Lada 111 1.5 16V GTE (2001)
Rusland in de aanval
Met een lengte van 4,29 m is de Lada 111 bijna drie decimeter langer dan de Samara. Ook de wielbasis is met 2,49 m groter, maar dat scheelt slechts drie centimeter. Het ontwerp van de 111 kenmerkt zich door een vrij strakke, afgeronde voorkant en een wat verbrokkelde, ronde achterzijde. De achterklep opent tot diep in de bumper en de verlichtingsbalk geeft hem toch wat spannends. Binnen in de Lada is genoeg plaats voor vijf volwassenen. Voor bagage is eveneens ruim plaats. Het laadruim heeft een harde afdekking.
Als Lada-bestuurder kijk je uit op een dashboard met duidelijk afleesbare meters en een middenconsole die zelfs netjes naar de bestuurder is toegedraaid. En als je die middenconsole eens goed bestudeert, zie je een heus controlepaneel voor open portieren, kapotte lampjes, veiligheidsgordels, etc.og zo"n verrassing is de verwarming met automatische temperatuurregeling. Toegegeven, het werkt wat grof, maar het doet het wel. Er is zelfs een overeenkomst met Rolls Royce: het tikken van het klokje is het hardste geluid wat je in de auto hoort. En dat is niet omdat de Lada zelf zo stil is... Duidelijk beneden de maat is de afwerking van het dashboard: de verschillende delen passen matig en de materialen zijn van nogal uiteenlopende structuur.
De Lada heeft zachte stoelen met een plezierig aanvoelende bekleding. Toch zit je er niet zo goed in, doordat het meubilair je lijf niet optimaal steunt. Voor korte ritten geen ramp, op lange vervelend.
Hij heeft een soepel geveerd onderstel, waarvan de balans beter zou kunnen. In bochten helt hij wat over. Daarnaast slaat het onderstel behoorlijk op richels en komen er geregeld van die rommelgeluiden uit als je door een kuil gaat.
Nieuwe motor
De bestaande 1,5-liter krachtbron heeft een nieuwe cilinderkop gekregen met zestien kleppen, en de Russische ingenieurs hebben in één moeite door een modern Bosch multipoint inspuitsysteem gemonteerd. Daardoor stijgt het vermogen van 72 naar 94 pk en neemt het koppel toe van 118 Nm naar 130 Nm. Hiermee haalt de 111 een topsnelheid van 185 km/h en sprint hij in 13,2 seconden van nul naar honderd. Bij de tussensprintjes ondervindt de Lada veel hinder van zijn lange 4 en 5. Zo draait hij bij 100 km/h in 5 een bescheiden 2500 toeren. De Russen hebben dat waarschijnlijk gedaan om de geluidsproductie binnen de perken te houden, maar door geluid uit de weinig geraffineerde aandrijflijn en veel windgeruis is de Lada toch behoorlijk rumoerig. Van huis uit heeft de motor een behoorlijke souplesse, maar de Lada laat zijn pit pas zien als je laat opschakelt naar 4 en 5. Ondanks onze toch wat vlotte rijstijl, komt de Lada tot een onverwacht gunstig verbruik. Een score van 1:12,8 mag beslist gezien worden.
Natuurlijk wordt deze auto niet puur voor zijn rij-eigenschappen gekocht, maar toch moet hij zich een stevig partijtje bochtenvreten laten welgevallen. Weten we tenminste of hij een stuurfoutje vergeeft of genadeloos afstraft. Als het hard gaat, onderstuurt de Lada nadrukkelijk, en gaat een beetje waggelend door de bocht. Hij vertoont geen overstuurreactie als je plots het gas loslaat. De rechtuitstabiliteit van de 111 is minder dan gemiddeld; een beetje zoekerig. Sturen is hard werken, want onze Lada had nog geen stuurbekrachtiging. Zo"n voorziening is pure noodzaak, vinden wij, evenals een airbag. Schakelen gaat zwaar en het is soms even zoeken naar 1 en achteruit. Best grappig om ervaren bestuurders rood te zien aanlopen omdat ze hem na diverse pogingen nog steeds niet in z"n 1 hebben zitten. Lada levert zijn 111 1.5 GTE 16V, zoals "ie voluit heet, met een behoorlijke uitrusting. Ook kost hij slechts zo"n f 24.500 (e 11.100) en dan krijg je ook nog drie jaar garantie. Ongehoord goedkoop voor een dergelijke auto. Je kunt de Lada daarom niet zomaar terzijde schuiven. Maar waarom betaalt bijna iedereen dan toch zoveel meer voor zijn auto? Zit hem in merkimago, raffinement, afwerking en kwaliteit. De Lada voorziet in een basisvervoers-behoefte: met vijf man en een pak bagage droog van A naar B komen, dat doet de Rus gewoon. Eigenlijk is het heel simpel. Lada: it"s a way of life. Als je je daarin kunt vinden, is de Lada jouw auto!
Signalement
Merk | Lada |
---|---|
Model | 111 16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.949 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 69 kW / 94 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 130 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.285 mm / 1.680 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.492 mm |
Massa leeg | 1.030 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,4 s / 23,0 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 186 g/km |
Lees ook
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Dit is Jacob, de oudste Volvo, die nog steeds rolt... En dat is toch moeilijk!
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.