Hyundai Atos Spirit 1.0i SLX (2000)
Tweede ronde
Dat de Matiz en Hyundai's praktische mini-ruimtewagen Atos elkaar met huid en haar zouden bestrijden was ook meteen duidelijk. Maar dat de Daewoo dat zo overtuigend zou winnen, dat was schrikken voor Hyundai. Dus werd de oer-Atos tot Atos Multi gedoopt en kwam er een andere Atos bij, deze Atos Spirit dus, met een wat minder extreme achterkant. Anders gezegd: de Atos Spirit ziet er uit als een 'normaal' klein ruimtewagentje. Voorop de familie-Hyundai-grille en zowel voor als achter behoorlijk wat chroom, daar gaat de Spirit in SLX-uitvoering de Matiz mee te lijf. Da's meteen al te weinig. Want 'Spirit' of niet een Matiz is leuker om te zien.
Aan de andere kant: de nieuwe Hyundai komt wel wat 'zwaarder van kaliber' over dan 't ukkie van Daewoo. Hij is hoger, oogt wat robuuster, is ook zwaarder gemotoriseerd en pittiger. Til daar ook niet al te zwaar aan: een Atos is een zeer bescheiden blikken doosje.
Ruimtewagen? Hahahaha!
Ruimtewagen, zo staat hij te boek. Vergeet dat maar meteen. Het blijft tobben met een auto van dit formaat. Het gaat om centimeters. En je kunt wel een wat hogere koets maken, maar daar wordt je auto niet breder of langer van. We gaan even op de praktische toer en kijken hoe hij scoort op dit punt. De instap is erg prettig. Vanwege die hoge koets en die hoog liggende stoelen zullen bejaarden, rugpatiënten en hoogzwangere vrouwen het achter het stuur plaatsnemen in de Hyundai als een klein feestje ervaren. Zit je daar eenmaal, dan valt de steun van de bestuurdersstoel helemaal niet tegen. Heb je echter lange benen, dan komt er al snel een probleem: de stoel kan voor velen echt niet ver genoeg naar achteren. Voorin is het gezellig smal, zo smal dat je koppelingsbeen al snel klem zit, en achterin? Daar biedt de Atos voldoende hoofdruimte, maar onvoldoende beenruimte. Help! We zitten klem! De bagageruimte is weer wel ruim voor deze klasse. Overigens: mogen we de Atos even roemen voor de standaard vier portieren? Erg prettig in de omgang. Zouden de makers van de Twingo ook eens moeten heroverwegen.
Geloof 't of niet: auto's van dit formaat kunnen leuk zijn om te rijden. Zo hebben we ons een keer kostelijk vermaakt met het uit sturen gaan met de Subaru Vivio. Die kleine Japanner verraste ons met een volwassen weg-, stuurgedrag: lang neutraal en daarna prima beheersbaar onderstuur.
De doos met complimentjes kan bij de nieuwe Atos in de kast blijven. De Hyundai is van achteren echt te stug afgeveerd. Het lijkt erop alsof de balans tussen demping van voor- en achtertrein zoek is. Ook vervelend vinden we dat je nauwelijks echt hard de hoek om kunt. Hoeft natuurlijk niet per se met een auto van dit soort, maar u moet het wel even weten. Berg uw gasvoet maar op als er bochten op komst zijn: de Hyundai is overdreven onderstuurd en wil vooral rechtdoor schuiven. Op nat wegdek is er in de Atos helemaal moeilijk grip te vinden. Nee, dat moet echt beter kunnen.
Sluiten we af met het betere snelwegwerk. Op hogere snelheid is de Hyundai best rumoerig. Dat snelweglawaai is een combinatie van onderstel, motor en wind. Over wind gesproken: je krijgt een behoorlijk duw van opzij op bruggen en bij inhalen van vrachtwagens en dergelijke. De consequentie van een laag gewicht in combinatie met een relatief hoge koets.
Je moet je prettig voelen in een auto. Anders moet je er niet eens aan beginnen. In de Atos vinden we het wat 'koud' van binnen en komen we keihard blik tegen (onder aan de portieren voor). Wel leuk is die Hyundai-klokkenwinkel met dat schermpje eroverheen. Maar dat gat met die airbag-gebruiksaanwijzing voor de knieën van de bijrijder vinden we wel erg goedkoop. Net als trouwens het ontbreken van hoedenplank-koordjes. Wat verder opvalt in de Hyundai is dat de eerste versnelling aan de korte kant is. Dat maakt wegrijden een wat onrustiger gebeuren en dat telt voor een stads-/boodschappen-/2e-autootje. Aan de andere kant voelt de Hyundai bij afremmen weer goed aan. De Atos vertraagt stabiel en de reminstallatie komt degelijk over.
De Hyundai is 'aangepast', uitrustingen zijn weer opnieuw afgewogen, de aanschafprijs is op een weegschaaltje gelegd, maar eigenlijk is er niets veranderd. Hij biedt nog steeds veel bagageruimte, weinig ruimte achterin, relatief goede prestaties. Een rij-auto is het evenmin, maar redelijk praktisch voor niet teveel geld, dát wel.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Atos Spirit 1.0i SLX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.875 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 55 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 82 Nm bij 3.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.495 mm / 1.495 mm / 1.580 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 822 kg |
Laadvermogen | 398 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 155/70TR13Prijzen |
Topsnelheid | 142 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,3 s (fabrieksopgave: 15,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,5 s / 24,5 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 151 g/km |