AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai Accent 1.5 LS aut. (2002)

Veel voor weinig

Hyundai Accent 1.5 LS aut.
Met een nieuwe grille ben je er natuurlijk nog niet. Hyundai had de Accent op veel meer punten aan moeten pakken om van een echte facelift te kunnen spreken. Dat hebben ze achteraf zelf ook begrepen. Volgend jaar staat er een geheel vernieuwde Accent in de showroom.

Op je buurman zul je niet veel indruk maken als je met een nieuwe Hyundai Accent aan komt rijden. De Koreanen zetten er tegenwoordig wel een grille met een glimmende rand in, maar om nou te zeggen dat het model daardoor veel mooier is geworden... Nou nee. Jammer. Een gemiste kans. Dat er meer moest gebeuren heeft Hyundai ondertussen zelf ook bedacht. In 2003 komt er een nieuwe Accent op de markt. Bij het ontwerpen van dat nieuwe model is duidelijk met een schuin oog gekeken naar de Coupé, die eind vorig jaar werd gelanceerd. Gelukkig maar, want daardoor gaat ook de Accent er vast een stuk beter uitzien.

Gunstige prijs
Voorlopig echter is het huidige model nog leverbaar. Voor een prijs die zonder meer gunstig mag worden genoemd. Wie weet, wordt het nog aantrekkelijker als dit laatste model in de 'uitverkoop' gaat. Dan heb je wel niet het allerlaatste type, maar je rijdt wel nieuw voor weinig.
Bijvoorbeeld in de 3-deurs LS automaat. Hij staat voor zo'n € 14.000 voor de deur. Met, ja buurman kom maar eens even onder de motorkap kijken, een 1,5-liter motor. Goed voor
90 echte pk's. En nu je hier toch staat buurman, ga eens even zitten op die ruime stoelen. Voel je overal de goede steun. Ze zitten lekker, hè. Verstelbaar stuur, twee airbags, airco, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, achterruitwisser met sproeier, getint glas, hoofdsteunen voor en achter, in delen neerklapbare achterbank, speakers voor en achter. Zal ik verdergaan, buurman? Er is nog veel meer.
Weinigen zullen buurman ook in hun nieuw verworven bezit een stukje laten rijden. Maar wie het stuur van zijn Hyundai Accent wel aan een ander durft toe te vertrouwen zal ervaren dat de kritiek over het uiterlijk omslaat in complimenten voor de rijprestaties. Ook wij worden aangenaam verrast door het fijne stuurkarakter en de aangename wegligging. De Accent voelt gedegen aan. De vering is voldoende om te kunnen spreken van comfortabel rijgedrag en strak genoeg om tevens over een goede wegligging te beschikken. Er is een harmonieus compromis tussen comfort en rijkwaliteiten gevonden.

Dikke voldoende
De 1,5-liter vierpitter met 3 kleppen per cilinder levert geen hoogdravende prestaties, maar doet braaf zijn werk. Van trillingen is nauwelijks sprake en ook het motorgeluid blijft bij normaal gebruik zeer binnen de perken. Hij krijgt een dikke voldoende.
Minder enthousiast zijn we over de viertrapsautomaat. Hij schakelt netjes en behoedzaam zolang je het gaspedaal met een fluwelen voetje bedient. Wil je even accelereren en trap je het gas wat enthousiaster in, dan schakelt de automaat direct een versnelling terug en jaagt hij de motor op toeren. Dat gaat gepaard met schokken en een boel lawaai. We willen degenen die sterk behoefte hebben aan een automaat niet afschrikken, want er is mee te leven. Maar als wij zouden mogen kiezen nemen we liever een hand-geschakelde vijfversnellingsbak. Dan kun je het toerental zelf in de hand houden. Een ander voordeel is dat de dezelfde auto met handbak een stuk goed-koper is en een veel lager brandstofverbruik heeft. Nu we toch aan het kiezen zijn; een vier- of vijfdeurs heeft eveneens onze voorkeur. De instap achterin is in de driedeurs logischerwijze minder gemakkelijk. Voor een paar centen meer heb je twee deuren extra.

Veel punten
Alles bij elkaar opgeteld, mag de Hyundai Accent veel punten noteren. Ook al is het een auto met een wat 'klassieke' uitstraling. En wint de rust het in dit geval dus van de dynamiek. Doorslaggevende factoren: zijn riante uitrusting en het geboden comfort. Een verdienstelijke allrounder voor niet te veel geld.
Wil je liever een modernere uitstraling wacht dan nog even tot de nieuwe Accent te koop is. Qua rijkwaliteiten zal die misschien ook een tikkeltje beter zijn, al verwachten we niet dat er in dat opzicht grote verschillen zullen zijn. De voordeligste koop doe je nu, bij het wisselen van oud naar nieuw.

Signalement

Merk Hyundai
Model Accent 1.5i LS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.045

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 2.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.200 mm / 1.670 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.440 mm
Massa leeg 994 kg
Laadvermogen 561 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 453 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,4 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,6s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 188 g/km