AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Jeep Wrangler Unlimited (2008) - Op de rollenbank

Deze droom van eigenaar mist wel wat pk's en Newtonmeters

27 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Een zescilinder van 3,8 liter, gewoon ongeblazen en met veel cubic inches zit er in de Jeep Wrangler Unlimited van vader Mick Harte en zoon Romen. Lees hoe Mick zijn droom is gaan rijden toen hij met pensioen ging. Maar wat doet die motor nog?

Deze Jeep Wrangler komt uit Zweden

Deze Jeep is geenszins een hete bliksem die bulkt van de paardenkrachten en newtonmeters zoals die doorgaans op de Haagse rollenbank met hun spierballen rollen. Nee, deze Jeep is ‘a way of life’. Eigenaar Mick Harte (67) is helemaal om en rijdt zijn droom, legt hij zelf uit. In maart 2022 harkte hij deze Jeep Wrangler Unlimited binnen en hij heeft er nog geen dag spijt van. “Ik was met vakantie in het midden van de Verenigde Staten. Daar heb ik een roadtrip gemaakt met een Ford Explorer en werd daar helemaal blij van het rijden in zo'n stoere bak. Ik nam mij voor om te stoppen met het rijden van mijn doorsnee Audi A4 en mijzelf te verwennen met een stoere 4x4.” Toen Mick klaar was met werken zette hij alles op alles om die droom te laten uitkomen.

Zoon Romen moedigde zijn vader aan om het avontuur met een 4x4 aan te gaan. “Dus gingen we samen op zoek naar een auto. In eerste instantie gingen we naar een Cherokee kijken, ook leuk. Maar daar moest veel aan gebeuren”, vertelt Mick. De tweede auto die op hun pad kwam leverde een klik op. Juist, deze groene Unlimited. “De auto komt oorspronkelijk uit Zweden. Hij heeft drie jaar rondgereden in Friesland en bij een bedrijf in Vught hebben we deze gekocht”, vult zoon Romen aan.

Doordouwer

Toen kon het grote genieten beginnen: op pad met daktent en een echte Jeep 4x4 voor wie geen enkel pad onbegaanbaar is. “Maar snel is hij helemaal niet”, lacht Mick. “Het is een doordouwer, geen sprinter.” Dat blijkt ook op de rollenbank. Er zijn nogal wat pk’s en newtonmeters zoek. Een echte verklaring daarvoor is lastig te geven, aldus rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven. “Maar het blok loopt mooi, dus er lijkt niets ernstigs aan de hand.”

Eigenaar Mick bevestigt dat. “Bij het eerste onderhoudsmoment zijn de fuseekogels aan de voorzijde vervangen, er is een nieuwe uitlaat gemonteerd en verder zijn er nog wat motormanagement-dingetjes vervangen. Voor de rest doet hij het prima. Hij is wel wat dorstig aangelegen.” Aan de ene kant zou Mick iets meer vermogen willen hebben, maar op een nog hoger brandstofverbruik zit hij ook weer niet te wachten. “Ik zit met een grote grijns achter het stuur en geniet van elke kilometer, en dat gaat na vandaag niet veranderen.” En weg is de kwieke zestiger weer, op weg naar nog meer ongebaande paden.

Signalement

Merk Jeep
Model Wrangler Unlimited 3.8 Sahara
Carrosserie 4-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 56.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.778 cc
Maximaal vermogen 144 kW / 198 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 4.751 mm / 1.877 mm / 1.800 mm
Wielbasis 2.947 mm
Massa leeg 1.870 kg
Laadvermogen 373 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/75R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 282 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Nico 3224364
Nico 3224364
  • 11
Door de jaren heen heb ik vele auto's gereden en gehuurd op vakantie.
Ooit heb ik ook een Wrangler gehuurd in de VS. Ik was echt verbijsterd.
Persoonlijk vond ik het de slechtste auto die ik ooit heb gereden.
Groot van buiten, klein en onhandig van binnen.
Zit ook voor geen meter.
Maar goed het zal wel aan mij liggen.
yep thats me
yep thats me
  • 11
Met alle respect denk dat het inderdaad aan jou ligt. Ik heb een Wrangler gehad ( 4.0 YJ ) je moet ze begrijpen. Wranglers zijn geen rationele auto's maar een way of life die al dan niet bij je past. Het is in ieder geval geen saaie eenheidsworst die tegenwoordig over ons uitgespuugd wordt en alleen alleen daarom al een verademing. En over 20 jaar functioneerd die Wrangler nog steeds en dat kunnen we van de hedendaagse auto's niet zeggen.
10001
10001
  • 3
Net als alle auto's functioneerT de wrangler met gedegen onderhoud over twintig jaar vast nog wel ja. Ding is kwalitatief in ieder geval niet bovengemiddeld ( er "stoer" uitzien verbetert de kwaliteit niet ).
yep thats me
yep thats me
  • 4
Ik weet wel zeker dat de Wrangler over 20 jaar nog gewoon functioneert . Eenvoudige techniek, geen schermen, goede toegang van de techniek, en robuust. Oké je krijgt geen knuffel Dashboard, minimale naden in de body, of strakke afwerking. Weet nog dat mijn 4.0 Wrangler YJ altijd plezier was voor iedere liter benzine. En neem maar van mij aan dat ik heel veel plezier heb gehad en dat het zegeltjes sparen snel ging.
coupe
coupe
  • 7
Precies ook mijn ervaring Nico!
En wat een dramatisch slechte afwerking.
Dorstig geen vermogen, maar goed ieder zijn ding zullen we maar denken.
Ik had liever de Audi als ik zou mogen kiezen uit deze twee.
hookipa
hookipa
  • 11
Ik heb ook een Audi A6 gehad en dat is in alle opzichten een betere auto en toch zou ik zo weer voor de Jeep kiezen (ik ben er ook achter gekomen dat ik eigenlijk helemaal niets met Audi heb, maar dat terzijde). Als je dat gevoel niet hebt, moet je inderdaad nooit voor een Jeep gaan. Mijn vrouw had tranen in haar ogen toen ik onze Jeep verkocht en dat heb ik haar bij nog geen een andere auto zien doen. En Jeep Wrangler rationeel, waarschijnlijk niet. Maar emotioneel, absoluut!
Ford R
Ford R
  • 5
Slechte afwerking 🤣🤣🤣. Dan snap je het echt niet. Dit is een hardcore terreinwagen zoals de Defender waar je binnenkant met tuinslang kan schoonspuiten. Gelukkig ieder zijn ding
Frido
Frido
  • 3
Een paar jaar geleden heeft een ouder model Wrangler op de rollenbank gestaan. Toen kwam die uit boven de fabrieksopgave. Jammer dat dat verschil niet wordt uitgelegd.
Neel78
Neel78
  • 5
"There is no replacement for displacement!"
10001
10001
  • 6
Blijkbaar wel. Haal met een beetje tune meer vermogen en koppel bij een lager toerental uit een 1.2tsi.
hookipa
hookipa
  • 8
Een 1.2tsi vergelijken met een 6 cilinder
Two Plugs
Two Plugs
  • 3
Technische innovatie vergelijken met een Amerikaanse dinosauriër.
10001
10001
  • 2
Ja dat doe ik daar ik een 1.2tsi en een 4.0 V6 voor de deur heb. Laatstgenoemde zit tenminste nog redelijk wat vermogen en snelheid in wat het gezuip beetje acceptabel maakt. Ik kijk in ieder geval niet zo pijnlijk als de eigenaar van deze wrangler als het over verbruik gaat. Ik krijg er wat voor terug. Hij niet echt.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Er bestaat ook nog een 1.0 en misschien moeten ze die dan maar in de Jeep hangen? Wat raar dat Jeep daar nooit zelf aan gedacht heeft he ?
hookipa
hookipa
  • 9
Door de jaren heen heb ik vele auto’s gereden waarvan ook zo’n zelfde 3.8 V6 JKU Wrangler. Het is verreweg de leukste auto die ik gereden heb. Het is auto waarin je onthaast en ik snap het enthousiasme van deze eigenaar volkomen. Ik heb de Wrangler een jaar gehad maar 30.000km/jaar met een auto die 1 op 6 reed, was me toch iets te gortig. Wellicht komt er in de toekomst weer eentje als ik met pensioen ben . Nog veel plezier gewenst met deze stoere Jeep!
10001
10001
  • 3
Dit is meer een terrein auto. Is ook echt traag op de openbare weg. Klok de 0-100 maar eens. Je zult versteld staan. Maargoed, eigenaar is er blij mee en daar gaat het om.
hookipa
hookipa
  • 9
Als je begint over “klok 0-100” dan is dit inderdaad geen auto voor jou. En met je laatste zin sla je de spijker op zijn kop
Gewijzigd door auteur
OnlyElectric
OnlyElectric
  • 1
Vraag me wel af, bij elektrische auto’s wordt vaak gekeken wat het echte verbruik is en hoeveel procent de accu capaciteit nog is.
Misschien interessant om eens een vergelijking te doen hoeveel elektrische auto’s verliezen qua vermogen/bereik vs benzine auto’s?
bo 9882617
bo 9882617
  • 2
Alleen leuk als je zonder deuren kan rijden.
Elektrisch rijden is autorijden 2 punt 0
Elektrisch rijden is autorijden 2 punt 0
  • 8
Naast mijn elektrische auto is dit ook mijn genot. Ik heb een tj 4.0 en ik kan alles beamen. Traag , dorstig (daarom lpg ingebouwd) en niet comfortabel. Maar ik ben er mee naar de Noordkaap gereden in de winter en oh wat ben ik gehecht geraakt aan dat ding! Hij gaat nooit meer weg.
Nene 348
Nene 348
  • 0
Kan me iets bij voorstellen. Ontzettend gaaf ding.
Rene BK
Rene BK
  • 3
Wat een leuke Jeep. Die mogen ze altijd op mijn inrit komen zetten. Ik zal me er wel mee amuseren. 👍
dens
dens
  • 1
Coole auto, zo'n Wrangler. Ik snap deze eigenaar wel!
vontoetennochblazen
vontoetennochblazen
  • 1
Grappig dat bij alles wat elektrisch is er altijd in de comments gesproken wordt over emotieloos en dergelijke, en nu hebben we 1 brok emotie op de rollen bank en nou gaat het ineens over te weinig pk's en te veel zuipen.... Leven en laten leven mensen, ieder zijn favoriet. Gun dat een ander dan ook!
Claudia 5504970
Claudia 5504970
  • 0
Amerikaanse rommel. Ik zou een Toyota Land Cruiser kopen, zit gewoon beter in elkaar en is onverwoestbaar.
Tolgay 6300105
Tolgay 6300105
  • 0
Daarom zuipt ie ook zoveel. Vanwege de hoge rolverlies. (net alsof je met een half opgetrokken handrem aan het rijden bent)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum