Lancia Kappa SW 2.4 20v LS (1998)

Prachtige balans

Lancia Kappa Stationwagon 2.4 20V LS
Een stationcar in de dure klasse mag al jaren. Lancia begreep dat al bij de Thema en het is dan ook geen verrassing dat diens opvolger, de k, eveneens in een versie met extra ruimte wordt geleverd.

Lancia is altijd een beetje een buitenbeentje geweest. De creatieve techneuten verbaasden de wereld geregeld met opzienbarende constructies die hun tijd ver vooruit waren. Een zelfdragende carrosserie? Lancia deed dat al in 1922, terwijl andere fabrikanten daar nog jaren voor nodig hadden.
De k Stationwagon stelt zich, afgezien van de in het oog springende aluminium daklijsten, bescheiden op, zoals dat een echte klassewagen betaamt. In essentie eenvoudige, maar prachtig uitgebalanceerde lijnen maken van de k zo"n beetje de mooiste stationcar die er is. Meester-stylist Pininfarina heeft zich weer prima van zijn taak gekweten. Achter de fraaie achterklep met gedeelde licht-units gaat een prachtig bekleed laadruim schuil. Oog voor detail blijkt bijvoorbeeld uit het Pininfarina-logo dat netjes is aangebracht op het afdekzeiltje. Om een lekker stijve carrosserie te krijgen, hebben de Lancia-techneuten tussen de veerpoten achter een schot geplaatst met als gevolg een wat hoger liggende laadvloer. Zware voorwerpen zijn daardoor makkelijker uit de auto te tillen, maar de bagageruimte is door het wat verbrokkelde karakter minder riant dan je van een stationcar onwillekeurig verwacht. Niet meer dan twee koffers en een tasje passen er onder het afdekzeiltje. Een verborgen ruimte onder de laadvloer kan echter nog een koffer en een tas opnemen. Wie optimaal gebruik wil maken van die ruimte onder de vloer, kan voor zo"n twee mille een set van vier koffers en tassen bestellen die speciaal op maat is gemaakt voor de k SW. Voor meer laadvolume klap je de gedeelde rugleuning van de achterbank neer. Een stevige opstaande rand verhindert dan dat zware voorwerpen doorschieten bij hard remmen. Heel attent van Lancia is de standaard niveauregeling, waardoor zelfs met zware lading aan boord de koplampen netjes op de weg blijven schijnen.
Voor zijn passagiers is de k SW erg gul met zowel voor- als achterin een riante ruimte. Ook heeft de Lancia vernieuwde voorstoelen die beter zitten
dan de eerder gebruikte exemplaren. Die goede zetels maken mede van de k een fantastische reiswagen; je houdt het er urenlang op uit zonder rugklachten.

Slecht afleesbaar

Wel jammer dat langere bestuurders de bovenkant van toerenteller en snelheidsmeter niet kunnen aflezen; de kap van het instrumentenpaneel zit in de weg. Een fraai accent is de met houtstructuur afgewerkte middenconsole met daarin de bediening voor een zeer goed werkende, automatische airco die precies weet wat-ie moet doen. Op een steenkoude ochtend eerst de voorruit ontwasemen, vervolgens de voeten warmstoken en dan het hele interieur opwarmen. Ook mogen we de automatisch dimmende binnenspiegel niet vergeten waardoor je nooit meer verblind wordt door achteropkomend verkeer.
Onze test-k was uitgerust met de 2,4-liter metende vijfcilinder die een prachtig roffelend geluid produceert, dat door de aangename klanken minder doordringend lijkt dan de decibelmeter ons doet geloven. Met zijn 175 pk en goede trekkrachtverdeling is deze k een aangenaam vlotte auto. In net 9 s zit je op de 100 km/h en een top van 212 km/h misstaat evenmin. Wie het gaspedaal stevig indrukt, moet wel rekening houden met een verbruik dat de 1:7,5 benadert. Gedurende de hele testperiode kwamen we tot 1:8,6.
De k gaat vrijwel neutraal door snel genomen bochten, waarbij het binnenste voorwiel een enkele keer een kreet slaakt ten teken dat de tractiegrens is bereikt. De auto vertoont nauwelijks enige reactie op gas los in snel gereden curves. De aangenaam lichte besturing trakteert je op een prima gevoel. Schakelen en koppelen gaan als vanzelfsprekend in deze k. Over de reminstallatie zijn we bijzonder te spreken: voorbeeldig doseerbaar en fors vertragend. De vering van de Lancia laat het alleen een beetje afweten op scherpe richels. Al met al is die k SW een bijzonder fijne reiswagen. Enkele kleine schoonheidsfoutjes, waaronder de verbrokkelde bagageruimte, slagen er niet in dat beeld echt te vertroebelen.
Binnen de k-reeks is deze 2.4 onze absolute favoriet; het is de meest uitgebalanceerde versie die zijn 80 mille wel waard is.

Signalement

Merk Lancia
Model Kappa SW 2.4 20v LS
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.187

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.446 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.687 mm / 1.826 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.520 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/60R15Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 12,8 s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 260 g/km