Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jaguar X-type

Baby Jag

Jaguar X-type
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
19 juni 2001 om 09:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 23
AutoWeek 2001 week 23

Je leest het in AutoWeek 2001 week 23

De Britse adel heeft het moeilijk. Kasteelheren stellen hun landgoederen open voor het publiek en een 'adellijk' merk als Jaguar gaat op zoek naar een grotere klantenkring met een 'kleine' Jag; de X-TYPE. Maar is dat zo erg?

Als bewonderaar van de Britse auto-adel had je er altijd al van gedroomd een Jaguar te hebben. Maar ja, die prijzen! Die zorgden er wel voor dat je mooie droom geen werkelijkheid kon worden en Jags exclusief bleven. Want neem nou de XJ; om die voor de deur te krijgen moet je bij de dealer op z'n minst een bedrag van ruim anderhalve ton achterlaten. Maar in 1999 begon er iets te veranderen. Na de overname door Ford was er een andere wind gaan waaien door het oer-Britse bedrijf. Exclusiviteit o.k., maar de Jags moesten niet zo exclusief blijven dat alleen de echte en de geldadel zich er een konden permitteren; daar kon de schoorsteen niet van roken. Dus werd de S-TYPE nieuw leven ingeblazen. Niet dat je die nu een koopje kunt noemen; je moet er toch minimaal een kleine 110.000 pieken voor neertellen. En nu gaat Jaguar dus een nieuwe stap maken met een 'baby Jag': X-TYPE, die er 'al' is vanaf f 88.000. Daarmee komt hij binnen het bereik van een grote groep zakelijke rijders voor wie een auto wel een paar centen mag kosten, maar die het nu ook weer niet te bont kunnen en willen maken. Hoe dan ook: heel wat Jaguar-dromen zullen nu uit kunnen komen. Maar een relatief 'goedkope' Jaguar, is dat niet raar? Eigenlijk niet, de befaamde E-TYPE bijvoobeeld was in z'n tijd voordeliger dan de Ferrari's, Maserati's en Aston Martins waarmee hij zich in alle andere opzichten kon meten.

Afgekeken

'Een baby-Jag; kan dat wel?' Dit soort vragen is al eerder gesteld. Bijvoorbeeld toen Mercedes jaren geleden kwam met een baby-Benz; de 190, later opgevolgd door de C-klasse. En veel korter geleden toen de A-klasse werd geïntroduceerd. Maar nu is er niemand meer die wil beweren dat dat geen echte Benzen zijn. In ieder geval hebben ze er bij Jaguar alles aan gedaan om de nieuwe X het Jaguar-gezicht te geven. Die dubbele koplampen van de X-TYPE zien we ook bij de XJ en de S-TYPE, en de X-TYPE grille is zonder meer afgekeken van die van de XJ. Welvingen in het koetswerk stralen de ingehouden kracht uit die je van een roofkat verwacht. In het interieur onmiskenbaar weer die merkidentiteit; de bovenkant van het dashboard, dat met een lichte welving het instrumentenpaneel 'meeneemt' - zoals in de XJ en de S-TYPE - en die forse, duidelijk afgescheiden middenconsole zoals in de XJ.
Wat verwacht je in het leefgedeelte van elke Britse wagen van stand? Juist, houtafwerking op het dashboard. Check: de X-TYPE heeft het. Op het dashboard van de 2.5 vinden we 'gewoon' esdoornhoutfineer en de 2.5 en 3.0 Executive hebben dat ook als inleg in de portieren. Hetzelfde type fineer komen we ook weer tegen op het dash van de 2.5 en 3.0 Sport, maar nu grijs gelakt. Wat hoort er nog meer bij een gedistingeerde automobiel? Lederen bekleding natuurlijk. De topuitvoeringen - 2.5 en 3.0 Executive - krijgen standaard leer in het interieur mee. En ook voor de 2.5 en 3.0 Sport is er leer. In principe in combinatie met velours, maar als optie - en dan uiteraard tegen meerprijs - wordt alles in leer uitgevoerd. Ook in de basisversie - de 2.5 - kun je tegen bijbetaling leer krijgen in plaats van het standaard velours. Het stuurwiel is in elke versie met leer bekleed.

Katachtig

Stijl en luxe; dat zijn elementen die gewoon bij een Jaguar horen. Maar dat is niet alles, een mooie motor is ook een van de ingrediënten die Jags gemaakt hebben tot de begeerde objecten die ze zijn. Onder de kap van een Jaguar staat dus minstens een V6 en vaak een V8. Naar een V6 voor in de X-TYPE hoefde het Britse merk niet ver te zoeken. Er zat al een 3.0 V6 in de S-TYPE en die kon ook ingezet worden in het kleinere model. In de X-TYPE 3.0 V6 levert hij 172 kW/231 pk vermogen en een koppel van 284 Nm. Dat is genoeg om de grote katachtige in precies zeven seconden een sprong van nul naar honderd te laten maken. Dat wil zeggen; als hij voorzien is van een handgeschakelde vijfbak. Is er een gekozen voor een vijftrapsautomaat, dan heeft hij een halve seconde meer nodig en zakt de topsnelheid met vijf kilometer van 235 naar 230. Door de boring te verkleinen werd van de 3,0 liter een 2,5 liter machine gemaakt, de basiskrachtbron voor de X-TYPE. Die komt nog altijd aan een vermogen van 145 kW/194 pk en 244 Newtonmeter koppel. Goed, dat levert wat minder flitsende prestaties op, maar over een acceleratie 0-100 in 8,3 s (met handbak) en 8,9 s met automaat kun je nog heel best naar huis schrijven. En met topsnelheden van respectievelijk 225 en 220 kilometer is het nu ook niet bepaald behelpen.

Stijfheid

Bij moderne auto's gaat het motorvermogen meestal naar de voorwielen. Maar het zijn juist weer merken van stand, met een lange traditie als Mercedes en BMW, die vasthouden aan achterwielaandrijving. Jaguar volgt met de X-TYPE (bijna) de gulden middenweg. Het nieuwe type krijgt standaard permanente vierwielaandrijving mee, waarbij via een viscokoppeling onder normale omstandigheden zestig procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaat en de resterende veertig procent dus naar de voorwielen. Dat er voor die oplossing is gekozen heeft veel te maken met de aanzienlijke hoeveelheid paardenkrachten die een X-TYPE mee krijgt. Want als er zo'n 200 pk op de weg moet worden gebracht, lukt dat niet goed met de voorwielen alleen. De permanente vierwielaandrijving lost dat probleem op en zorgt er tegelijk voor dat kleine Jag 'aan de weg kleeft'. Dankzij de 4WD blijft hij in snelle bochten heel lang stabiel. Maar er is een grens die niet overschreden mag worden. Het vervelende is alleen dat een vierwielaandrijver niet op tijd voor die grens waarschuwt. Gelukkig ligt hij zo ver weg dat zelfs de sportief ingestelde X-TYPE berijder er niet gauw in de buurt zal komen. En de technici hebben meer gedaan om de nieuwe wagen een Jaguar-waardige wegligging te geven. Zo heeft de baby Jag een bijzonder uitgekiende multi-link achterwielophanging. Ook belangrijk: z'n koetswerk is bijzonder stijf. En er is voor gezorgd dat de wagen zich - met een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging - makkelijk en exact laat dirigeren. Samen met z'n prestatievermogen maakt dat de X-TYPE beslist een vlotte automobiel. Maar echt sportief? Zelfs met sportonderstel maakt hij toch eerder een beschaafde indruk. Maar ja, adel verplicht. Ook als je een baby-Jag bent.

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar X-Type
Jaguar Jaguar X-Type

Uitgelicht aanbod

    Jaguar X-type 2.0 V6 24v SPORT Rijklaarprijs!

    Jaguar X-type 2.0 V6 24v SPORT Rijklaarprijs!

    • 2002
    • 197.338 km

    € 4.200

    Jaguar X-type 2.0 V6 Business Edition Young timer

    Jaguar X-type 2.0 V6 Business Edition Young timer

    • 2003
    • 156.790 km

    € 3.950

    Jaguar X-type Estate 2.5 V6 Executive Young Timer, vele opties

    Jaguar X-type Estate 2.5 V6 Executive Young Timer, vele opties

    • 2005
    • 350.381 km

    € 2.475

Meer Jaguar X-type occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar X-type specificaties
  • Jaguar X-type occasions
  • Jaguar X-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar X-type tests
  • Jaguar X-type gebruikersreviews
  • Jaguar X-type index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    1
    • 19 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    1
    • 17 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus...

    2
    • 27 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    4
    • 12 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    1
    • 6 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    10
    • 29 november 2015
meer reviews
Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

4

Wat nou, opgeleukte Mondeo? Wie dat beweert, is stiekem misschien een beetje jaloers of heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de dop?

    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de...

    35
    • 8 juli 2021
  • PREMIUM
    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    • 24 april 2017
  • Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar X-Type

    Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar...

    68
    • 21 april 2014
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    • 15 april 2014
  • Nieuws
    Voortijdig einde Jaguar X-type

    Voortijdig einde Jaguar X-type

    51
    • 15 juli 2009
  • Nieuws
    Actiemodel voor Jaguar X-type

    Actiemodel voor Jaguar X-type

    25
    • 12 juni 2009
  • Autotest
    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    27
    • 28 februari 2009
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden