Kia Picanto 1.1 CRDi VGT EX (2006)

Discutabele toevoeging

Kia Picanto 1.1 CRDi VGT EX
Langzaam komen de oliestokers ook in de 'stadsautootjes'. De discussie over 't nut van een diesel in zo'n kleintje weerhoudt Kia er niet van de Picanto met zelfontbrander op de markt te brengen. Deze CRDi heeft 'n 1,1-liter drie-cilinder turbodiesel.

Het dieseltje in de Picanto is afgeleid van de 1,5-liter viercilinder diesel van de Rio en de Cerato. Doordat de motor één cilinder mist, meet 'ie nu 1.120 cc. Hij is met common-railinspuiting en een turbo met variabele geometrie uitgerust en schopt het tot 75 pk bij 4.000 tpm. Volgens de fabriek haalt hij 'n topsnelheid van
162 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h neemt 14,2 seconden in beslag. De dieselende Picanto voelt allerminst traag aan. Van 50 naar 80 km/h in drie kost de zelfontbrander precies vijf seconden. De CRDi tokkelt in 4 in 18,0 seconden van tachtig naar honderd-twintig. In 5 kun je beter geen inhaal-manoeuvre uithalen, want dat is niet zonder gevaar.
Schakelen gaat heel fatsoenlijk, maar er zit voelbaar ruimte op het mechanisme. De Kia stuurt plezierig. Het onderstel heeft zelfs een vleugje dynamiek, waardoor
de Koreaan solide op de weg ligt. De keerzijde is dat oneffenheden vrij hard worden doorgegeven.
In principe zou je vele kilometers kunnen afleggen op een 35-litertankje. Maar de praktijk logenstraft deze gedachte. De fabriek belooft dat de Picanto CRDi 4,4 liter per honderd kilometer consumeert, ofwel 1 op 22,7. Wij persen hooguit 14,2 kilometer uit een liter dieselolie. Dat is 7,0 liter per honderd kilometer. Maar we hebben de Kia behoorlijk de sporen gegeven en dat beïnvloedt het verbruik ongunstig.

Vijfpersoonsauto
Dat de kofferbak maar weinig bagage slikt, wisten we. Met de achterbank-leuning overeind is er 157 liter en daar kun je natuurlijk niet veel mee. Een krat bier past er niet in. Maar niet getreurd, in de Picanto kun je ruimte winnen door de achterbank neer te klappen. Zowel de leuning als de zitting kan in delen worden weggeklapt. Je kunt zelfs een volledig platte vloer creëren. En dan heeft hij 822 liter ruimte. In de praktijk zul je de bank vaak neerklappen, waarmee je de Kia degradeert tot twee- of driepersoonsauto. Kia vindt de Picanto zelf een vijfpersoonsauto. Drie volwassenen krijg je echter met geen mogelijkheid op de achterbank. Niet vanwege een te krappe beenruimte, want die is achter de voorstoelen best riant doordat de stoelen vrij hoog geplaatst zijn. Nee, volgroeide achterpassagiers mogen met niet meer dan twee zijn vanwege de beperkte ruimte op schouderhoogte. De Kia is binnenin slechts 1,32 meter breed.

Fleurigheid
De versnellingspook staat vrij dicht op je rechterbeen; bij het schakelen naar vijf moet je oppassen dat je je passagier niet zomaar een tik geeft. De stoelen geven dankzij de opstaande randen voldoende zijdelingse steun. De zittingen zijn echter vrij vlak en ook tamelijk hard.
De bekleding is vrolijk met helblauwe middenbanen. Die fleurigheid kan 't interieur goed gebruiken, want het dashboard is opgetrokken uit een somber-grijze kunststof, die door z'n hardheid niet alleen weinig aaibaar is, maar ook erg krasgevoelig. Delen van de portier-bekleding zijn in dezelfde kunststof uitgevoerd. De architectuur van het dashboard kan onze goedkeuring wegdragen. Alles zit daar waar je het verwacht.