Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition (2017)

Degelijke doorsnee

Hyundai i30
Als de nieuwe Hyundai i30 zich voor het eerst op straat vertoont, verdringen zich geen hordes fans. In tegenstelling tot zijn voorganger verstaat hij de kunst om in zijn omgeving op te gaan. Dat moet je zelf wel willen.

Nee, de Hyundai i30 moet het niet van zijn looks hebben, al is hij zeker niet lelijk. Maar zijn sterke punt is goeie ouwe degelijkheid. In- en exterieur zijn weliswaar weinig spannend, ergonomisch klopt het als een bus en alles laat zich eenvoudig bedienen. Stoel en stuur kunnen uitgebreid worden versteld, al zullen lange mensen de korte zitting een nadeel vinden. Op de achterbank scoort de i30 net zo: niet grensverleggend, een keurige voldoende. De bagageruimte is goed voor 395 liter, maar de bank gaat eenvoudig plat en dan heb je een bijna vlakke laadvloer.

De 1,0-liter driecilindermotor levert 120 pk en de zesbak biedt veel schakelgemak, met een pook die licht door het patroon klikt. Dat is maar goed ook, want vaker schakelen is nodig omdat de motor 2.000 toeren moet draaien eer hij lekker loopt. Vooral in de hoogste drie versnellingen bromt hij anders te veel. Het onderstel heeft ruim voldoende capaciteiten om een verkeerd ingeschatte bocht zonder ongelukken te ronden, maar veel rijplezier valt er niet te halen. Keurig comfortabel dekt de lading beter; dankzij de standaard multilink-achterwielophanging verwerkt het onderstel kalm alle oneffenheden.

Als First Edition kost de Hyundai i30 € 25.495, dan zijn er op metaallak na geen opties meer te bestellen. Navigatie, 16-inch lichtmetaal en gescheiden airco zitten er standaard op, net als actieve rijbaanhulp en een autonoom remsysteem. En het gaat nog verder met onder meer een achteruitrijcamera en volledige ledkoplampen. Bovendien is de garantie die Hyundai biedt met vijf jaar riant.

Oordeel

4 sterren

Keurig comfortabel, achterbank en kofferbak ruim voldoende. Ledlampen, noodremsysteem en rijbaanhulp. Brommerig bij lage toerentallen, ongeïnspireerd rijgedrag. Allemansvriend zonder uitgesproken karakter.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 1.0 T-GDI First Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.695

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.340 mm / 1.795 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.269 kg
Laadvermogen 531 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km
CO2-uitstoot 108 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum