Hyundai XG 3.0i V6 (1999)
Doen alsof
De XG is een wagen van formaat. Een carrosserie die stevig oogt en met z'n afgeronde hoeken klasse uitstraalt, zonder ook maar een hint in de richting van sportiviteit. De forse grille is ruim van chroom voorzien. Verchroomd zijn ook de portiergrepen, de stootstrips op de flanken en ook een strip op het kofferdeksel. De belijning geeft geen aanknopingspunten waaruit je kunt afleiden, tot welke familie hij behoort. En een logo zul je op de neus of in de grille tevergeefs zoeken. Op de wielnaven zien we slechts de letters X en G. Pas op het kofferdeksel treffen we een merkembleem aan: dat van Hyundai.
Hyundai stuurt z'n nieuwe topper, die nogal cryptisch 'XG 30' is gedoopt, naar ons land met onder de kap een 3,0-liter V6-krachtbron. Deze is met twee nokkenassen per cilinderrij en 24 kleppen goed voor 187 pk vermogen en 258 Nm koppel.
De Koreanen geven voor de XG 30 een top van 225 km/h op. Voor de sprint van 0-100 km/h zou de Koreaanse wagen er 9,3 s over moeten doen. Zelf noteerden we een sprinttijd van 9,8 tellen. Accelereren van 50 naar 80 bracht 4,2 s op de klok, en de inhaaloefening (80-120) 7,5 s. En het verbruik? Dat viel hoger uit dan de fabrieksopgave: 1 op 8,6.
Coureurspet
De 5-traps automaat is zonder meer modern. Het kiezen van de versnellingen wordt geregeld door elektronica die via sensoren 'aanvoelt' wat voor rijstijl de bestuurder erop na houdt, kalm of sportief. Maar of er nu heftig of kalm van gang gewisseld wordt, een schakelschokje voel je maar zelden. En als de chauffeur eens echt sportief wil doen kan hij - dankzij het H-matic-systeem - ook zelf de versnellingsbak bedienen.
De vooraangedreven Hyundai XG 30 krijgt traction control mee om te voorkomen dat de zaak uit de hand loopt als de aangedreven wielen moeite krijgen het motorvermogen op de weg te brengen. Dat helpt als je snel door een bocht wilt. De XG doet dat keurig, maar er moet bij het afstemmen van het onderstel toch ook erg naar de VS gekeken zijn, want er vallen 'Amerikaanse' trekjes te bespeuren. Vering en demping lijken vooral comfort te moeten bieden en gaan zo ver richting 'week', dat zich soms een lichte neiging tot deinen manifesteert. Toch valt er op de gerieflijkheid aan boord nog wel wat af te dingen, want als er lelijke kuilen in de weg zitten blijft de wielophanging van de XG in gebreke. De grote Koreaan stuurt ook nogal licht. Het geluidsniveau in het interieur bevindt zich tijdens het rijden op een beschaafd peil. Het interieur ziet er nogal eenvoudig uit; een simpel instrumentenpaneel en een rechttoe-rechtaan dashboard. De kunststof doet niet luxe aan en hetzelfde geldt voor het stuurwiel. En toch... leren bekleding is standaard en met sierhout is ook niet zuinig omgesprongen. Alleen, het oogt niet erg hoogwaardig. De voorportieren van de XG 30 zijn voorzien van smalle vakken. Ook vinden we vakken onder de radio en in de middenarmsteun. Onder de airco zit een laatje en achter de hendel van de automatische transmissie komen we, onder een klepje, een paar bekerhouders tegen. Achterin is er flink wat plaats voor de benen en voldoende hoofdruimte. Zoals het tegenwoordig hoort zijn er drie hoofdsteunen en drie rolgordels. En natuurlijk ontbreekt een armsteun niet; met bekerhouders en een opbergvak. De mensen achterin worden ook getrakteerd op bescheiden portiervakken, eigen ventilatieroosters, aansteker en twee asbakjes.
Deze reiswagen is gezegend met een kofferbak die een ruime hoeveelheid bagage aan kan. En er kan nog meer bij, want de rugleuning achter laat zich - in delen - voorover klappen; alleen is de doorvoerruimte nogal smal. Het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
De Hyundai kost zo'n f 82.500 en is compleet uitgerust. Zaken als leren bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel - met twee geheugeninstellingen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, binnenspiegel die automatisch van dag- naar nachtstand overgaat en verlichting die bij donker vanzelf aan gaat, zijn standaard. De Hyundai XG 30 heeft echt heel veel in huis. Alleen het ontbreekt hem aan iets dat je niet kunt maken, maar alleen kunt verwerven: status. Terwijl hij doet of 'ie dat wel heeft.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | XG 3.0i V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.972 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 258 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.865 mm / 1.825 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.579 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 256 g/km |