Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • X-Type

Jaguar X-type 3.0 V6 Sport (2001)

Aristocat

Jaguar X-type 3.0 V6 Sport (2001)
  • Autotest
13 februari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Op jacht naar hogere verkoopcijfers heeft Jaguar 'n 'klein' model in de markt gezet; de X-Type.ieuw is het niet, een 'beter' merk dat een kleinere auto gaat bouwen. Denk aan Mercedes met de A-klasse en Audi met de A2, en dan nu ook Jaguar.

Wij permitteerden ons wat meer dan de "basismotor" en reden voor deze test een X-Type 3.0 V6 Sport; winkelwaarde f 106.600 (e 48.373). Met die prijs is de kleine Jag een alternatief voor de duurste versies van wagens als de Alfa 166, de Audi A4, de Mercedes C-klasse en de BMW 3-serie.  De 3,0 liter machine van "onze" Baby-Jag was al in gebruik als basiskrachtbron voor de S-Type. Het is een zespitter met 172 kW/234 pk vermogen en een koppel van 284 newtonmeter. De X-Type is een AWD (All Wheel Drive).iet te verwarren met een 4WD, want die aanduiding geldt voor wagens met terreincapaciteiten en de Baby-Jag is beslist niet bedoeld om vies te worden bij het spelen in de zandbak of in de prut. Waarom heeft hij dan vierwielaandrijving? Dat heeft te maken met het forse koppel. Dat is zó hoog, dat je het via de voorwielen niet fatsoenlijk op de weg krijgt. Voor dit probleem hebben automobielbouwers permanente vierwielaandrijving als oplossing bedacht. Via een viscokoppeling gaat onder normale omstandigheden zestig procent van de aandrijfkracht van de X-Type naar de achterwielen. De resterende veertig procent wordt dus op de voorwielen overgebracht. Voor die verdeling is gekozen om de wagen het karakter van een achterwielaandrijver te geven. Dankzij de viscokoppeling is de verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen variabel. "Automatisch" gaat meer kracht naar de wielen met meer grip, en omgekeerd.

Degelijke roofkat

De kleine roofkat voelt in ieder geval heel degelijk aan met z"n bijzonder stijve koetswerk. En hij ligt ook heel solide op de weg; onder meer dankzij z"n uitgekiende multilink achterwielophanging. Vering en demping van de sport-uitvoering zijn net wat steviger afgestemd dan die van de andere X-Types. De wagen houdt daardoor wel z"n comfortabele karakter, maar voelt net wat lekkerder aan; als je van auto"s met een sportieve inslag houdt natuurlijk. Gevolg is wel dat oneffenheden als richels duidelijk worden doorgegeven. Ook de besturing van de "X-Type" is wat strakker. Prettig, zeker in combinatie met de beslist niet te sterke bekrachtiging. En met z"n permanente vierwielaandrijving blijft hij in snelle bochten ook heel lang stabiel. Voor alle veiligheid kun je de kleine Jag nog altijd bestellen met Dynamic Stability Control. Schakelen en koppelen? Dat zou wat mooier moeten.iet dat de versnellingen zich niet netjes laten inleggen, maar de koppeling grijpt tamelijk onbehouwen aan en er is wat speling voelbaar in de aandrijflijn. Je zou van een Jaguar wat meer verfijning verwachten. Maar een zekere mate van bruutheid onderstreept wel weer de kracht van de 3.0 V6, die toch maar in zo"n 7,5 s vanuit stilstand naar honderd speert. En dat zonder gillende banden. Wel word je getrakteerd op een mooie motorroffel, maar het gerucht blijft keurig gedempt. Eenmaal op snelheid heerst er in het interieur beschaafde rust.
Bij de "X-Type" zien we aan de buitenkant helemaal geen glanzend metaal. Zelfs zijn grille is in de kleur van de carrosserie gespoten. Elementen die in het interieur van een Britse wagen van stand vanzelfsprekend niet mogen ontbreken zijn hout en leer. Dus vinden we esdoornhoutfineer op het dashboard. In de "X-Type" is dat fineer grijs gelakt en daardoor niet meteen als hout herkenbaar. Voor de stoelbekleding is een combinatie van leer en velours gekozen. En natuurlijk zijn de - stevige - stoelen sportief gemodelleerd, waardoor ze extra veel steun opzij geven. De ruimte achterin de X houdt niet over. Dat gaat vooral op voor de hoeveelheid hoofdruimte, die het met de kwalificatie "matig" moet doen. Met de beenruimte is het beter gesteld. Zoals dat tegenwoordig de norm is, krijgt de Baby-Jag achter drie hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels mee. Kan de vakantiebagage mee aan boord? Jazeker; z"n kofferruimte is regelmatig van vorm en je kunt er behoorlijk wat koffers en tassen in kwijt, vooral ook de grotere exemplaren. Toch meer ruimte nodig? Een neerklapbare achterbank is een optie. Jammer dat er aan het kofferdeksel een groot uitgevallen slotmechanisme zit, waar je lelijk je hoofd aan kunt stoten.  De Jaguar is een telg uit een adellijk geslacht en behoort tot de Britse auto-aristocratie. Z"n gedistingeerde voorkomen en z"n luxe aankleding verraden dat. En z"n rijeigenschappen zijn beslist niet mis. Maar ze missen toch net iets van de verfijning en de souplesse die je bij een aristocat verwacht.

Signalement

Merk Jaguar
Model X-Type 3.0 V6 Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 51.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.968 cc
Maximaal vermogen 172 kW / 231 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 284 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 4.672 mm / 1.789 mm / 1.392 mm
Wielbasis 2.710 mm
Massa leeg 1.555 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar X-Type
Jaguar Jaguar X-Type

Uitgelicht aanbod

    Jaguar X-type 2.0 V6 Executive

    Jaguar X-type 2.0 V6 Executive

    • 2002
    • 207.454 km

    € 799

    Jaguar X-type 2.0 V6 24v SPORT Rijklaarprijs!

    Jaguar X-type 2.0 V6 24v SPORT Rijklaarprijs!

    • 2002
    • 197.338 km

    € 4.200

    Jaguar X-type 2.0 V6 Business Edition Young timer

    Jaguar X-type 2.0 V6 Business Edition Young timer

    • 2003
    • 156.790 km

    € 3.950

Meer Jaguar X-type occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar X-type specificaties
  • Jaguar X-type occasions
  • Jaguar X-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar X-type tests
  • Jaguar X-type gebruikersreviews
  • Jaguar X-type index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    1
    • 19 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    1
    • 17 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus...

    2
    • 27 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    4
    • 12 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    1
    • 6 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    10
    • 29 november 2015
meer reviews
Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

Klokje rond Jaguar X-type 3.0 V6 (2001)

4

Wat nou, opgeleukte Mondeo? Wie dat beweert, is stiekem misschien een beetje jaloers of heeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de dop?

    Jaguar X-type 20 jaar: klassieker in de...

    35
    • 8 juli 2021
  • PREMIUM
    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    • 24 april 2017
  • Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar X-Type

    Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar...

    68
    • 21 april 2014
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    Ford Mondeo Wagon - Jaguar X-Type Estate

    • 15 april 2014
  • Nieuws
    Voortijdig einde Jaguar X-type

    Voortijdig einde Jaguar X-type

    51
    • 15 juli 2009
  • Nieuws
    Actiemodel voor Jaguar X-type

    Actiemodel voor Jaguar X-type

    25
    • 12 juni 2009
  • Autotest
    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    Jaguar X-Type 2.2D Executive (2008)

    27
    • 28 februari 2009
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden