Jeep Wrangler Unlimited (2008) - Op de rollenbank
Deze droom van eigenaar mist wel wat pk's en Newtonmeters
27 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een zescilinder van 3,8 liter, gewoon ongeblazen en met veel cubic inches zit er in de Jeep Wrangler Unlimited van vader Mick Harte en zoon Romen. Lees hoe Mick zijn droom is gaan rijden toen hij met pensioen ging. Maar wat doet die motor nog?
Deze Jeep Wrangler komt uit Zweden
Deze Jeep is geenszins een hete bliksem die bulkt van de paardenkrachten en newtonmeters zoals die doorgaans op de Haagse rollenbank met hun spierballen rollen. Nee, deze Jeep is ‘a way of life’. Eigenaar Mick Harte (67) is helemaal om en rijdt zijn droom, legt hij zelf uit. In maart 2022 harkte hij deze Jeep Wrangler Unlimited binnen en hij heeft er nog geen dag spijt van. “Ik was met vakantie in het midden van de Verenigde Staten. Daar heb ik een roadtrip gemaakt met een Ford Explorer en werd daar helemaal blij van het rijden in zo'n stoere bak. Ik nam mij voor om te stoppen met het rijden van mijn doorsnee Audi A4 en mijzelf te verwennen met een stoere 4x4.” Toen Mick klaar was met werken zette hij alles op alles om die droom te laten uitkomen.
Zoon Romen moedigde zijn vader aan om het avontuur met een 4x4 aan te gaan. “Dus gingen we samen op zoek naar een auto. In eerste instantie gingen we naar een Cherokee kijken, ook leuk. Maar daar moest veel aan gebeuren”, vertelt Mick. De tweede auto die op hun pad kwam leverde een klik op. Juist, deze groene Unlimited. “De auto komt oorspronkelijk uit Zweden. Hij heeft drie jaar rondgereden in Friesland en bij een bedrijf in Vught hebben we deze gekocht”, vult zoon Romen aan.
Doordouwer
Toen kon het grote genieten beginnen: op pad met daktent en een echte Jeep 4x4 voor wie geen enkel pad onbegaanbaar is. “Maar snel is hij helemaal niet”, lacht Mick. “Het is een doordouwer, geen sprinter.” Dat blijkt ook op de rollenbank. Er zijn nogal wat pk’s en newtonmeters zoek. Een echte verklaring daarvoor is lastig te geven, aldus rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven. “Maar het blok loopt mooi, dus er lijkt niets ernstigs aan de hand.”
Eigenaar Mick bevestigt dat. “Bij het eerste onderhoudsmoment zijn de fuseekogels aan de voorzijde vervangen, er is een nieuwe uitlaat gemonteerd en verder zijn er nog wat motormanagement-dingetjes vervangen. Voor de rest doet hij het prima. Hij is wel wat dorstig aangelegen.” Aan de ene kant zou Mick iets meer vermogen willen hebben, maar op een nog hoger brandstofverbruik zit hij ook weer niet te wachten. “Ik zit met een grote grijns achter het stuur en geniet van elke kilometer, en dat gaat na vandaag niet veranderen.” En weg is de kwieke zestiger weer, op weg naar nog meer ongebaande paden.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Wrangler Unlimited 3.8 Sahara |
Carrosserie | 4-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 56.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.778 cc |
Maximaal vermogen | 144 kW / 198 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.751 mm / 1.877 mm / 1.800 mm |
Wielbasis | 2.947 mm |
Massa leeg | 1.870 kg |
Laadvermogen | 373 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/75R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 282 g/km |
Lezersreacties (27) (gesloten)
Ooit heb ik ook een Wrangler gehuurd in de VS. Ik was echt verbijsterd.
Persoonlijk vond ik het de slechtste auto die ik ooit heb gereden.
Groot van buiten, klein en onhandig van binnen.
Zit ook voor geen meter.
Maar goed het zal wel aan mij liggen.
En wat een dramatisch slechte afwerking.
Dorstig geen vermogen, maar goed ieder zijn ding zullen we maar denken.
Ik had liever de Audi als ik zou mogen kiezen uit deze twee.
Misschien interessant om eens een vergelijking te doen hoeveel elektrische auto’s verliezen qua vermogen/bereik vs benzine auto’s?
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.