Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder (2009)
Roadster al dente
Deze Lamborghini kan eigenlijk niets wat de gemiddelde automobilist van hem verlangt. Hij kan slechts twee personen en een handtas meenemen. De kofferruimte voorin verdient die naam feitelijk niet. Nee, de Lambo geeft een nieuwe dimensie aan het begrip travelling light. Ook het interieur is minimalistisch. Het lijkt eerder een krappe straaljagercockpit dan een auto-interieur.
Achter de stoelen is een V10 te vinden die nog maar weinig overeenkomsten vertoont met zijn voorganger. De vijfliter tiencilinder van de vorige Spyder ruimde namelijk het veld voor een variant met 5.402 cc inhoud, waardoor het vermogen toenam tot 560 pk. Daarmee kan de nieuwe Lambo in vier seconden naar de 100 km/h sprinten en doorhalen tot 325 km/h. Hij heeft nu ook nog goede manieren. Dat is te danken aan de directe benzine-inspuiting en nokkenassen met variabele kleptiming. Daardoor hangt de Gallardo Spyder duidelijk beter aan het gas dan voorheen. Hij is nóg sneller geworden, maar tegelijkertijd heeft hij ook een harmonieuzere vermogensafgifte.
Het vermogen wordt via een geautomatiseerde E-gear doorgegeven aan alle vier de wielen. De met flippers aan het stuur te bedienen bak is veel lichter geworden en de schakeltijden zijn in de sportiefste stand 40 procent korter geworden. Hij schakelt bovendien veel soepeler. Met de knoppen op de middenconsole kun je diverse modi selecteren voor de bak, zoals een volautomatische stand, 'Sport' voor handmatig schakelen en 'Corsa' voor extreem snelle schakelacties zonder automatisch opschakelen wanneer je tegen de toerenbegrenzer aanhikt.
Lichtvoetig en opwindend
De besturing is heerlijk exact en direct en maakt het nemen van bochten tot een feest. Bovendien maakt het lichtvoetige en opwindende weggedrag snel korte
metten met de gedachte dat vierwielaandrijving eigenlijk niet past bij een pure sportwagen. Wij vinden het eerlijk gezegd wel een prettig idee met een briesende tiencilinder vlak achter onze rug. In situaties waar een achterwielaangedreven auto met middenmotor al lang achterstevoren in een heg zou staan, haalt de Gallardo even zijn schouders op en zet koers naar de volgende bocht. En dat kun je in deze auto eeuwig volhouden, al was het maar om die heerlijk huilende tienpitter aan het werk te houden. Wat vormgeving betreft grijpt de LP560 weer terug op de goede oude tijd van buitenissig gelijnde Lambo's. Het mag allemaal wat wilder en uitbundiger.
De grote, scherp gelijnde luchtinlaten in de voorbumper zijn ontleend aan die van de exclusieve Reventón en verlenen de LP560 de aanblik van een Stealthvliegtuig. Ook de andere carrosserie- delen kenmerken zich door grote, scherp afgebakende vlakken. De nieuwe lichtunits passen hier wonderwel bij. De scherpe carrosserielijnen zetten zich voort in het krap gesneden stoffen dak. Het markante, hoekige design van de Spyder komt nog het best tot zijn recht met een geopend dak. Met een druk op de knop zet je het volautomatische openingsmechanisme in werking en vervolgens krijgt het Lambo-rijden binnen twintig seconden een extra dimensie.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Lamborghini |
---|---|
Model | Gallardo Spyder LP560-4 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 275.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V10 |
Cilinderinhoud | 5.204 cc |
Maximaal vermogen | 412 kW / 560 pk bij 8.000 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 6.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.345 mm / 1.900 mm / 1.184 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.550 kg |
Laadvermogen | 250 kg |
Banden voor | 235/35ZR19Prijzen |
Banden achter | 295/30ZR19Prijzen |
Topsnelheid | 324 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,0 s (fabrieksopgave: 4,0 s) |
Brandstofverbruik | 13,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 330 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.