer je dingen beetpakt, merk je dat het wel goed zit met de gebruikte materialen. Voor de GS450 geen centrale knop op de middentunnel waarmee vele functies kunnen worden bediend. Alles gaat met een veelheid aan toetsen, schakelaars, hendels en druk- of draaiknoppen. Hoewel de meeste goed bereikbaar zijn, zitten de diverse knoppen en schakelaars werkelijk overal. Een misser is dat de knopjes voor onder meer de spiegelverstelling, de dashboardverlichting en het zonnescherm voor de achterruit door het stuur aan het zicht worden onttrokken. De zitpositie achter het stuur kan beter. De verstelbaarheid van de stoel is beperkt; de zitting zou naar onze smaak iets meer mogen kantelen en het stuur zou axiaal wat verder naar je toe te halen moeten zijn. Op ergonomisch vlak zijn er bij de Lexus dus nog wel wat verbeterpunten aan te wijzen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | GS 300 Business Tech |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 65.405 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 183 kW / 249 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.825 mm / 1.815 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,9s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 224 g/km |
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.