Hyundai Accent 1.5 LS aut. (2002)
Veel voor weinig
Op je buurman zul je niet veel indruk maken als je met een nieuwe Hyundai Accent aan komt rijden. De Koreanen zetten er tegenwoordig wel een grille met een glimmende rand in, maar om nou te zeggen dat het model daardoor veel mooier is geworden... Nou nee. Jammer. Een gemiste kans. Dat er meer moest gebeuren heeft Hyundai ondertussen zelf ook bedacht. In 2003 komt er een nieuwe Accent op de markt. Bij het ontwerpen van dat nieuwe model is duidelijk met een schuin oog gekeken naar de Coupé, die eind vorig jaar werd gelanceerd. Gelukkig maar, want daardoor gaat ook de Accent er vast een stuk beter uitzien.
Gunstige prijs
Voorlopig echter is het huidige model nog leverbaar. Voor een prijs die zonder
meer gunstig mag worden genoemd. Wie weet, wordt het nog aantrekkelijker als dit
laatste model in de 'uitverkoop' gaat. Dan heb je wel niet het allerlaatste type,
maar je rijdt wel nieuw voor weinig.
Bijvoorbeeld in de 3-deurs LS automaat. Hij staat voor zo'n € 14.000 voor de
deur. Met, ja buurman kom maar eens even onder de motorkap kijken, een 1,5-liter
motor. Goed voor
90 echte pk's. En nu je hier toch staat buurman, ga eens even zitten op die ruime
stoelen. Voel je overal de goede steun. Ze zitten lekker, hè. Verstelbaar stuur,
twee airbags, airco, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen,
achterruitwisser met sproeier, getint glas, hoofdsteunen voor en achter, in delen
neerklapbare achterbank, speakers voor en achter. Zal ik verdergaan, buurman?
Er is nog veel meer.
Weinigen zullen buurman ook in hun nieuw verworven bezit een stukje laten rijden.
Maar wie het stuur van zijn Hyundai Accent wel aan een ander durft toe te vertrouwen
zal ervaren dat de kritiek over het uiterlijk omslaat in complimenten voor de
rijprestaties. Ook wij worden aangenaam verrast door het fijne stuurkarakter en
de aangename wegligging. De Accent voelt gedegen aan. De vering is voldoende om
te kunnen spreken van comfortabel rijgedrag en strak genoeg om tevens over een
goede wegligging te beschikken. Er is een harmonieus compromis tussen comfort
en rijkwaliteiten gevonden.
Dikke voldoende
De 1,5-liter vierpitter met 3 kleppen per cilinder levert geen hoogdravende prestaties,
maar doet braaf zijn werk. Van trillingen is nauwelijks sprake en ook het motorgeluid
blijft bij normaal gebruik zeer binnen de perken. Hij krijgt een dikke voldoende.
Minder enthousiast zijn we over de viertrapsautomaat. Hij schakelt netjes en
behoedzaam zolang je het gaspedaal met een fluwelen voetje bedient. Wil je even
accelereren en trap je het gas wat enthousiaster in, dan schakelt de automaat
direct een versnelling terug en jaagt hij de motor op toeren. Dat gaat gepaard
met schokken en een boel lawaai. We willen degenen die sterk behoefte hebben aan
een automaat niet afschrikken, want er is mee te leven. Maar als wij zouden mogen
kiezen nemen we liever een hand-geschakelde vijfversnellingsbak. Dan kun je het
toerental zelf in de hand houden. Een ander voordeel is dat de dezelfde auto met
handbak een stuk goed-koper is en een veel lager brandstofverbruik heeft. Nu we
toch aan het kiezen zijn; een vier- of vijfdeurs heeft eveneens onze voorkeur.
De instap achterin is in de driedeurs logischerwijze minder gemakkelijk. Voor
een paar centen meer heb je twee deuren extra.
Veel punten
Alles bij elkaar opgeteld, mag de Hyundai Accent veel punten noteren. Ook al
is het een auto met een wat 'klassieke' uitstraling. En wint de rust het in dit
geval dus van de dynamiek. Doorslaggevende factoren: zijn riante uitrusting en
het geboden comfort. Een verdienstelijke allrounder voor niet te veel geld.
Wil je liever een modernere uitstraling wacht dan nog even tot de nieuwe Accent
te koop is. Qua rijkwaliteiten zal die misschien ook een tikkeltje beter zijn,
al verwachten we niet dat er in dat opzicht grote verschillen zullen zijn. De
voordeligste koop doe je nu, bij het wisselen van oud naar nieuw.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Accent 1.5i LS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.495 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 2.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.200 mm / 1.670 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.440 mm |
Massa leeg | 994 kg |
Laadvermogen | 561 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 453 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 166 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,4 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,6s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 188 g/km |