Lexus GS 300 (1999)

Ingetogen balans

Lexus GS 300
De GS300 die tot de komst van de IS200 nog bekend stond als de 'kleine Lexus' is optisch een wat onopvallende auto. Kan Japanse perfectie optisch understatement en het ontbreken van een klassieke naam compenseren in dit segment?

Wie de Lexus ziet zal constateren dat hij beslist opwindende stylingelementen heeft, maar dat de proporties niet helemaal in balans zijn. Belangrijk bij de Lexus is dat hij nogal anoniem is: er hangt geen duidelijk prijskaartje aan en er staat niet op kijk mij eens. Tijdens onze test wordt dat nog eens extra onderstreept: slechts een enkeling kijkt nieuwsgierig opzij om te zien wie er achter het stuur van de Lexus zit.
Ook binnenin heeft de luxe-divisie van Toyota het ingetogen gehouden. Niet dat er is beknibbeld op de uitrusting of de kwaliteit van de materialen, want dat is werkelijk dik voor elkaar. Eersteklas leer (wél een optie van dik zes mille) wordt gecombineerd met prachtig afgewerkt wortelnotenhout. Maar dat laatste is alleen te vinden in de portieren, de versnellingshendel en de zijkanten van de middenconsole.

Volop ruimte
De Lexus biedt voor- en achterin voldoende zitruimte. Over het kofferdeksel van de GS300 is goed nagedacht: de klep heeft aan de binnenkant een handgreep, zoals je ziet bij de grote achterkleppen van ruimtewagens. Zo'n detail is wel typisch Lexus. Daarentegen heeft 'ie nog wel een beugelbevestiging van de achterklep en dat verwacht je bij zo'n dure auto toch niet meer.
De Lexus heeft twee geheugenfuncties voor elektrisch verstelbaar stuur en stoel. De stoelen zitten uitstekend. Achterin vindt je drie hoofdsteunen en een brede armsteun met vak en bekerhouders. Aan aflegvakjes geen gebrek in de GS300.

Rijke uitrusting
Qua uitrusting laat de Japanner weinig meer te wensen over. Onze testauto was uitgerust met een navigatiesysteem dat voor bijna tienduizend gulden op de prijslijst staat. Hieraan kun je veel plezier beleven. Het breedbeeld touchscreen is duidelijk en geeft niet alleen goede route-informatie, maar geeft ook aan welke radiozender, of welke cd is ingesteld. Bovendien heeft de Lexus standaard een lichtsensor, zodat automatisch de lichtsterkte wordt aangepast.
In samenspel trouwens met de uitstekende zachtgroene verlichting van de wijzerplaten van de diep in het dashboard geplaatste meters.
De GS300 staat voor zo'n f 117.500 in de prijslijst. Tot de standaarduitrusting hoort onder meer een CD-speler, elektrische ramen voor en achter, ABS en 'Vehicle Stability Control'.
De 6-cilinder lijnmotor zorgt ervoor dat je er in vliegende vaart vandoor gaat bij de minste druk op het gaspedaal. De vijftraps transmissie schakelt ongemerkt, zijdezacht. Bijna té goed.
Dankzij de goed uitgebalanceerde motor/transmissiecombinatie spint hij in 8,2 s
snel naar de 100. De acceleratie van 50-80 km/h duurt drie tellen en in ruim zes seconden zit je van 80 op 120 km/h.
Wij kwamen op een gemiddeld verbruik van 1:7,3; de fabriek belooft 1:8,8. Kan het nog stiller? Onze geluidsmeter gaf slechts 64/65,5 dB aan bij 100/120 km/h. (Overigens is de Lexus LS400 nog stiller).

Comfortabel
Deze Japanner heeft een stevige wegligging. Dat merk je echter alleen op verkeersdrempels en korte ribbels. Niettemin voelt hij niet oncomfortabel aan.
De onafhankelijke wielophanging van achterwielaangedreven auto's wordt tegenwoordig zo afgesteld, dat ze niet snel staartlastig zijn. Bij de uitwijkmanoevre is de Lexus zelfs een beetje onderstuurd. Rechtuit en in snelle bochten ligt hij als een huis op de weg. In snel gereden bochten voelt de Lexus stevig aan. VSC, ofwel de Vehicle Stability Control dat standaard op de Lexus zit, levert daaraan natuurlijk ook een bijdrage.
Nog een punt waarmee de Lexus scoort, is zijn absoluut gevoelige en zeer precieze besturing. Dat geeft je een sportief gevoel. De GS300 is een goede keuze in dit segment. Hij imponeert niet alleen op het gebied van de rijkwaliteiten, maar ook qua interieurgeluid en zijn superieure afwerking. Wie voor de Lexus kiest, krijgt dan ook een sublieme, enigszins onopvallende rijmachine.

Signalement

Merk Lexus
Model GS 300
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 53.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.997 cc
Maximaal vermogen 163 kW / 222 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 298 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.730 kg
Laadvermogen 390 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55VR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
Brandstofverbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 272 g/km