Test: Hyundai Genesis Coupé (2010)

Kómt u maar!

Hyundai Genesis Coupé 3.8 RS
Hyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RSHyundai Genesis Coupé 3.8 RS
AutoWeek 49 2009
AutoWeek 49 2009

Je leest het in AutoWeek 49 2009

Zekers, Hyundai is in de eerste plaats een ambitieuze bread&butter-autofabrikant. Dat willen ze ook blijven en daarin willen ze heel groot worden. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor fun tot drive. Dus lanceert de Koreaanse autobouwer op basis van de in Korea geintroduceerde Genesis sedan, nu een Genesis Coupé.

Eerstgenoemde gaat Europa niet bestormen, maar de Coupé wel. En dat is goed nieuws! We maakten de eerste kilometers in en rond miljoenenstad Seoul met de dikste versie, de 3.8.

Hyundai (in Korea zeggen ze: HUN-dè) is apetrots op de nieuwe coupé. Waar wij als eerste aan moeten denken en die auto noemen zij ook als benchmark: de Infiniti G37 Coupé. Dat is gewaagd want die auto staat ons bij als erg bruut en erg vermakelijk en lekker over de top. Dat laatste is de Genesis Coupé niet. Die is ingetogener, zoals dat past bij Hyundai, maar evengoed oogt hij nog dik en serieus. De voorkant vinden we wat anoniem maar de kont is ronduit sterk en en profil is het gewoon een sierlijke, eigentijdse en uitgebalanceerde coupé. Ook aan het dashboard gaat de extravagantie voorbij, het ziet er nog vrij 'normaal' uit maar de Torgue-meter op het middenconsole is geinig. Je hebt er verder niks aan maar leuk is het wel. En daar is deze auto voor bedoeld. Azié in het bijzonder (en Korea is geen uitzondering) zweert bij de automatische versnellingsbak dus hebben we hier aan boord een nagelnieuwe zestraps automaat. Van eigen Hyundai-makelij en een bak die inmiddels snel zijn weg vindt in tal van nieuwe Hyundai's. Nu vinden sommigen dat bij een coupé als deze een handbak hoort, maar die stelling is ingehaald door de moderne techniek: dit is een heerlijke bak die vlot en soepel op- en terugschakelt. Gedurende ons bezoek aan Zuid-Korea probeerden we een aantal auto's met deze zelfde automaat en in de Coupé komt-ie simpelweg prima tot zijn recht. Je hebt niet het gevoel veel aan sportiviteit in te leveren omdat je automaat rijdt. Daar is die V6 van 3,8-liter inhoud natuurlijk wel voor een groot deel debet aan.

Aankleding dashboard

Hyundai noemt hem zelf de Lambda V6. Die motor introduceerde het merk in 2004. De krachtbron die wij nu voorin aanjagen is een opgefokte en gemoderniseerde versie daarvan en schopt het tot een riante 303 pk. (De Infiniti komt tot 320 pk) En die power wordt er geraffineerd uitgebraakt. Dus met een sportieve sound (mag nog iets meer overigens), altijd aanwezige gretigheid en toch ook een beschaafde loop (wat je van een Infiniti nauwelijks kunt zeggen..) storten we ons in het mega-drukke verkeer van Seoul. Waar nagenoeg de hele dag het verkeer acht rijen dik per rij-richting (ze rijden net als ons rechts) voornamelijk stilstaat of voortkruipt. Hup, de stad uit dus!
Als we dan eindelijk de snelheid kunnen opvoeren, valt op dat de zitpositie van de Genesis Coupé helemaal klopt. Serieus sportieve stoelen die evengoed ook nog comfort bieden. Ook raak je een beetje teleurgesteld op de kleurstelling en aankleding van het dashboard om je heen. Toch nog wat teveel donker plastic. Maar blij worden we weer van de arbeidsvreugde van de in lengte-richting geplaatste V-6. Je kan echt merken dat ze hier in Zuid-Korea maar vijf (!) vakantiedagen per jaar hebben. IJverig volkje dat werklustige produkten aflevert zeg maar.

Interessante keuze

Zoals Seoul in de eerste plaats overkomt als een Noord-Amerikaanse stad, is daarbuiten toch nog volop Aziatische sfeer te proeven. Best veel snelheidscamera's hier (we zitten in het Noorden), keurig wegennet en een vrij rustig verkeersbeeld. Om je heen een rommelig landschap met flinke bebossing, her en der bedrijfsruimtes en bescheiden akkertjes voor wat landbouw. Eveneens: bochten. En dan mogen we sturen. En dan openbaart zich de slagroom op de taart. Hyundai heeft er heel goed voor gekozen de Genesis Coupé als achterwielaandrijver neer te zetten. Een gouden greep want het maakt de auto ronduit lekker én sportief in de handling. De besturing is precies en geeft gevoel terug, bij stevig optrekken heb je lekker veel tractie en de algehele gewichtsverdeling is gunstig met 55 procent van de kilo's op de vooras en 45 achter. Dat is moeilijk meetbaar maar neem aan dat daardoor remmen, insturen en optrekken attractiever verlopen. En het biedt tevens gelegenheid tot wat spielerei. Maar waar het om gaat is: door deze opstelling durft Hyundai met deze Genesis Coupé tot het gaatje te gaan. Gewoon gedurfd een serieuze sportieve auto neerzetten. Wanneer komt-ie naar Europa dan? Dat is voor Hyundai in Korea een kwestie van de Europese markten aftasten met de plaatselijke importeurs onderhandelen, aantallen afspreken enzovoorts. Greenib Car, de Nederlandse importeur, zegt toe open minded die onderhandelingen in te gaan. En de allerhoogste marketing-baas in Korea van Hyundai Mong-Hyun Yoon zegt 'dat we er wel uit komen en wij zeggen: la-maar-komen!

Signalement

Merk Hyundai
Model Genesis Coupé 3.8 V6
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 54.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.778 cc
Maximaal vermogen 223 kW / 303 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 361 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.630 mm / 1.865 mm / 1.385 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 415 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 235 g/km

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.