Land Rover Freelander Station Wagon Td4 S (2002)
't Echte buitenleven
Wij rijden een Freelander Td4, met tweeliter common rail-turbodiesel. De Land
Rover heeft een automatische vijfbak (die je ook zelf kunt schakelen) maar heeft
geen tussenbak met lage gearing. De Freelander die wij testen is er een in S-uitvoering.
Dan moet het maar gebeuren. En het is meteen dikke pret. Het parcours begint
namelijk met het afdalen van een korte helling, die eindigt in een tot de rand
toe met bagger gevulde geul. Met die honderden liters stroperige moddermassa is
van schone lak geen sprake meer. Zo'n geul kruip je natuurlijk met de grootst
mogelijk voorzichtigheid door, tenslotte weet je nooit wat er aan scherpe troep
onder het oppervlak ligt.
Land Rover monteert onder de Freelander een modern 4WD-systeem. Hij heeft permanente
vierwielaandrijving en geen lage gearing. Om problemen in moeilijke omstandigheden
te voorkomen, monteert het merk traction control en een afdaling-
systeem.
In het modderbad merken we dat de Freelander wat laag bij de grond is en wat
snel over zÌn buik schuift. Tegen het eind van het parcours zoeken we even de
hoogte op. ZoÌn glibberige helling en afdaling zijn een uitgelezen gelegenheid
om de merites van de aandrijving duidelijk te maken. De Freelander maakt bij het
klimmen veel gebruik van zÌn tractiecontrole. Als een wiel grip verliest, wordt
het afgeremd en worden de krachten verdeeld over de andere wielen. Wie naar een
klimmende Freelander kijkt, ziet heel mooi hoe dat werkt. Het is een heel aardig
alternatief voor lage gearing, maar als het oppervlak gewoon ruw is, kun je met
de extra trekkracht van lage gearing tóch steiler klimmen.
King of the Hill
Aan de andere kant de heuvel weer afdalen is wederom een fluitje van een cent
dankzij Hill Descent Control, op het eerste gezicht niet meer dan een geel knopje.
In werkelijkheid is het een ingewikkeld systeem dat bij het afdalen zorgt dat
de auto niet harder gaat dan 10 km/h en dat hij in het spoor blijft. Voor de bestuurder
is het simpel: je laat de auto naar beneden rollen en in een fractie van een seconde
grijpt het systeem in en het ABS doet de rest. Het enige dat je hoeft te doen
is sturen.
We rijden het parcours een paar keer en dat we af en toe vast zitten heeft meer
te maken met de bestuurder dan met de auto. Eén keer moesten er zelfs hulptroepen
met een lier aan te pas komen toen de Freelander van een bruggetje afgleed en
shocking klem zat. Maar ook dat hoort bij dat buitenleven.
Deel Twee van deze test vindt plaats op de normale weg. De common rail-diesel
(van BMW) die voor in de Freelander ligt, klinkt niet storend. Hij is te horen,
maar houdt zich op de achtergrond. De automaat schakelt onmerkbaar en de Steptronic-stand
waarmee je zelf kunt schakelen is voor dagelijks gebruik volstrekt overbodig.
Hij doet zÌn werk immers perfect. De besturing is minder direct dan je gewend
zou kunnen zijn van normale personenauto's, maar dat is 'n eigenschap die hoort
bij Ìn terreinauto.
Voor een lange rit op de snelweg kan de Freelander ons wel bekoren. Dat wordt
om te beginnen veroorzaakt door de relatieve rust van de motor, maar ook door
het feit dat hij niet supergevoelig is voor sporen in de weg en voor de wind.
Bovendien is hij relatief straf geveerd en gedempt, waardoor je meer 'personenautogevoel'
krijgt.
In het dagelijks gebruik loop je bij een terreinwagen tegen meer typische 4x4-onhandigheden
aan. Zo heeft hij een draai-deur in plaats van een normale achterklep. Overigens
een logische oplossing, want de daklijn van de gemiddelde 4x4 is zo hoog dat je
de klep wel zou kunnen openen, maar dat je een echte reus moet zijn om Ìm weer
dicht te trekken. Overigens kun je het achterruitje elektrisch laten zakken. Dat
is trouwens ook erg lekker als je op een mooie dag tijdens het rijden een beetje
frisse lucht binnen wilt hebben.
Nog zo'n onhebbelijkheidje is het enorme reservewiel achterop. 't Ziet er natuurlijk
stoer uit, maar het ontneemt wel een gedeelte van het achteruitzicht in je spiegel.
Daarentegen heeft zo'n hoge 4x4 ook de nodige voordelen: de buitenspiegels, je
zit lekker hoog en hebt dus een goed overzicht in het verkeer.
We zijn onder de indruk van de Freelander. In het terrein staat hij zijn mannetje,
maar op de weg excelleert hij in verhouding tot andere 4x4's. Het is gewoon een
uitstekende allrounder. En dat is toch het prettigst op de dagen dat je even niet
wilt genieten van het buitenleven.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Freelander Station Wagon 2.0 Td4 S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 41.827 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.951 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.382 mm / 1.805 mm / 1.757 mm |
Wielbasis | 2.555 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 195/80R15Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,5 s (fabrieksopgave: 15,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 13,1s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 240 g/km |